Sto + Valacker = Problem?!

S

samtson

Har nu snubblat över, och köpt, ett trevligt litet sto. Tänkte att det inte skulle ge några bekymmer med ett sto till mina två valacker hemma i hagen. FEL hade jag.

Allt gick jättebra i början, men redan senare första dagen började hon visa tecken på brunst. Den ena valacken (en shettis) började klättra på henne (med hennes medgivande) så jag tog ut honom ur hagen. Då började den ANDRA klättra på henne också - så nu går hon själv. Detta började i lördags och jag såg ingen förbättring igår.

Kan jag ha sådan otur att jag inte kommer kunna ha dom tre hästarna tillsammans?

Frammåt helgen nu borde väl brunsten ha lagt sig och det BORDE kunna funka att ha dom ihop? Kan jag göra något annars för att detta ska bli bättre?

Hon gick ensam i sitt förra hem, men det var pga att hon inte gick ihop med ston och det inte fanns någon lämplig valack kompis tillgänglig. (Sa ägaren och hon var mycket förtroende ingivande)

Någon som har lite koll på brunst och ston? Jag har aldrig varit med om detta tidigare och har ändå arbetat med stora blandade flockar.

Sv: Sto + Valacker = Problem?!

Jag har tre hästar, två ston och en valack och det har aldrig varit några problem. Men så i somras hade vi en ung fjordhästvalack här på sommarbete och det äldre stoet (som är den självklara flockledaren) fattade tycke för honom.
Vår egen valack har aldrig varit intressant, och den unga fjordhästen har aldrig visat intresse för det sto han går med hemma. Men här sa det alltså klick rejält.
Jag löste det så att stona fick gå i egen hage på dagarna och stå inne på nätterna under en vecka. Detta inträffade i maj, juni, juli och augusti :cool: Fjordhästen åkte hem strax innan det var dags för septemberbrunsten.

Immer

hm.. min medryttarhäst går med en valack och ett sto, har gått med flera valacker innan..inga liknande problem med det. men det är ju olika från valack till valack (och sto till sto) hur de reagerar när stoet brunstar. en del blir ju super"hingstiga", fast de är kastrerade, och andra bryr sig inte mer än vanligt..

Jag har under alla år blandat friskt i hagarna. Det är inte könet det hänger på, det är personligheten som hästarna har.
Dock tar det alltid ett par dagar för hästar att "köra in sej" på varandra och trivas tillsammans i hagen.

Vad tråkigt, mitt sto är tvärt om, hon brunstar hela tiden och är jätte jobbig om det är flera ston, nu går hon med 2 valacker, och det går hur bra som helst! Förra året gick de 2 ston och 1 valack och hon brunstade hela tiden, nu har hon gått först själv med valacken (de är herr och fru på gården) och sen har det flyttat in en valack som går med dem och jag har inte märkt av någon brunst alls :bow:

Vi har två valacker och ett sto i samma hage. Bägge valackerna är tidigare stoklättrare /sent kastrerade), den ena är till och med pappa! Men ingen av dem klättrar på stoet de går med nu och hon brunstar knappt alls, supersmidigt!

Jag tror att det kommer att ge sig när de gått ihop sig en tid.
Nu är det nyhetens behag. Se till att ha dom särade när stoet brunstar, så länge valackarna visar intresse av att hoppa på henne.

Min foderponny ( ett sto ) som jag hade vid ett stall i sommras gick tillsammans med en gammal valack, och han blev störtkär i mitt sto och vägrade lämna hennes sida. Visst det var inget speciellt problem, men då man kom i hagen och skulle ta in henne och rida så började han springa efter stoet och hon blev orolig och så så man kunde inte ta in henne själv eftersom valacken brukade tränga sig ut ur hagen på samma gång, så ja behövde nån som höll i valacken. Men nu har jag bytt stall så hon går ensam nu. :)

Ja planen var ju att låta det helt enkelt gå en tid - men jag vill ju inte att dom ska skada sig! Även om valackerna inte kan "komma in" i henne sas så kan dom ju ställa till bekymmer ändå! Jag ser hellre att hon blir sur och säger ifrån än ställer upp sig så här....!

Men efter helgen - då har det gått över en vecka - då borde väl den värsta brunsten gått över och man skulle kunna våga prova igen?

Shettisen klättrade på valacken förrut, men det ansåg jag vara ett dominans beteende (sådant kan man ju se ibland när det ska lekas i hagen) men detta känndes inte alls bra....

Inte heller kul att läsa om alla som det går så bra för (missförstå mig rätt!) det kunnde ju betyda att jag ALLTID kommer ha problem med den här konstallationen....

Vi har haft ston i olika "sto-vallack-konstellationer" och jag tror att en del beror på individerna. Det brukar fungera bäst om en vallack går med flera ston - så länge han inte klättrar på dem. Om han gör det så finns så klart risken att han skadar stoet men även risken att stoet sparkar mot honom när hon inte vill och han blir skadad.
Ibland kan det bli så om två eller fler vallacker går i samma hage som ston att vallackerna bråkar med varann om stona och att det då blir skador.
Det lugnaste brukar vara att ha ston och vallacker i olika hagar.
Men - om man nu bara har tre hästar som jag förstod att du har så får man ju försöka lösa det ändå utan att någon kommer till skada. Brunsta kommer ju hon att göra fler gånger (fast kanske inte detta året..), så då återkommer ju problemet. Du får helt enkelt ha koll på dem så gott det går och skilja på dem om det känns osäkert. De kan förmodligen gå i hagar bredvid varandra så då blir ju den ensamma inte så ensam ändå.

Ston brunstar gärna när de träffar nya killar.....det är ett sätt att visa att de vill "vara med" eller ngt sånt. Är det flera hästar är det den mest ranghöga valacken hon gör sig till för.

Jag har sett exempel när stoet inte gjort det och jagats bort av övriga, för att då börja brunsta och därmed få komma med.

Det går över men problemet är ju att ha dem ihop medan det pågår.
Du kan ta det lugnare med hopsläpp så att de hinner få koll på varandra över staket o boxväggar först så att det blir naturligare sen de hör ihop o g¨år ihop. Två valacker med ett sto kan dock mycket väl bli problem, eller i alla fall viss oro, under en tid.

När min nordis var 3 år (kastrerad vid 2 år) så klättrade han på mitt fullblod när de sågs första gången. Jag brydde mig inte om det och det hände heller aldrig igen.
Jag tror det är bra att du har dom särade när du märker att hon brunstar och sen släpper ihop dom när brunsten är över, vad jag förstått så varar brunsten ca 5-7 dagar, men det kan vara fel, jag är inte helt säker.

/M

Min shettisvalack har inte brytt sig ett dugg om mitt varmblodssto oavsett brunst, och fd ägarna säger att han aldrig ridit på deras ponnyston. Men i somras när vi släppte in ett korsningssto sa det klick. Han småbrummade och försökte rida, var riktigt hingstig i hela sin stil.. Sen släppte vi med två nordsvenska ston oxå, hände inget. Det var bara den vackra lilla korsningen som dög.. :p

Ska dock tillägga att min kompis fick nödslakta sin valack för en par år sen, då han klättrat på ett brustigt sto i hagen och hon sparkade av honom benet..:cry:

Sådant är besvärligt! Hade själv en ranghög valack och det var bara jobbigt när det kom nya hästar - Ston! Hästen gick inte att rida, han skrek & taktade sig igenom ridpasset om vi lämnade stallområdet - Inte alls roligt! Sedan skulle yttligare en ny häst komma - Bad att det skulle vara en valack - Det var det oxå! En riktigt dominant kallblodstravare! Denna spöade upp min häst och tog själv över ledarskapet.

Min häst var sedan hur lugn & avslappnad som helst och det blev riktigt roligt att rida honom igen.

Ihopsläppet kanske går lättare längre fram i höst - När det blivit kallare och brunsten avtagit! //Linda

Det låter logiskt att brunsta för att visa sin "goda sida". Valackerna sinsemellan har inte bråkat utan det är det lilla krypet (shettisen) som har henne till sin - och när han försvann passade den andra på.... Ja jag får avvakta och se hur det går. Hoppas att det ska funka med ihopsläpp efter helgen. Tre hästar i olika hagar känns väldigt tråkigt!

Tack för alla era svar!

Jag hade min ena valack tillsammans med min kompis två ston, inga problem förräns ena stoet började brunsta, då var HON på honom och efter det vart han rabiat - på det andra stoet.
Vi fick skilja dom åt och ha honom i en mindre hage alt. bara med det sistnämnda stoet som han var blint förälskad i.
Det fungerade ganska bra, dock tröttnade jag på att ha min häst i så liten hage och bytte stall där han fick gå i en valackhage med tre kompisar.

Hade precis samma problem som du när jag fick hem mitt sto i somras. Två valaker ett russ och ett halvblod russet blev galen drog igenom två trådar in till henne och sparkade halvblodet som tidigare haft ledarrollen. Trodde aldrig att det skulle gå men efter några veckor lugnade det ner sig och sen gick de i samma hage trots att hon brunstade. Så det kan gå bra behöver inte vara kört, men ha dem i separerade hagar ett tag till så kanske hon inte blir så intressant längre och om de inte går ihop avtar brunsten säkert fortare. Lycka till!!

Knapplån
Fram för hagar där man inte blandar ston och valacker. Jag vill inte ha mitt sto men valakcer. Även om ägaren säger att min häst klätrar inte så har man ju inte uppsyn dygnet runt. Det kan vara omöjligt att få stot dräktigt + att någon av hästarna kan skada sig. Men så är det när man inte har eget ställe:cry:
Varför kan man inte ha delade hagar??

lacore: Precis så är det här med! Den stora valacken är/var ledaren - men så tar shettisen stoet mitt framför näsan på mig! Helt klart har jag dålig koll på vad som händer i min hage.... Men en shettis som ledare vill jag inte ha! Nu när dom går på varsin sida om tråden är det inga som helst bekymmer - men någon vidare glädje av varandra har dom ju inte så här. Och valackerna går brevid varandra som superkompisar och bryr sig inte nämnvärt om stoet.

claudia2: Mitt sto gick inte ihop med sto flocken heller (där hon bodde innan) då hon och ett av dom andra stona for ihop så pälsen rök. Ska min häst behöva gå ensam då?! Trodde i min dumhet att detta skulle vara en bra konstallation!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 441
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter