Sv: Sto som blir "sönderriden" av hingsten??
Jag har en nära väninna, som själv varit hingsthållare/uppfödare i ca 30 år och som har stor erfarenhet av betäckningar, hon är även veterinär. Hon menar ett betäckningsskador är ovanligt, men...
Hon lämnar sällan bort sina ston på betäckning, det har hänt ett fåtal gånger under alla år. 2003 fick hon ett bortlämnat treårssto perforerad av hingsten vid naturlig betäckning ("för hand"), stoet behandlades på djursjukhus och var mycket illa däran, men repade sig och har i år fött sitt första föl, även denna tillverkad vid naturlig betäckning.
2004 köpte hon ett sto i Holland, som betäcktes på en mycket stor hingststation i Belgien innan hon exporterades till Sverige. Även detta var ett maidensto, 12 år gammal, och även hon perforerades av hingsten och svävade mellan liv och död, då hon fick bukhinneinflammation. Hon repade sig dock och blev dessutom dräktig, trots skada och behandling...
En annan mycket erfaren uppfödare/hingsthållare (över 30 år "i branschen"), har berättat att han i år råkade ut för ett sto som blödde ur vaginan efter betäckning, för första gången under alla år. I detta fall handlade det om ett ytligt blodkärl, men han berättade att han blev rejält uppskrämd.
Det är de enda svåra betäckningsskador jag känner till, och min slutsats är att det inte är särskilt vanligt.
Hlsn Helena