Sto som "stjäl" föl

Ajda

Trådstartare
Min häst fick föl för 23:e juli. De har gått i en liten nerbetad hage sen dess med min shettis. För stoet fick fång i våras.

Nu är ena betet som 2 andra ston går på så magert att jag vill släppa sto + föl och shettis där några timmar åt gången, och sedan förhoppnigsvis låta dem gå där tillsammans allihopa.
De har delat hage hela våren och juni.

Men när jag släppte in sto + föl där (shettisen går där redan 6 h dag) "tog" det ena stoet fölet. Dvs sparkar bort mamma som blir hysterisk och springer runt. Så gjorde hon 2-3 ggr. Mamman fick tag i sitt föl (som fann sig i att bli adopterad) och då lugnade det ner sig ett tag. Sen gjord ehon ett nytt försök. De gick tillsammans då i 30-45 minuter. Sen tog jag ut dem.

Hur hade ni gjort? Hade ni vågat prova att släppa ihop igen eller hade ni struntat i det?
Ska man låta ett av de andra 2 stona gå med sto + föl i taget. Men det kanske inte hjälper sen ändå när de väl släpps ihop allihopa. De två stona som går på betet nu håller ihop i vått och torrt, på gott och ont. Båda har haft föl förut.

Jag vill så gärna att mitt sto och föl ska få gå på bete litegrann också.

Sv: Sto som "stjäl" föl

Nej så känner jag också. Och det blir så förvirrande för allihop när det ena stoet håller på som hon gör.
Men det hade varit så bra om det hade fungerat. :(

Ska kolla upp om man kan få göra en mindre hage i hagen sas, där sto + föl kan gå. Så ser hon hästarna hela tiden.

Det skulle jag inte utsætta mitt sto och føl før. Ta och dela av beteshagen eller hitta ett annat bete før sto och føl dær de får gå med andra føl och følston.
Ett bra bete kænns absolut viktigast før sto + føl, då skulle hellre de andra hæstarna få gå på magrare bete med ev. tillskottsfodring.

Det finns ston som inte kan gå med andra ston med föl om de inte har ett eget. Jag hade slutat försöket så fort jag såg det första gången. Den största risken är att det går ut över fölet som inte får komma till sin mamma och dia. Plus då den andra skaderisken.

Stoet hade ju fång i våras så skicka iväg på bete kan jag inte göra tyvärr. Annars vard et planen från början när jag betäckte henne.
Hon kan inte heller gå på kraftigt bete pga fången.

Jag har gjort en hage i beteshage nu med dubbla staket där sto + föl får gå. Då ser dom de andra hästarna hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 747
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX