Sto som brunstar nu, vad göra??

Ninnurur

Trådstartare
Det är nu tredje gången som mitt sto brunstar sen hon flyttade till stallet i mitten av oktober. Det känns som lite knasigt...

Dessutom går hon ihog med två valacker. Den ena är min gamling som inte bryr sig så mkt men den andra har varit på henne en del. Inte så konstigt, hon beter sig verkligen som en slampa! Hittils är det bara täcke som gått sönder iaf och han förssöker inte klättra på henne när alla tre är i hagen tillsammans. Tyvärr finns det ingen annan som hon kan gå med så det är med de här eller ensam och ensam kommer hon nog bli mer eller mindre galen.

Så, hur kan man ordna det här? Funkar munkpeppar? Det känns ju som att det är fel att brunsta i dec men när det är så här varmt så är det ju fel på allt i princip.

Jag börjar känna mig lite hjälplös, vill ju att alla hästar ska må bra! Alla tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Sto som brunstar nu, vad göra??

Munkpeppar fungerar på en del, andra inte. Återstår att testa. Om inte, får man hitta andra lösningar. Men börja där.

Är inte det mera för humöret? För hon är inga problem att hantera, inte grinig eller så. Hon är bara lite väl "villig" ute i hagen... :p

Du kan prova munkpeppar först, får du inte efterfrågat resultat så kan du testa hormonörter istället. Men som du beskriver det så skulle faktiskt även valacken behöva sig en dos, och inte bara stoet. För precis på samma sätt som det finns ston som reagerar på valacker så finns det omvänt de som reagerar på ston. Så kvittar det om du behandlar den ena, då den andra fortfarande har kvar sitt beteende, och det kan t om bli så att oavsett vad du ger så förblir det resultatlöst.

Mitt sto visade ingen som helst brunst när vi gave henne stroppy mare så det hjälpte mot allt :p

kl

Kan ston brunsta även under hela vintern? Nåja, under vinterhalvåret kanske jag ska säga för vi har ju inte spec mkt vinter här i Sverige :p Skulle en del ston som visar brunst nu sluta om det blev riktig vinter? Fast det kanske inte spelar någon roll? :confused:

Kan man ge t.ex. Stroppy Mare/Munkpeppar hela tiden? Eller behöver man göra pauser ibland?

nu har även min valack varit på och betäckt henne så nu måste jag sära på dem. Fattar inte varför han bryr sig nu, de har ju gått tillsammans i 5 år utan att han gjort något alls! Så från och med imorgon får hon gå ensam i hagen. Har ingen aning om hur det ska gå, hon har aldrig gjort det förr... Men men, har inget annat val. Förhoppningsvis så slutar väl brunsten då.

Om valackerna har "betäckt" henne bör du kolla henne hos veterinär så att hon har fått infektion i livmodern. Det är en mycket vanlig följd av att ston betäcks av valacker och den största anledningen till att man inte rekommenderar att ha ston ihop med valacker längre.

jag tycker du ska kolla upp ditt sto. onormal brunstcyklus och översexuelt beteende kan bero på att något är fel på insidan, tex cystor.

så kolla det först, sen kan du ge munkpeppar. munkpeppar påverkar hormonerna och användes av just munkar.

Jag visiterade hela hästen när jag kom till stallet och hon är helt ren under svansen så de verkar inte ha kommit åt där. Antagligen var täcket i vägen.

Hon fick föl -08, borde inte vet på semin sett om hon hade cystor då? Hon har aldrig varit så här förut, det är sen vi bytte stall nu i höstas och avkomman flyttade till lösdrift. Åringen var ju avvand sedan länge men de gick ihop tills i somras. Men det känns ändå inte som om det ska ha med saken att göra.

Kanske kan vi börja märka klimatförändringarna på djuren nu också. Det sägs ju att 2009 verkar bli det varmaste året sedan mitten av 1800-talet.

Ville bara inflika att jag hört om många ston som brunstar nu. Jag tror det är vädret som gör att allt blir skevt. Själv brunstar två av fyra ston i mitt stall nu. Och det kan tilläggas att detta är ston som inte visar brunst jämnt och ständigt i vanliga fall.

Varför göra något alls?
Många ston brunstar så här års, i synnerhet efter flytt. Problemet med killarna i hagen kan jag ju förstå, men det problemet är väl detsamma i mars? Lika bra att ta tag i haguppdelningen nu, för det verkar ju inte fungera.

P-pillra ston funkar inte.

Mjo, vi har ju särat på dem nu. Det har ju aldrig varit så här förr så jag har ingen aning om huruvida problemet kvarstår i mars. Jag vill ju att de ska kunna gå ihop, annars måste stoet vara ensam då hon av olika anledningar inte får gå med de två andra stona som finns på gården. Jag önskar att hon fick gå med dem då jag tycker att hästarna inte bara ska kunna se andra hästar, de kan behöva närhet och beröring de också.

Anledningen att jag just nu önskar få bort denna brunst är också att det är näst intill omöjligt att hålla på med henne i stallgången då alla valacker runt omkring flirtar järnet med henne och hon står hela tiden och småskvätter. Hon är dessutom konvelecent under igångsättning så jag vill ju kunna jobba med henne nu.

Men men, vi får se hur det går nu helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, flyttade till ett nytt stall med mitt sto för 1½ månad sedan. I stallet finns totalt tre hästar, mitt sto och två valacker (18 o 21...
Svar
3
· Visningar
1 361
Senast: Lijsan___
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: caballera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka