Sto tillsammans med valack som "ställer upp"?

Sv: Sto tillsammans med valack som "ställer upp"?

Fast det är ju inte därför man kasterar, för att ha samma kön i hagen. Det är ju mer en bekvämlighetsfråga för människan. Man kasterar för att man inte har för avsikt att avla, plus att en del blir oerhört jobbiga att ha med att göra under vissa omständigheter.

Jag förstod som du menade att hingstkaraktären fortsätter, även efter kastrering.
Isåfall skulle de som är "oerhört jobbiga" som hingstar, även vara det som valacker.

Och jag anser ändå att det är ovanligt med betäckande valacker.

De gånger jag sett det har enbart varit när det varit nytt ihopsläpp med nya hästar.
De valacker som gått med samma ston ett tag har slutat upp med detta. Det var väl typ "nyhetens behag", både för ston och valacker.

Tycker inte att din valack ska gå med ston!! Det är min uppfattning av det hela ..
Skadorisken är för hög anser jag , sedan vill man ju inte ha det beteendet på sin häst!!

Ja skulle inte ta emot ett sto på foder om min valack skulle göra så...

Tänkte bara tillägga till denne som sa att alla valacker gör de..
Min ena val på 21 år har aldrig gjort de.. men kan vara sur mot hingstar som kommer nära hans ston...
Min ena valack på 20 vet inte ens vad de är...
Min ena som är nykastrerad sedan 6mån tillbaka gör det inte heller..
Jag vet nog bara två valacker runt om våran kommun som gör de.. Väldigt sällan man hör det här..

Inte ens min väluppfostrade hingst gör de om han är bakom ett brunstande sto om han inte ska betäcka med vilje.. ;D

Näe Boj, alla valacker betäcker inte, du har rakt ut fel oavsett vad du hävdar. Det är tillochmed så pass att de flesta valacker INTE betäcker (inte ens i hemlighet ;).

TS: svar på din fråga: Om du har lust att utsätta en lånad häst för stor skaderisk alternativt få din egna valack skadad så kör på! skämt åsido: svaret är enkelt. NEJ.

Valacker ska inte betäcka stona. Då kan stot få infektioner då valacken inte har sperma med samma bakteriedödande som hingstar.
Dessutom har valacker inte lika bra koll på när stot brunstar och inte som en hingst och därför är skaderisken för valacken stor.

Du kan ju alltid prova att släppa ihop dem och se vad som händer.. men man rekommenderar att ha valacker och ston var för sig.

Jag skulle inte låna ut mitt sto om jag fick reda på att hon skulle gå i blandflock, stona ska gå i egen hage och valacker i sin hage. Alla valacker betäcker, tro inte annat. Sedan finns de dom som gör det väldigt tydligt och ofta medan andra är diskreta vilket gör att man inte tror att DEN valacken betäcker.

Min valack betäckte då inga skon. Han putsa dem i manen och flema, men rörde dem aldrig. Då gick han ändå tillsammans med 5-6 andra ston som allihopa tokbrunstade samtidigt. Visst var han väldigt nöjd...:grin: Men han rörde ingen...

Ju äldre han blev desto jobbigare tyckte han att tjejerna blev när de brunstade, sista året gick han och ställde sej i andra änden av hagen när de brunsta, kom de och fjäska så la han öronen bakåt och bet dem i rumpan...:angel:

Och då kastrerades ändå han sent, som 7-åring.

Mvh Domino_s

Tack för era svar!
Jag kommer inte att ta emot stoet. Pålle får gå kvar där han är nu, tills jag hittar en valack att ta hem istället.
Blev så paff över att han betäckte det andra stoet. Jag har aldrig varit med om att en valack betäckt tidigare. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. :)

Om du ursäktar så hänger jag på din tråd här lite.
Jag har alltid trott (i min enfald) att jag skulle se om vallacken började visa sådanna tendenser och att jag då kunde sätta mitt sto i egen hage under en period. Det är inte så??

Min förra vallack gick ihop med två ston och en liten shettisvallack, under vissa perioder då ett av stona brunstade så började han uppvakta henne och göra "närmanden".
Men då särade vi bara på dom och när hennes värsta period var över så var det lugnt igen. Det var verkligen inget att missta sig på. Han fjäskade STORT, visade verkligen upp sig.
Under kanske fyra år fick vi sära på dom två ggr. Resten av tiden var noll intresse åt betäcknings/uppvaktningshållet.

Är det inte det normala att man ser när intresse fattats mellan de två och att man då kan hålla dom särade en period?
Säg i ett stall med två tre hästar blandat sto och vallack.

Har under mina 30 år med hästar enbart stött på 1 betäckande valack, och då har vi alltid under alla år haft blandflockar. Så det är helt enkelt inte sant att alla valacker betäcker.

Det låter allmänt jobbigt. Har man sedan ett sto man tänkt avla på så vill man undvika även enstaka betäckningar från valackar. Och flertalet ston brunstar mer än 2 gånger om året.

Fast om man då som jag står i ett trevligt stall som man inte vill flytta ifrån. Jag äger stoet och stallägaren äger en vallack...

Ni som varit med om vallackar som betäcker, har dom visat ökat intresse för sitt sto innan, så som min vallack gjorde?

För visst, det är ett omak att sära på dom när det händer, men inte oftare än det vart så vart det klart värt omaket.
Sen får jag väll hålla tummarna för att stallägarens häst inte kommer på dessa tankar alls.
Men jag trodde att jag "garanterat" skulle märka om så var fallet...

Ni som varit med om vallackar som betäcker, har dom visat ökat intresse för sitt sto innan, så som min vallack gjorde?

Den vallack jag kände som bärjade betäcka började bete sig hingstigt inne i boxen till att börja med...sen tog det lång tid innan han ens började klättra. Och den häst han klättrade på var syrrans sto, och det märkliga är att både valacken och stoet var gamla ridskolehästar som gått tillsammans i över 10 års tid i samma hage...sen köpte syrran stoet och hennes kompis valacken och flyttade dom till samma stall. Där gick dom i samma hage med fler ston och valacker i många år INNAN han ens började betäcka. Dom särade givetvis på dom, och han gjorde aldrig så med någon annan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 926
Senast: Lavinia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar