Sto med viktproblem

Jillybean

Trådstartare
Frågar å min grannes vägnar, hon köpte för 3 år sedan ett fullblodssto (Ally är nu 16) som hon betäckt 2 ggr. Det blev ett fint stoföl förra sommaren och ett lika fint sto i år. Rejält stora krabater båda två. Och det är samma visa i år som förra året, Tira är dryga månaden gammal och Ally rasar i vikt i takt med att Tira växer.

Jag har inga exakta mängder (jag tror Linda sa att hon går igenom en 20-kilos säck/v.) men Ally får rejält med kraftfoder (Mare & Foal) med tillskott av mineraler, linfröolja, betfor och vitaminer. Hon får också 50-50 alfalfa och hö. Trots detta ser hon i stort sett undernärd ut, stackarn. T.o.m. jag som definitivt inte är någon expert kan se en drastisk skillnad.

En annan hästkunnig granne föreslog att hon kollades för magsår. Vad har ni för teorier?

Sv: Sto med viktproblem

Det kan förstås ha sjuklig anknytning, att stoet blir magert. Men jag tänker direkt på ammande mammor....(inte jämföra hästar o människor, jag vet) Men en del kvinnor blir som skelett av att amma, det kvittar hur mkt de proppar och äter så rinner kilona av dem och de blir som skinntorra russin, medans andra(läs jag) är lika fet oavsett om jag ammar en armé med barn.

Skulle tro att det behövs ännu mer foder då en del hästar och speciellt fullblod behöver otroliga mängder foder under digivning.

Jovisst, själv gick jag nog upp i vikt när jag ammade! :o

Ally tar ju tillbaks vikten efteråt (fast det går långsamt), Linda tycker bara det är synd att behöva avvänja fölen så tidigt. Danni (förra året) avvandes när hon var bara 3 mån.

Mer kraftfoder eller mer alfalfa/hö? Ska väl tillägga också att Ally går på gräs i stort sett dygnet runt.

Går hon igenom 20 kg Mare & Foal Mix på en vecka? Det är ju nätt och jämt 3 kg om dagen. Om jag har uppfattat det hela rätt så tycker jag nog att man kan höja den givan med det dubbla.

Hur många kg hö och lucern (alfa) får hon per dag? Går hon någonting på bete?

Hon KAN ha sagt 40-kilos men jag var inte helt 100% om det var 20 eller 40 och jag tyckte 40 lät lite mycket så jag tippade på 20 men ska kolla med henne för att vara helt säker!

Hon får drygt 1 1/2 skiva hö 3 ggr/dag + lika mycket lucern. Och hon går på gräs i stort sett dygnet runt.

Våra ston går på fri tillgång till hösilage/hö och de trycker i sig minst 15kg/dag. Utöver det får de vid behov lucern, krosshavre och kornkross + betfor och mineraler.

Kraftfodret Ally får innehåller:

Protein 16,5%
Fett 6%
Fiber 15%

Utöver detta får hon ju tillskott av olja, betfor och lucern. Vilket behöver hon mer av, proteiner eller fett?

Jag har fullblodsston och ston med mycket fullblod i som avelsston. De får när de står på stall ganska mycket mat.
Hö/ensilage fri tillgång inne på natten.
Gräs i hagen.
Kraftfoder är beroende på dels individen och dels värdena på grovfodret. Men mellan 4 - 8 kg per dag.
Ju mer de behöver vara inne ju mer lusern får de, ofta fri tillgång. Då är de ändå inte tungfodrade utan klarar sig bra på bara bete under sommaren.

Kan tillägga att deras foder innehåller mycket högre proteinhalt än vad stoet i tråden får.

Utöver tipsen du redan fått så är det viktigt att hon har REJÄLT hull inför nästa bäbis. Alltså fodra upp så mycket det går redan innan hon fölar.

Olja innehåller väl bara energi, om jag inte minns fel.

Det går åt extremt mkt protein när dom ger di, jag tycker att Krafft Protein är ett utmärkt fodermedel om dom är svåra att hålla hull på. Jag brukar beroende på grovfodrets näringsinnehåll ge 0,5-2 kg protein + ca 2-3 kg korn/havre kross och då är inte mina speciellt svårfödda.

Så länge hon inte ger di har hon inga viktproblem. Det brukar ta några månader efter avvänjning men hon kommer alltid upp i bra hull långt innan nästa föl. Det skulle vara intressant att analysera fetthalten på hennes mjölk, det måste vara dundermjölk!

Att vara ett digivande sto är det hårdaste "jobb" en häst kan utföra! Energibehovet är som för en häst som tävlas på elitnivå (typ 16-mila distansritter) eller jobbar "heltid" i skogen t.ex, men proteinbehovet är STÖRRE för stoet som "bara" ger di!

Hur mycket foder får stoet när hon är lågdräktig? Högdräktig? Det som hon håller hullet på alltså. Energibehovet är det dubbla för ett digivande sto (1-3 mån) och proteinbehovet mångdubblas.

Nu är jag bara van vid haflingerston, men t.o.m. de kan tappa vikt (!) när de är digivande. Vissa ston "ger allt" till sina föl och blir till vandrande skelett medan fölen blir tjockare och tjockare. Ett tips som jag fått ang. denna typ av ston är att utfodra FÖLET extra. Det känns helt avigt, men det fungerar.

Men oljan hon får, drygt 1 l/dag borde ju höja proteinhalten?
Som någon skrev innan. Olja innehåller inget protein. Den innehåller energi. Så det som kan behövas är i så fall foder som soja, Krafft protein eller potatisprotein för att höja proteinhalten i fodret.

Jag skulle provat att bara ge lusern (fri tillgång) och skippa höt.Eller möjligtvis ge hö bara en giva och resten lusern. Förhoppningsvis äter hon då det dubbla i lusernväg då. Och öka kraftfodret.

Jag har själv ett svårfött fullblod som 2 första digivningsmånaderna åt 7-8 kg lusern (fritt) och ca 14 kg hö( halvbra värden), 2 kg krafft pluss grön, 1 kg korn + betfor. Mkt mat men hon höll hullet super. Ca 180 mj och en kvot på 9 ca.
Nu ger hon di i månad 3 och klarar sig änsålänge bra på bara bete, men vi har verkligen RAKET-bete (mumma för min plånbok;):bow:). Kommer nog att behöva stödfodra om ett par veckor dock.

Bra hull i vems ögon? Bra hull för ett avelssto är LÅNGT fetare än bra hull på en ridhäst.

Soja-mjöl är super bra för ston som har föl, även för magra hästar... Dessutom behövs det inga "mängder" för att det ska göra underverk med hullet....

Mitt sto som är 17 år e. Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx, får i dagsläget med ett 5.v föl vid sidan och gräshage ca 8tim/dag. 3 kg Groov 125, 3kg havre, 3Kg Lucernpellets, 0.4.kg betfor, O.3kg vetekli, 4dl Olja, E-Vit, 2dl foderjäst, loppfrön etc, samt ca 14 kg Hösilage av OK ridhäst behov, dvs 38g smbrp, 6,5 MJ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka