Sto + Valacker = Problem?!

Sv: Sto + Valacker = Problem?!

Jag tror helt klart att det kommer ge sig, och att de tre kommer kunna gå finfint i hagen! Låt det ta lite tid bara och lycka till!

Vårt russ gav sig och det trodde jag aldrig för han blev hingst fullständigt galen ( gör annars inget väsen av sig) och just att mitt halvblod gick undan vi fattade ingenting. Vi lät stoet och halvblodet gå ihop på nätterna russet fick gå i egen (utbrytssäker) hage sen gick stoet själv på dagarna. När jag red iväg var de fullständigt galna i hagen. Vi hade blivit varnade innan, skaffa inget sto det kommer blir sån oro i flocken osv. och jag var beredd att gå med på det för som sagt jag kände inte igen mina hästar. Men nu är allt som vanligt så misströsta inte för mycket utan ge det lite tid.

Till alla: vi har 14 hästar hemma, indelade i träningshästar och "de andra", däribland unghästar. äldre, föl och fölmärrar. En av de äldre är en valack som gillr de andra, minst sagt, han har tre flickvänner där som han gärna betäcker. Men va gör det?
Varför vill ni inte att era ston ska blli klättrade på?

Ok om de ska betäckas av hingst, men annars är det väl skit samma ?Låt de ha lite kul!

Till alla: vi har 14 hästar hemma, indelade i träningshästar och "de andra", däribland unghästar. äldre, föl och fölmärrar. En av de äldre är en valack som gillr de andra, minst sagt, han har tre flickvänner där som han gärna betäcker. Men va gör det?

Ok om de ska betäckas av hingst, men annars är det väl skit samma ?Låt de ha lite kul!

Det är ju fruktansvärt onödigt - Då det kan leda till spark/anala/vaginala skador! För att inte tala om infektionsrisken! Vet ett sto som fick livmoderinflammation och var borta från ridning/träning i ett ½ år.

men det finns ju inget mer naturligt än det.
Risk för sparkar är det ju annars med, räcker ju om ditt sto råkar gå förbi fel häst på fel dag.
Jag har aldrig sett ett sto som brunstar sparka mot hingsten/valacken, då är det ju mer ett bevis för att hon inte är redo för att betäckas än.

Men tänk då vad farligt det är att ta föl på ett sto, hon kanske inte får ut efterbörden, eler så går nåt väldigt fel med fölet så stoet dör också, så då borde man ju inte ens våga ta föl.

om du läser mitt förra inlägg så ser du att jag sa att min kompis fick nödslakta sin valack eftersom stoet sparkade av benet på honom när han klättrade..

Hej
Att det är risk för skador så klart, både på sto och valack:(
Nästa ägare kanske vill betäcka och då kan det bli problem.

men det finns ju inget mer naturligt än det.

Fel. Finns ingenting naturligt med att valacker betäcker eftersom det i "naturen" inte finns valacker.
Valacker är inte som hingstar som har mer koll på vad de gör, renar sig bättre och klättar inte i tid och otid. Valacker SKA inte betäcka, så är det bara. Att låta dem hållas är lika med dålig hästhållning. :mad:

Mina ston som nu är dräktiga har båda tidigare varit utsatt för valack som klättrat (vi särade på dem direkt). Båda två har haft infektioner i livmodern p.g.a detta, vilket upptäcktes vid betäckning. Som tur var har det inte lett till några problem att får dem dräktiga. Men hade de gått med valacker längre som fått hållas kanske de skulle fått men för livet.

Vad jobbigt!

Vi har alltid blandat ston och vallacker. Min vallack brukar inte fatta varför stona alltid blir så på honom så han brukar mest se lite chockad ut när dom vänder rumpan mot honom och brummar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 441
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter