Sto som försvarar föl

Moroten89

Trådstartare
För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl.
Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som närmar sig boxen. Vi har gjort om så stallets hästar flyttats då man var tvungen att passera sto m föl. Som tur är finns ett utestall där tre av fyra hästar nu tillfälligt bor. En häst fick stå kvar som sällskap.
Min fråga är - hur vanligt är det att sto blir så vaktiga? Inte ens ägaren kan gå in ännu. Både sto och föl är pigga o äter glatt. Ägaren försöker vara mycket i stall utan att tränga sig på. Första fölet för stoet och rätt ny ägare till stoet.
 
För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl.
Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som närmar sig boxen. Vi har gjort om så stallets hästar flyttats då man var tvungen att passera sto m föl. Som tur är finns ett utestall där tre av fyra hästar nu tillfälligt bor. En häst fick stå kvar som sällskap.
Min fråga är - hur vanligt är det att sto blir så vaktiga? Inte ens ägaren kan gå in ännu. Både sto och föl är pigga o äter glatt. Ägaren försöker vara mycket i stall utan att tränga sig på. Första fölet för stoet och rätt ny ägare till stoet.
Det förekommer och de brukar lugna ned sig efter nån vecka. Känner till ett avelssto som brukade få gå själv mellan boxarna när de behövde mocka, de öppnade en box och hade stängt av gången så hon gick själv emellan så de kunde stänga, mocka och sedan byta tillbaka. Samma sak när de skulle ut i rasthagen, hon gick själv med fölet i ett tillfälligt uppbyggt led för att inte stressa dem i onödan. Sedan gick hon att hantera som vanligt och leda ut och in med fölet och det finns ingen anledning att stressa henne så länge de mår bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 152
Senast: Masse
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 516
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 011
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp