Sto som inte visar brunst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tuvalisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 326

Tuvalisan

Trådstartare
:confused: Hur vet man då när det är dax för betäckning? Vanligt att spruta igång ston? Hur funkar det? Har ett sto som jag ska betäcka om några veckor som visat brunst en gång!!!! Någon med erfarenhet...

Sv: Sto som inte visar brunst...

Vårt sto vi skulle betäcka visade inte brunt på ett helt år. Vi åkte då till seminstationen och de ultraljudade. Han sa att stoet hade "låst sig" och sprutade igång henne. Efter det så har hon brunstat som hon ska :D

Ska hon på betäckning eller semineras? Ska hon till seminstation så kollar de ju dr. Annars kan det ju ändå vara bra att du ultrar för att se var i brunsten hon är. Hon kanske brunstar utan att du märkt det.

jag ska iväg till station och inseminera med flyingehingst. Men hur länge får man vänta då man sputar igång stoet? Har en bit att åka till stationen.

jag skulle rekommendera att du lånar en valack....gjorde detta med mitt sto i år... ojoj vilken skillnad, brunsten kom igång snabbt och det syns tydligt! sist blev hon sprutad... man väntar väl ett par dagar tror jag, hon stod kvar på flyinge under hela perioden. innan vi åkte iväg med henne hade jag iaktagit henne i timmar när hon gick i hagen för att se minsta lilla tecken på brunst. hennes brunst var väldigt svag. vetegrodd olja är ett annat bra knep mot svag brunst...

Visar hon brunst för hingst eller valack?
Försök i så fall att prova henne den vägen, det finns inget effektivare sätt!

Min donna fick jag kolla slemhinnefärgen i vulva på, och kolla ev sekret. Och så notera i almanackan och räkna. Dessutom hålla koll på de där småå tecknen. I hennes fall blev hon aningens keligare under högbrunst, hon 'höll upp' svansen när man lindade den eller liknande, och så 'klippte' hon när man var där och kikade. Men ffa färgen på slemhinnorna var det jag gick på. Ihop med almanackan, hon var regelbunden iaf den lilla damen.

(Visade inte brunst för hingst heller, men jag lyckade pricka in ändå, höll koll tre brunster, tredje åkte vi)

Ston brukar ha högre temp vid brunst. Just nu kommer jag inte ihåg hur mycket högre mitt sto hade för det var två år sen jag höll på och tempade henne. Någon annan kommer säkert ihåg det:)

Slemhinnefärgen ändras också, men jag har aldrig kollat den vägen utan enbart tempat.

hur ändrades slemhinnefärgen?

Du behöver ett par brunster för att lära dig just den hästen. Men ur brunst är slemhinnan blekt rosa, under brunsten blir den rödare, och under högbrunst är den ofta laxfärgad, dvs betydligt djupare/mörkare röd.

Har man lärt sig hur sin egen ser ut är det lättare, det är ju individuella avvikelser, och iaf under icke högbrunst kan det vara ganska små nyansskillnader.

ok tack för tipsen, ska kolla tempen i någon vecka för att få fram normaltempen, sen kan man ju tempa lite då och då för att se. Hur ofta brunstar ett sto/år? Jag har en tid i hbg i mitten på maj, ev. betäckning får ske efter det ngn gång.

När brunsten kommit igång för säsongen brukar de brunsta med treveckorsintervaller.

Mitt sto har heller aldrig visat nånting! Hon har gått med äldre sto de senaste 9 åren....som heller inte visade brunst.

Sedan dec går hon med valack, men ingen skillnad..

Har de senaste 2-3 veckorna gått till hingst dagligen eller vanranna dag. Där har jag ställt henne i box brevid hingst (och vissa dagar har även ett brunstigt sto stått på hennes andra sida), och hon har stått 10-30 min /kväll, och det mesta hon gjort är att pipa o slå lite med framben, och då hon antagligen var högbrunstig (med tanke på hingstens reaktioner) så viftade hon även lite på svansen och stampade/halvslog även med bak.

Vid ridning har jag märkt att hon går med "handbromsen i" och att hon slingrar sig fram och gärna vill gå i diket :( (kanske för att hon vill pinka). Till saken hör att hon inte pinkar där hon riskerar att få stänk på benen, då kniper hon hellre tills hon kan pinka i sin egen box där hon inte riskerar att bli kladdig :) Och i boxen brevid hingst finns inget spån....

Mot valacken hemma i hagen har hon lagt öronen bakåt o pipit nån gång....

Men inget brunstpink eller blink och färgen på slemhinnan har varit ungefär densamma hela tiden :( så det är inte helt lätt att märka när hon är brunstig..

När det gäller brunstintervall, så räknar man från det att hästen GÅR UR brunst så tar det ca 14 dagar innan de GÅR IN in brunst igen (enligt seminvet). och brunsten varar vanligen 3-5 dar tror jag

Olika ston brunstar olika länge. Mitt eget i 7-8 dagar, andra bara någon dag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka