Sto som har det jobbig vid brunst!

S

snuttan

Hej! Jag har ett nytt sto som jag håller på att `lära känna´, som har det jobbigt när hon brunstar. Hon gör det var tredje vecka året runt, så det är ju rätt så ofta. Hon har brunstperiod i några dagar men en topp ca en dag. Hon får en beteendeändring och den dag det är värst vill hon bara stå och pinka, trycka sig mot mej, småbitas och gärna trampas på tårna. Hon blir även helt tom och är svår att nå. Hon är inte det minsta hotfull, men trög och bestämd i sina tvångsliknande handlingar. Jag har ett närområde som jag inte vill att hon ska `klampa in i´ hur som helst, och det har hon respekterat helt ok, förutom dessa brunstdagar. Visst borde jag ändå kunna kräva det av henne då med. Hon får ju brunsta bäst hon vill och jag kan acceptera att hon kanske då bara ska skogsridas så att hon får röra lite på sig. Men jag vill inte acceptera att hon beter sig som ovan nämts. Hon är en testande dam och det är som om hornen växer :devil: på henne, ögonen ser olyckliga ut fast de är så snälla i övrigt. Tänker att hon kanske drivs att testa ännu hårdare nu i början vid brunsten. Ägaren känner inte igen så kraftig beteendeförändring. Detta är enda molnet på himlen, för i övrigt är hon bra,har någon nån erfarenhet?? Jag famlar i mörkret när jag ska bestämma om jag ska ha henne eller ej./ brunstmaja å´jag

Känner igen beteendet... Det kan ju vara så om det är första brunsten sedan hon kommit till dig att den blir starkare än vanligt. Finns det hingstar i stallet? Vi har ett sto som inte kan stå i samma stall som hingstar, hon blir helt tossig! /Mayara

Hej! det finns ingen hingst i stallet. Det är två vallacker som hon står med. Hon har avverkat två brunster sen hon kom, så nu om ca 3 veckor väntar jag med spänning för att se om det minskar.. Det jag även undrar över är om man känner sig begränsad av detta eller om det går att leva med? erfarenhet??/

Varför ine prova med tex Regulate, funkar fin fint på ston som blir kossor va tredje vecka. Dvs hornen växer inte ut på samma sätt med dessa örter.

Du kan begränsa brunsten med örter, dvs lindra symtom men den försvinner inte.

Bara under brunstperiod, dvs sommarhalvåret. Resten av året behövs inte, ibörajn får man kanske ge dubbel dos för ett snabbare upptag. Därefter halveras dosen, och räknas som underhåll.

Jag valde detta då jag köpte sto som betedde sig precis som din, och inte blev det bättre fast hon fick hela första året på sig. Tävla och åka på kurs var snudd på inte möjligt, rullgardinen var neddragen vid brunstar.

I hantering var hon iofs inte så farlig, men när det kom till ridning var det inte kul. :crazy:

Du kan prova att läsa på www.hippok9.nu och se om det skulle vara ett alternativ.

Men hur blev det med ditt sto, har du kvar henne? Den här madamen brunstar var tredje vecka året runt, och har det lika jobbigt. Har räknat ut att hon är ` användbar ´två veckor, brunst och rasering av det man byggt upp en vecka, anv....2 vecor o.s.v. Än fast jag tycker om henne och hon är bra i övrigt så har jag nog bestämt mej för att lämna tillbaka henne :( , hade ju henne på prov just av denna anledning. Tycker att det blir begränsningar som inte känns kul, och mycket att ta hänsyn till så ofta.
Har tittat på örtsidan, oj! det finns örter till det mesta. Nackdel är ju förstås att man ska betala det.

Hade detta problem i början, men hon hamnade i vad man skall kalla för normala brunstperioder efter en tid.
Dvs hon brunstade precis som din häst året runt, fast efter ett tag med örter behövdes dessa endast under sommarhalvåret.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023