Sto som inte vill äta kraftfoder...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TuttiFrutti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 955
T

TuttiFrutti

Mitt sto är 8 mnd dräktig, och i går ville hon inte äta kraftfoder... Brukar alltid kasta sig över maten... Hon har ätit upp allt hö hon fick, men i morse ville hon fortfarande inte äta kraftfoder... Men igen, åt upp allt hö... Annars verkar hon normal, kanske lite trött, nu går hon ute i hagen...

Är det normalt att dom inte vill äta i perioder?
Är det nåt jag ska oroa mig över??
Vad ska jag göra?

Kan tilägga att i fjol kastade hon, men vi tror det var pga att stoet blev skadad, och opererades, samt behandlades med massa antibiotika/smärtstillande i 5 v.

Hon har inte haft föl innan, och det är också mitt första föl...

Tacksam för råd....

Sv: Sto som inte vill äta kraftfoder...

Hej
Så gjorde mitt sto också ett par gånger förra året. Hon lämnade nästan allt kraftfoder. Om hon inte äter en dag så är det nog ingen fara, men äter hon inte två dagar i rad skulle jag nog ringa veterinären och fråga.

Nu har ju jag ingen erfarenhet av dräktiga ston, men det händer att mina gör så, och då är det kolik-känningar...

Testa att gå lite med henne, kanske longera om hon inte blir för upphetsad av det.
Ge Nux-Vom. om du har hemma..

Tror inte det är kolik, då tarmljuderna är normala, och avföringen är också normal...
Hon hade lite kolik-känningar i höstas, och då var det knäpp tyst i magen och ingenting kom ut... släpte dock efter 2-3 t..

Hon går ju ute i hagen nu, och ser annars normal ut... Hoppas kanske hon vill äta när hon kommer in:bump:

Inte alls ovanligt att fölmärrar matstrejkar i det senare skedet av dräktigheten..

En av orsakerna till att jag alltid tjatar på Foder-forumet att man ska fodra på dom ordentligt från början. Alltså från dag 1 och inte dom tre sista månaderna bara

Vi har tre sådana där strulfior just nu. Och fler lär det väl bli..:crazy:

Ett tips är att lägga i något uppepå den övriga maten, som dom inte smakat på förut..men som är gott.

JAg brukar variera med en näve betfor, eller en näve Mustang /Red Mills eller lite morötter..tja vad som helst..

När det sedan får gå några dagar så ratar dom detta också och då byter man "pålägg"..:D

AM

Okej, tack så mycket!:bow:

Ska prova med nåt nytt o gott...:)
Hon är ganska bra i hullet, så det är ingen stor fara med det just nu, men det hade varit trevligt om hon åt sin mat, så hon håller det fina hullet....:crazy:

Hur mkt mat borde hon egentligen få nu? Är som sagt i 8:e mnd...

Senast ändrad av en moderator:

Okej, hon kanske bara är trött på maten då. :p
Blanda i lite morötter och annat godis, så får vi hoppas att hon äter. :)

Min ena dam hade också en period när hon vissa dagar åt dåligt med kraftfoder (den andra kan ingenting få att sluta äta....) sista månaden började hon sortera maten, ett tag ville hon absolut inte ha sitt lucern (hackat strå), de sista veckorna skulle hon rätt va det var inte ha sina linfrö men då dög lucernen, dessa hormonstinna fruntimmer......men hela tiden åt hon hö så det stod henne ut ur öronen (jättebra värde så hon täckte sina behov den vägen) utom sista dagarna då började hon plötsligt att äta hö dåligt men började äta en massa halm (en dam som normalt inte äter halm alls). Så uppenbarligen kan de få lite egna ideer vad gäller matbiten i slutet av dräktigheten.

Vårt Cortez sto gör precis likadant. Tror att det är ganska vanligt.
Kan bara instämma med vad Nafayette tidigare skrev!:bow:
Så viktigt med ordentlig fodring från scratch!

Jag skulle inte oroa mig jättemkt om hon fortsätter att käka bra grovfoder... Byt till ngt smaskigare kraftfoder ett tag...

Mitt lilla sto är nu i månad 9 och det mäsrks att det börjar "bli trångt" där inne för hon lämnar hö...

Har satsat på kvalitets muslifoder så att det inte blir såna enorma mängder då hon inte är så förtjust i mkt krefftfoder i vanliga fall...

Mitt sto är i 8:e månaden och hon vill inte heller äta upp sitt hö :crazy:
Hon är iofs inget matvrak i vanliga fall heller och jag vill ju gärna att hon äter lite mer nu än vad hon gör i vanliga fall (dvs när hon inte är dräktig). Försöker få i henne 10 kg hö i enlighet med den noga uträknade foderstaten, men ibland ser hon nästan förolämpad ut när jag kommer med maten. Ganska ofta står hon och mumsar lite förstrött på kvällshöet när jag kommer och ska ge frukosten...:crazy:
Kraftfodret däremot äter hon glatt än så länge...

Någon som har något tips för att få henne att äta höet? Kan tillägga att hon får hö 4 gånger per dag (06,11-12,17,22) och kraftfoder 3 gånger (ej vid lunch).

Tack alla för svar:bow: :bow: :bow:

Mitt sto har nu fått för sig att hon inte äter krafftfoder om jag inte har lagt lucern ovanpå...
Hon var inte så förtjust i lucern, men nu är det vist det enda som duger...:crazy:

Verkar vara ganska normalt (?) att dom slutar äta i perioder, så då behöver jag väl kanske inte oroa mig för mycket...:)

Det är inte konstigt att stona beter sig udda i perioder under deras dräktighet.
Ibland står dom bara där och tittar, ibland äter dom massor och ibland inte.
Det är olika stadier dom går igenom och så länge stoet ser friskt ut för övrigt är det ingen fara.
Man får ju också tänka på att fölet tar en plats och det kanske inte alltid finns utrymme för hunger eller hungers känslor.
Mina ston brukar äta långsammare eller mindre i perioder. Men att dom har tillgång till grovfoder (gärna hela tiden) och får äta när dom orkar är viktigt.
I en period är hon riktigt surig och då är det ingen idé att prata med henne mer än vad som behövs. Hon är hur underbar som helst annars och social.
Men jag tror att även hästarnas humör påverkas utav alla hormoner...
Det kommer säkert gå bra. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 357
Senast: Masse
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 502
Senast: em-pirre
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 083
Senast: Cattis_E
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka