Sto tillsammans med valack som "ställer upp"?

I

Isislover

Skulle ni ta emot ett sto på foder om ni hade en egen valack som gärna ställer upp när ett sto brunstar?
Kan han skada henne? Brukar de sluta ställa upp när nyhetens behag är över, eller brukar de fortsätta?
Jag funderar på att ta en foderhäst som sällskap till min pålle, så jag kan ha honom här hemma på gården. Det finns ett fint sto som söker fodervärd i närheten av mig. Men jag tveksam till om det är en så bra idé med tanke på pålles förkärlek till att ställa upp på ett sto där han står just nu. Han har inte stått där så länge, så jag vet inte om det är alla ston, eller om det bara är hon som är favorit...
Hur hade ni gjort?

Sv: Sto tillsammans med valack som "ställer upp"?

enligt min erfarenhet är en gång betäckande valack alltid betäckande valack och jag skulle inte under några som helst omständigheter ha sto tillsammans med sådan valack.

förutom att han kan skada stoet kroppsligt vid betäckning kan det bli riktigt fula inflammationer i livmodern.

jag skulle försöka hitta en valack istället, eller ha delade hagar.

Absolut inte. Dels det föregående tar upp men också för olycksrisken för valacken. Valacken kan bli riktigt illa sparkad av stoet när han klättrar på henne.
En valack som betäcker ska absolut inte gå med ston någonsin mer.

Senast ändrad:

Nej. Förutom skador/infektioner i stoets inre, finns risk för ryggskador på stoet. Och som föregående talare nämnt, kan valacken bli illa skadad om stoet inte har lust att låta honom betäcka.
(Jag skulle heller inte låna ut mitt sto om jag fick veta att hon skulle gå med en betäckande valack.)

Jag skulle inte låna ut mitt sto om jag fick reda på att hon skulle gå i blandflock, stona ska gå i egen hage och valacker i sin hage. Alla valacker betäcker, tro inte annat. Sedan finns de dom som gör det väldigt tydligt och ofta medan andra är diskreta vilket gör att man inte tror att DEN valacken betäcker.

Enkelt svar: Nej!

Av alla de anledningar som de ovan radat upp.
Försök hitta en valack istället..

Lycka till!

Mvh Domin_s

Alla valacker betäcker, tro inte annat. Sedan finns de dom som gör det väldigt tydligt och ofta medan andra är diskreta vilket gör att man inte tror att DEN valacken betäcker.

Nej, alla valacker betäcker inte. Vad får du det ifrån? Jag har 1 sto med fyra valacker i hagen, de har aldrig rört henne.

Jag håller med. Har alltid haft blandflock och ingen av mina valacker har någonsin betäckt. Det syns ju tydligt på pälsen på baken på stona om de blir klättrade på!

/Migo

Leta efter en vallack istället. Vi har 2 vallackar i stallet som gärna kliver på damerna och därför har vi inga ston i vårt stall

Nej, alla valacker betäcker inte. Vad får du det ifrån? Jag har 1 sto med fyra valacker i hagen, de har aldrig rört henne.

Kastrering tar bort möjligheten till fortplantning, men inte lusten.;)
Jag har också befunnit mig i den villfarlesen, för min valack betäckte ju aldrig.:angel: Men jodå, nog fasen gjorde han det.;)

Jag har också befunnit mig i den villfarlesen, för min valack betäckte ju aldrig.:angel: Men jodå, nog fasen gjorde han det.;)

Borde då inte mina valacker (eller valacker generellt) i så fall springa runt med stånd och uppvakta vid stoets brunst som hingstar tenderar att göra. De gör de ju icke. Har inte sett något intresse för stoet överhuvud taget. Stoet ser orört ut och valackernas snoppar är om ni ursäktar uttrycket, knappast underhållna.

Säger inte att valacker inte kan betäcka, säger bara att långt ifrån alla gör det.

Har en märr här hemma som mer än gärna haft en valack att leka med - men ingen av killarna i hagen fattar nånting när hon trycker upp baken och skvätter på dem:rofl:

samma här! mitt sto står med en valack som blev kasterad i sen ålder. han vad 8 när han blev kasterad och är 16 nu. mitt sto tränger in honom i ett hörn, brunstar som tusan och verkligen ber, ungefär "kom igen nu dåå". han tittar på henne förskräckt och gör allt vad han kan för att komma undan denna äckliga och konstiga sto :laugh:
så nej, alla valacker betäcker inte!

Eeh? Jo. Kastrering tar bort lusten. Man tar ju bort testiklarna, som producerar testosteron.

Däremot sterilisering, när man bara klipper av sädesledaren, gör ingen skillnad på hormonerna.

Fast testosteron bildas även i binjurebarken och därför kan de ha lust även om mängden hormon är mindre och fortplantningen inte fungerar.

Förvisso.
Men att påstå att lusten för betäckning är samma trots kastrering är galet.
Isåfall skulle man ju inte ens behöva kastrera. Bara ha samma kön i alla hagar.

Fast testosteron bildas även i binjurebarken och därför kan de ha lust även om mängden hormon är mindre och fortplantningen inte fungerar.

Precis så, så lusten finns.

I övrigt har även min valack sett förskräckt ut när han blev upptryckt i en hörna och mitt sto skvättade honom rakt i synen. Han blev inte bara förskräckt, han blev rent ut sagt äcklad. Senare samma år på kvällskvisten så ser vi hur han kliver på samma sto för att betäcka, så det var väl inte så äckligt trots allt.;)

Det finns otaliga exempel på valacker som påstås vara sådana som inte betäcker, som till trots faktiskt kliver på. Det finns hingstar som går i fribetäckning som aldrig visar när de sätter på stona, ingen ser att hingsten har varit på bara spåren där bak och inte på ryggen samt de faktum att de blir dräktiga.

Förvisso.
Men att påstå att lusten för betäckning är samma trots kastrering är galet.
Isåfall skulle man ju inte ens behöva kastrera. Bara ha samma kön i alla hagar.

Fast det är ju inte därför man kasterar, för att ha samma kön i hagen. Det är ju mer en bekvämlighetsfråga för människan. Man kasterar för att man inte har för avsikt att avla, plus att en del blir oerhört jobbiga att ha med att göra under vissa omständigheter.

Borde då inte mina valacker (eller valacker generellt) i så fall springa runt med stånd och uppvakta vid stoets brunst som hingstar tenderar att göra. De gör de ju icke. Har inte sett något intresse för stoet överhuvud taget. Stoet ser orört ut och valackernas snoppar är om ni ursäktar uttrycket, knappast underhållna.

Säger inte att valacker inte kan betäcka, säger bara att långt ifrån alla gör det.

Det finns säkert valacker som inte betäcker, problemet är att veta vem, bara för att man inte sett valacken betäcka innebär det inte att denne inte gjort det och aldrig kommer att göra det.

Det finns säkert valacker som inte betäcker, problemet är att veta vem, bara för att man inte sett valacken betäcka innebär det inte att denne inte gjort det och aldrig kommer att göra det.

*KL
Dessutom så finns det ju faktiskt ston som också klättrar på sina sto-kompisar vid tillfälle (vi hade en sån ponny på ridskolan när jag var liten) och både rygg/sparkskador kan vara lika illa för dom såklart. Det är säkert ovanligare att de klättrar på sitt eget kön (har även sett valack klättra på valack) men de finns och A och O då måste ju vara att separera dem i olika hagar för att undvika hagar. Oavsett vem som klättrar på vem...

TS
Jag hade blivit skogstokig om jag lånat ut min häst på foder och fv haft den i samma hage med en häst som man visste om brukar klättra på andra hästar.
Du behöver en valack för att minska den risken!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 926
Senast: Lavinia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar