Sto som blir "sönderriden" av hingsten??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aana
  • Startdatum Startdatum
A

aana

Är det ngn som varit med om att stoet blivit skadat under betäckningen av hingsten och isåfall, vilka skador??
Är bara nyfiken på om det är vanligt eller inte.
Mvh.

Sv: Sto som blir "sönderriden" av hingsten??

aana skrev:
Är det ngn som varit med om att stoet blivit skadat under betäckningen av hingsten och isåfall, vilka skador??
Är bara nyfiken på om det är vanligt eller inte.
Mvh.

Under alla mina år med arabiska fullblod så har de hingstar, inklusive min egen nu, ALDRIG orsakat några som helst betäckningsskador på de ston hingsten haft.
Tur eller vad? Inte vet jag.....

Däremot har en del STON slått hingsten på bringan, frambenen och till och med knäet (bak) med mer eller mindre allvarliga skador.
Vet en hingst som fick tas bort (inte en jag haft med att göra personligen utan en god vän till mig) p.g.a. stoet sparkat honom så illa på bakknäet.
De blessyrer ston orsakat på de hingstar jag haft med at göra, inklusive min egen, har varit lindriga sparkskador med småsår och svullnader.

Alltid naturlig betäckning....(inte fribetäckning).....

Så jag kan inte svara för egen del om det är vanligt eller ej....fö rmig är det inte vanligt.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Tack för ditt svar. Kan också tänka mej att det sker en hel del skador på stona. Riskerna är nog större på fribetäckning, kan jag tänka mej.
Mvh.

aana skrev:
Tack för ditt svar. Kan också tänka mej att det sker en hel del skador på stona. Riskerna är nog större på fribetäckning, kan jag tänka mej.
Mvh.

Ja, nu var det ju INTE stona som fick skadorna!!! De FÅ som förekommit här.
Utan det är stona som sparkat HINGSTEN... :crazy: med SMÅ sårskador eller blodutgjutningar som resultat....

Jag har inte under mina 31 år med araber haft en enda betäckningsskada på ston!!!

Vad gäller fribetäckning vet jag inte hur det står til lmed skador på hingst respektive sto.

Vet ingen hingst heller som "ridit sönnder" något sto....
De gör vad de ska, de tu, och sedan är det klart.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag menade förstås hingstarna. Tack.

Jag har heller aldrig varit med om nagon skada pa ett sto, daremot pa hingsten.
Betacker vi naturligt, sa betacker vi vid hand. Annars blir det semin, och dar blir det sallan skador.

Vilka skador hade du tankt att det kunde bli? Jag har namligen svart for att tanka mej hur storre skador skulle uppsta?

Påfrestningar i benen, ryggen etc...? Om hingsten bestiger mycket och ofta :angel: .

Hörde häromdagen om ett fall med fribetäckning där stoet visade falsk brunst, lät hingsten bestiga och gick sönder inuti. Men jag antar att det är ovanligt (jag har ingen egen erfarenhet av avel).

aana skrev:
Påfrestningar i benen, ryggen etc...? Om hingsten bestiger mycket och ofta :angel: .

Men om de inte klarar av att betäckas naturligt (eller fribetäckning - eller ens semin då....) så klarar de väl heller inga större påfrestningar vad gäller ridning, om man nu ska tro att Påfrestningar i benen, ryggen etc...? Om hingsten bestiger mycket och ofta...
Det är min åsikt i alla fall....
En betäckning varar inte precis länge och i det vilda bestiger ju hingsten stona olika mycket och ofta....

En häst som rids och kanske fr.a. rids fel håller ju varken i rygg eller ben.....och då ska den inte heller användas i avel.

Så min slutsats är den jag skrev i första meningen....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har en nära väninna, som själv varit hingsthållare/uppfödare i ca 30 år och som har stor erfarenhet av betäckningar, hon är även veterinär. Hon menar ett betäckningsskador är ovanligt, men...

Hon lämnar sällan bort sina ston på betäckning, det har hänt ett fåtal gånger under alla år. 2003 fick hon ett bortlämnat treårssto perforerad av hingsten vid naturlig betäckning ("för hand"), stoet behandlades på djursjukhus och var mycket illa däran, men repade sig och har i år fött sitt första föl, även denna tillverkad vid naturlig betäckning.
2004 köpte hon ett sto i Holland, som betäcktes på en mycket stor hingststation i Belgien innan hon exporterades till Sverige. Även detta var ett maidensto, 12 år gammal, och även hon perforerades av hingsten och svävade mellan liv och död, då hon fick bukhinneinflammation. Hon repade sig dock och blev dessutom dräktig, trots skada och behandling...

En annan mycket erfaren uppfödare/hingsthållare (över 30 år "i branschen"), har berättat att han i år råkade ut för ett sto som blödde ur vaginan efter betäckning, för första gången under alla år. I detta fall handlade det om ett ytligt blodkärl, men han berättade att han blev rejält uppskrämd.

Det är de enda svåra betäckningsskador jag känner till, och min slutsats är att det inte är särskilt vanligt.

Hlsn Helena

För att frångå ämnet litegrann, men varför kan en häst som fått skador på grund av att den ridits fel ej få användas i avel?

Och till frågan, jag håller ju med om att en del hästar ej ska vara i avel, men jag undrar faktiskt bara om det är vanligt med skador på ston när de betäcks. En skada som den som stod här ovan exempelvis. Tycker själv att det finns stora risker med fribetäckningar och funderar då på frågan och hur stora är riskerna egentligen?
Mvh.

Hingsten har störst påfrestning vid semin, det är jobbigare att hoppa på bock än på sto för rygg o ben, men skaderisken är större vid naturlig betäckning p.g.a sparkar av stona.
Det är fler ston som dör av semin(ultraljud) än vid naturlig betäckning. Det är inte helt ofarligt att ultra ljuda sitt ponny sto. Jag känner till flera små ston som dött av blod förgiftning p.g.a att dom blivit söndriga i änd tarmen efter ultra ljudet än jag har hört talas om ston som dött p.g.a naturlig betäckning

Jag läste en artikel i Hästen i början av 80-talet om ett halvblodssto som blev perforerad av hingsten vid betäckning. Hela tarmpaketet ramlade ut genom slidväggen och hon var tvungen att tas bort :cry:

aana skrev:
För att frångå ämnet litegrann, men varför kan en häst som fått skador på grund av att den ridits fel ej få användas i avel?

Och till frågan, jag håller ju med om att en del hästar ej ska vara i avel, men jag undrar faktiskt bara om det är vanligt med skador på ston när de betäcks. En skada som den som stod här ovan exempelvis. Tycker själv att det finns stora risker med fribetäckningar och funderar då på frågan och hur stora är riskerna egentligen?
Mvh.

Felridning kan ju leda till belastningsskador och om en häst får belastningsskador lätt, så kanske den inte är så lämplig i avel???
Det är min åsikt i alla fall......

mvh
Carina

Fy, nu blev jag uppskrämd, hade inte en aning om detta, jag som ska ultraljuda mina om 3-4 veckor. Kanske ska låta bli och låta tiden utvisa.....? Vad tycker ni?

Har i år beteckt mitt arabsto med en arabhingst för hand och hon blödde, såg kanske mer ut än det var men det kändes inte kul.

Vid första språnget trodde vi det var en tillfällighet men när hon även blödde vid andra spånget så avbröt vi och beteckte inte mer.

Efter konsultation med veterinär så hade vi extra koll på henne och han kollade sedan extra vid UL:undersökningen.

Men vad jag fattade på vet. så är det inte ovanligt att det kan blöda.

Gunnars skrev:
Har i år beteckt mitt arabsto med en arabhingst för hand och hon blödde, såg kanske mer ut än det var men det kändes inte kul.

Vid första språnget trodde vi det var en tillfällighet men när hon även blödde vid andra spånget så avbröt vi och beteckte inte mer.

Efter konsultation med veterinär så hade vi extra koll på henne och han kollade sedan extra vid UL:undersökningen.

Men vad jag fattade på vet. så är det inte ovanligt att det kan blöda.

Var det ett maidensto? Var hon teasad tillräckligt länge innan, så hon var tillräckligt "blöt"/sekret?
Maiden ston ÄR trängre och har en mödomshinna och det kan blöda efter detta och är till 99,9% helt ofarligt.
En välutrustad hingst kan också vara liiiiiite för stor för ett maidensto och de kan få en mindre blödning, som är helt ofarlig.
Det är slemhinnan och att det är trängre hos dessa ston.
Det är i alla fall min erfarenhet.

När det blöder ser det i regel alltid värre ut än vad det är, eftersom blod har den förmågan att se mycket ut.

Jag har inte varit med om några komlikationer efter en sådan liten blödning och stona har blivit dräktiga utan problem.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Carina, ja det är ett maidensto (vad jag vet) och hon är dessutom lite äldre.

Det är som du säger, orsaken till blödningen kan bero på fler saker och blod ser ju alltid lite dramatiskt ut även om det inte är så mycket.

Vid UL:undersökningen fick jag besked att hon inte var dräktig men hon har inte kommit i brunst igen, så nu vet jag verkligen inte vad jag skall tro.

Lena

"Don efter person"

Vanligt uttryck som också gäller vid både seminering och betäckning.

Veterinärer som ultraljudar små eller trånga eller spända ston, får inte ha för stora händer.

Som stoägare är det viktigt att känna till att om veterinären pereforerar ändtarmen är det oftast dödlig utgång.

Vid naturlig betäckning med ltet sto--stor hingst är det inte helt utan risker.
Väljer man denna typ av hingst till litet sto, är seminering det bästa alternartivet.

Att man vänder sig till hingsthållare med sitt sto för naturlig betäckning, som har vana.

Betäckningsskador inträffar oftast när man har ston som inte är tillräckligt brunstiga, och istället utsätts för våldtäkt av hingsthållare och hingst i samverkan.

Det är INTE helt riskfritt att övrhuvudtaget lämna bort sitt sto till andra mäniskor, att se över hingsstationen och göra sig en uppfattning om det är ett lämpligt ställe att lämna sitt sto på--och även ha en känsla för om hingsstationen har vana att betäcka.

Bra hingsthållare och hingsstationer har i princip inga "olycksfall", men däremot inträffar årligen "tråkigheter" som beror på många faktorer--bl.a att stoägaren för lättvindligt lämnat sitt sto på ett mindre lämpligt ställe.
Ston råkar ju inte enbart ut för betäckningsskador, vanligare är att föl vid sidan eller stoet bryter sig eller klämms eller något liknande.

peråke

Jag har inte varit med om att något sto har blödit men min första häst fick däremot beskällar sjuka när hon betäcktes på ett stort stuteri. Det var den typen av ställe där hingsten går tillsammans med alla ston i en stor hage en sommar. Låter perfekt men fick en tråkig inverkan på min shettis. Stuteriet fick varken betäcka med sin shettis eller arab den säsongen men åtminstonde min häst fick vi avliva.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka