sto utan egna meriter

orion_x

Trådstartare
Sitter här på kvällskvisten och funderar lite. Är inte så insatt i halvblodsavelsn, utan har mest pysslat med russ innan.
Köpte för några år sedan ett halvblodssto med tanke på att rida och tävla och sen så småningom ta föl på henne. Det är en snygg häst som rör sig helt ok, även om hon inte är någon häst som skulle ta sig till eliten. Många som ser henne tycker det är en snygg häst.
Har dock av olika anledningar ännu inte lyckats skaffa några meriter på tävlingsbanan och funderar på detta med avelsboxen då. Finns det någon marknad för föl som inte har meriterade föräldrar på båda sidor? Tror säkert hon skulle kunna ha något att tillföra aveln och skulle nog kunna lämna snygg föl, men går de att sälja? Eller säljer bra föl sig själva? Frågan är hur man får ut en sådan på marknaden.
Hon har en hyfsat okänd stam här i Sverige vad jag förstår, och hennes pappa (Zalmiak Firfod) Hann nog inte lämna så fasligt många föl efter sig innan han dog. Men stammen borde ändå vara intressant då det finns danskt varmblod och trakhener i stamtavlan redan nu. Och trakhener är väl det man gärna vill ha in lite av just nu, eller har jag fått allt om bakfoten?

Eller kanske jag bara tänker för mycket:crazy:
Hur resonerar ni andra kring ston?

Sv: sto utan egna meriter

Både Zalmiak och Zardinen är ju kända hästar óch borde vara gångbara även här rent blodsmässigt,vad har hon på andra sidan?

Dock är det svårt att få ut några större pengar för "omeriterade" ungar

Hennes mor har ju inte heller några meriter och hon fick på sin exteriörkorning följande siffror
DS 667 66 66 6 158 cm
"Ædel, lidt lavstammet hoppe med middel bevægelse."
Avkommeindex
Dressyr 90 (51%)
Exteriör 72 (71%)

Mormor var bara 153 cm och blev placerad i FOR-registret
EN LILLE HOPPE MED GOD DYBDE OG BREDDE. KØNT HOVED PÅ EN VELANSAT HALS. LIDT STEJL SKULDER. MANKEN ØNSKES MERE MARKERET. LEMMERNE PASSENDE FØRE, DOG LIDT KORTE KODER. BEVÆGELSEN GOD. KARAKTERER: 666-77-88-6.
Mormor har inga meriter.

Tror säkert hon skulle kunna ha något att tillföra aveln

Vad mer precis tror du att hon kan tillföra?

Med de uppgifter KickiH tagit fram så tycker jag inte att ditt sto har något i avelsboxen att göra. Hon har alltför mycket på minussidan....

Info om morfar Voltaire DH 295
Avkommeindex
Exteriör 91 (98%)
Dressyr 87 (91%)
Skritt 94
Trav 82
Galopp 80
Ridbarhet 79
Hoppning 93 (92%)

Din hästs möderne är helt klart många klasser lägre än fäderne.

Det beror ju på vad du har för ambitioner med fölet själv. Är det tänkt att det ska säljas vid 6 månaders ålder så får du kanske inte sådär jättemycket för fölet. Priset blir ju därefter liksom. Men hade du tänkt att spara avkomman tills den är 3-4 år är marknaden helt annorlunda. Där ser man ju lite mer hur hästen själv presterar och vad den har att ge, och då är inte aveln lika intressant som på ett föl.

Hade du tänkt att behålla avkomman tills den än 7-8 år spelar det ju ingen som helst roll var hästen har för stam så länge den presterar och gör det den ska göra.

Om ett sto är omeriterat så bör hon ha andra egenskaper som väger upp det, framför allt stammen tycker jag.
Samtliga mina ston är omeriterade :o men alla har nån/några egenskap/er som gör att jag har gjort avkall på merit delen - även om jag mycket gärna sett att de haft meriter OCKSÅ. Jag försöker välja hingstar som är eller kan bli lite i ropet eller har någon annan egenskap som gör avkomman attraktiv.

Rent generellt tycker jag inte att du ska betäcka just nu när marknaden är som den är. Köp ett föl eller en yngre unghäst i stället. Det finns många billiga nu.
Jag tror att man ska ha riktigt bra ston i avelsboxen om det ska "löna" sig att avla i dagsläget.

Mitt sto är omeriterat och jag vill gärna ha en avkomma efter henne, men jag kommer åka och visa henne först på en bedömning för att få ett omdöme på henne. För mig spelar det ju inte så stor roll då jag själv ska ha kvar fölungen, men man vill ju inte stå med en avkomma som inte är nått om man måste sälja.

Jag tycker att det är en jätteintressant frågeställning! Tack för att du tog upp det här. :bow: Jag måste dock komma med en motfråga, som jag tycker är viktig för det här resonemanget: om man nu har ett sto utan meriter, NÄR är det för sent att se till att skaffa stoet ett "CV"? Med andra ord, om man står där med ett trevligt men otävlat tolvårigt sto, varför ger man sig inte ut och hittar en bra tränare och försöker bygga upp stoets CV, även om det inte direkt kommer att sluta i internationell GP utan snarare fina poäng i Lätt A. I min mening är ett "Lätt A CV" jättemycket mer värt än ett "tomt CV". Jag menar inte specifikt att fråga dig, TS, utan generellt - när tycker ni att det är "för sent" att börja tävla och försöka bygga meriter åt ens något äldre sto?

Det är aldrig för sent egentligen. Men frågan är ju om det är värt det. Varför är ett 12-årigt sto inte tävlad om hon är riden? Jag hade inte brytt mig om att rida in ett 12-årigt sto för att kunna meritera henne. Då hade hon fått gå omeriterad istället.

voltaire är ju inte alls fel att ha i stammen. Skulle jag betäcka det stoet skulle jag nog fundera på att linje avla på honom...

Ett tolv år gammalt sto borde hinna komma ut och tävla lite.
Anledningen till att jag började fundera på mitt sto är hon var verkligen på gång nu i höst och skulle upp i LA, men lyckades skada sig för fyra veckor sedan och nu vet jag inte hur lång tid det kommer ta att läka detta och få igång henne igen:(
Men generellt sett borde en normal tolvåring kunna prestera på ett år eller så om man inte stöter på problem på vägen

Ärligt talat så tycker jag att LA eller 120 inte gör vare sig från eller till när det gäller meriter i avelsboxen. De flesta hästar går dessa klasser med rätt ryttare på ryggen.

Om ett aveslto ska ha meriter så borde det vara minst msv för att göra någon skillnad, enligt mig.

Jag håller med dig, men man måste ju börja någonstans - ett trevligt lätt A CV är ju bättre att ha än ett tomt CV. (Å andra sidan tycker jag att det säger en del om hållbarheten att en häst har kunnat gå Lätt A i flera år - bara för att ett sto kan gå Msv på godkända poäng, tycker jag inte att hon nödvändigtvis bör avlas på om hon inte har hållit för mer än sporadiskt ridande och tävlande.)

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 564
Senast: axel
·
Hästmänniskan Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 224
Senast: vallhund
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10