Sto som inte går ur brunst utan tar emot hingst i två veckor..

Sv: Sto som inte går ur brunst utan tar emot hingst i två veckor..

Hon ska kollas av vetrinär idag, men vad brukar det bero på?

Tja, för mitt sto handlade det om att hon inte blivit dräktig och därför gjorde hon så. I övrig frisk, slutade på dagen som det tog sig.

Låter som en klok dam! Hoppas att det är s¨här med då!

Så fungerar det inte.
De går ur brunst när ett ägg släppt, och gulkroppshormonet sätter stopp för brunsten.
Och man kan INTE redan då se om stoet är dräktigt.

Att stona står med långa brunster så här års är inget ovanligt.

Nä normalt inte, men det stoet kunde gå i brunst bara hon nosade sig till att hingst fanns i närheten. Skickades hon på betäckning så visade hon brunst så länge hon inte blivit dräktig, när det hade tagit sig så slutade hon på dagen. Det hände vid alla hennes 5 föl hon fick i min ägo.

Men hur vet man på vilken av gångerna stoet har tagit sig?

Hur menar du då? Slutar visa brunst och intresse för hingst, UL efter 14 dagar.

Du vet verkligen inte hur gynekologi fungerar va?

Det lilla om betäckning som jag varit med om så kollade man mot hingst om stoet var brunstig och så fort den visade sig redo så betäcktes den samma dag.
Och efter det så kollade man brunst på stoet varje dag och om den fortfarande brunstade så fortsatte man betäcka. Minns inte hur ofta men tror dom betäckte varannan dag om stona fortfarande brunstade men jag kan inte svära på det.

Däremot vet jag att vissa ston betäcktes tre gånger på en brunst och då menar jag att det borde vara helt omöjligt att veta vilken av de tre gångerna det var som stoet blev dräktig?

Det lilla om betäckning som jag varit med om så kollade man mot hingst om stoet var brunstig och så fort den visade sig redo så betäcktes den samma dag.
Och efter det så kollade man brunst på stoet varje dag och om den fortfarande brunstade så fortsatte man betäcka. Minns inte hur ofta men tror dom betäckte varannan dag om stona fortfarande brunstade men jag kan inte svära på det.

Däremot vet jag att vissa ston betäcktes tre gånger på en brunst och då menar jag att det borde vara helt omöjligt att veta vilken av de tre gångerna det var som stoet blev dräktig?

Logiskt sett så är det nästan alltid sista eller möjligtvis näst sista gången, stoet blir inte dräktigt förrens det släpper ägget. Där jag jobbade så kollade vi stona dels med hingst för att se om de var intresserade överhuvdtaget, sen tog vi in dem och kollade med UL för att se hur äggen såg ut, små ägg fick vänta två dagar till, större ägg seminerades.

Vi hade även en del "frys ston" alltså sådan som skulle semineras med frystsperma. De kollades ungefär fyra gånger per dygn är det började närma sig för helst vill man seminera precis när ägget håller på och släpper. På de stona så hade man bara ett försök på sig.

När dom släpper två ägg kan dom visa långa brunster.

Du vet verkligen inte hur gynekologi fungerar va?

Tillräckligt mycket, men man får även uttrycka sig lite mer i klartext i annat fall kan det bli knepigt.

När det gällde vårat sto så funkade hon så, och utan att fel förelåg. Så möjligen var det så att hon inte fattade hur det skulle fungera.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka