S
snuttan
Hej! Jag har ett nytt sto som jag håller på att `lära känna´, som har det jobbigt när hon brunstar. Hon gör det var tredje vecka året runt, så det är ju rätt så ofta. Hon har brunstperiod i några dagar men en topp ca en dag. Hon får en beteendeändring och den dag det är värst vill hon bara stå och pinka, trycka sig mot mej, småbitas och gärna trampas på tårna. Hon blir även helt tom och är svår att nå. Hon är inte det minsta hotfull, men trög och bestämd i sina tvångsliknande handlingar. Jag har ett närområde som jag inte vill att hon ska `klampa in i´ hur som helst, och det har hon respekterat helt ok, förutom dessa brunstdagar. Visst borde jag ändå kunna kräva det av henne då med. Hon får ju brunsta bäst hon vill och jag kan acceptera att hon kanske då bara ska skogsridas så att hon får röra lite på sig. Men jag vill inte acceptera att hon beter sig som ovan nämts. Hon är en testande dam och det är som om hornen växer på henne, ögonen ser olyckliga ut fast de är så snälla i övrigt. Tänker att hon kanske drivs att testa ännu hårdare nu i början vid brunsten. Ägaren känner inte igen så kraftig beteendeförändring. Detta är enda molnet på himlen, för i övrigt är hon bra,har någon nån erfarenhet?? Jag famlar i mörkret när jag ska bestämma om jag ska ha henne eller ej./ brunstmaja å´jag