Sto, valack och hingst i samma hage?

CA

Trådstartare
*vet inte om tråden ligger på rätt ställe*
någon som vet om detta går? Har ett sto och en valack som är mina och dom går bra, men en bekant på ett travstall behövde sommarbete åt sin travarhingst som tävlat färdigt. Han ville att hästen skulle ha sällskap över sommaren samt att jag skulle förbereda honom för ett liv som ridhäst åt någon annan. Som betalning skulle han betäcka mitt travarsto :love:, men han vill inte att hingsten går sjävl i sommar.
Går det att han de tre i samma hage eller kommer min valack och hingsten att slåss?? :confused: :(

TACKSAM för svar

hej!
jag föreslår att ta ut stoet ur hagen så att de inte bråkar om henne. jag separerar gärna ston från valacker till exempel. anledningen är att valacker och hingstar reser sig men ston gör det normalt inte. i vilt tillstånd reser sig inte stona, pojkarna sköter om att busa och flickorna är lugna. jag vill därför hålla de separerade i stohagar och hingsthagar av de skälen. det betyder givetvis inte att hästarna inte KAN gå tillsammans, men jag vill ha det så :)

som sagt så föreslår jag att du låter stoet gå i hagen brevid så länge så att killarna inte råkar i bråk över henne på en gång, han är ju trots allt hingst! valacken har ju parningsbeteendet borta så att säga av uppenbara skäl ;) låt killarna bekanta sig och se hur de går ihop, om de två inte funkar så kan ju inte hingsten stå hos dig under vintern. kolla sedan om de konkurrerar om stoet. surar de mot varandra när stoet är i närheten (angränsande hagar) så kommer det uppenbarligen inte heller att fungera.

det var mina förslag.
lycka till!

jag skulle inte chansa. Har sett hur min sent kastrerade valack beter sig mot andra valacker när ston hamnar i närheten eller i samma hage :crazy:

Betäcka ditt sto? Med hans hingst eller betala för betäckningen?? :confused:

Tycker inte du ska släppa ihop alla 3... Ta ut stoet!

Jag hoppas attd u vet att det är olagligt att använda en icke godkänd eller icke avelsvärderad hingst till andra ston än sina egna. Och har hingsten några kvalitéer som du vill åt, förutom att han har kulorna kvar?

Jag tycker absolut inte att du ska släppa in hingsten till stoet och valacken!!! Risken är, precis som andra skrivit, att valacken kan bli skadad.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar