Sto som blir märrig på vintern

Ridinglady

Trådstartare
Mitt 6 åriga sto blir märrigt under vinterhalvåret. Under sommarhalvåret är hon glad och gosig. Jag märker aldrig när hon brunstar och hon tämligen problemfri att rida och hantera. Men så fort hon börjar sätta vinterpäls blir hon allmänt sur och grinig att hantera och slår bakut och protesterar mot skänken när jag kräver lite mer av henne. Det verkar lite tvärtom mot vad man hör om märriga ston, eller? Ngn som varit med om detta ? Vad gjorde ni?

Hon går på bete på sommaren och är ute 7-22 och på box under natten under vintern - samma ställe och kompisar
Täckad? Mina är väldigt känsliga för att bli kalla om ryggen, de reagerar direkt med ömhet och ska därför ha täcken på sig under vinterhalvåret, trots fri tillgång på grovfoder.

Min blir så men pga av magnesiumbrist. Med magnesiumtillskott på höst vinter vår är hon lika mysig året om ;)

Har hon fri tillgång när hon går i hage och i box. Hon får ju gå ute såpass länge så hon borde ju inte reagera på det...

Hon har fri tillgång på hösilage ute och på natten står hon på halm + får hösilage när hon kommer in. Hon har regntäcke på sig ute och är oklippt. Jag har gett henne "stroppy mare" i en dryg vecka nu och tycker att det verkar hjälpa. Ska tala med min vet om det här med magnesium brist.
Fler tips?

Vi hade en ponny förmånga år sedan som var likadan. Det försvann när jag höll honom kortklippt vintertid.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 468
Senast: Efwa
·
M
Träning Jag äger ett 2-årigt varmblodssto, jag har fött upp henne själv. I somras (då var hon 1½ år) blev hon inkörd vid ett travstall, allt...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Piraja
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka