Sto med okänd stam från Island?

Muninn

Trådstartare
Lite frågor om någon kan svara.
Har en vän på Island som har ett sto jag är lite intresserad av. Han vet namnen på far och mor, men är inte hundra procent säker på att det är rätt föräldrar. Hon är reggad som okänd stam.

Om detta sto skulle importeras, vad finns det då för begränsningar? Finns det några begränsningar?
Får hon reggas i SIF? Får hon tävlas? Får hon avelsvisas? Får hon gå till godkänd islandshingst?


Förstår ju att det inte är så lätt att matcha stam om man inte vet stammen, kan dock antagligen luska fram tillräckligt för att inte inavla.

Men, det är egentligen bara hypotetiskt, jag är mest bara blivit förtjust i djuret och började fundera :D
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Jag har importerat två ston med okänd far från Island (egna tjuvbetäckiningar). Båda är reggade i SIF (får ju passet med sig från Island) och jag har inte fått någon som helst hint från SIFs sida att det skulle vara några problem att avla på dem (jag borde ju i sådan fall fått ngt meddelande när jag reggade dem).
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Tänkte väl att det var så, läste i "plan och riktlinjer" och där finns inga begränsningar för importsto. Hingstarna är det lite krångligare med! ;)

Som jag förstår det så kan jag luska fram stammen för mitt eget höga nöjes skull (om man kan lita på den infon, vill säga) men stammen verkar vara väldigt okänd så till vida att det inte finns några kändisar i stamtavlan heller, vilket ju är positivt om man ska matcha med kändishingstar.

Fölet hon har i magen har dessutom Þorri som far. Inte fel att få en avkomma efter honom, tycker jag, men väldigt trevligt att stoet själv inte har den stammen, det blir roligare att leta hingst i Sverige då ;)


Hrm. Det är mycket som snurrar!


Förresten, när är det lagom att importera ett dräktigt sto? Alltså, hur många veckor/månader innan fölningen?
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

En sak är ju ändå säker och det är att en häst från Island alltid är en islandshäst... ;)

Men om de inte är säkra på stamtavlan är det ju meningslöst att fundera över vilka släktingar hon har, om det nu inte ens stämmer...:crazy:

Det brukar finnas någon gräns i februari ungefär för att exportera dräktiga ston, om de är betäckta våren innan.
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Så kan man ju oxå se det......
Å andra sidan kan man ju oxå se det som att man inte vet vad man får om man inte vet stammen eller om det bara är "okända" hästar i stammen.

"Kända" namn ha rju ändå nån typ av kvalitet då de ju har blivit visade och avlade på och därigenom fått en hög med avkommor som visat vad de ger i aveln.

Kan vara svårt att matcha stoet med rätt hingst om man inte vet vad hennes stam behöver matchas med.

Ang importen så tror jag att dräktiga ston får ej exporteras efter 5e dräktighetsmånaden.
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Ni har helt rätt! Det är minst sagt en "gambling". En ganska spännande sådan, om jag får säga det själv, men kanske lite väl mycket gambling.


Det jag är orolig för är också hur det växande fölet i magen har (eller inte har) tagit skada av vulkanutbrottet.

Men, vi har diskuterat i familjen och bestämt oss för att inte stressa fram något. Kanske finns hon kvar nästa år, då kan vi se hur fölet blev också. Annars finns det ett gäng andra ston på gården som är minst sagt intressanta. Med känd stam ;) Och som vi kan sätta under en fin hingst innan importen, och då kan stoet få komma hem sen höst 2011.

Ibland måste man bolla med tankarna fram och tillbaks för att komma på vad som är rätt att göra, och vad som bara är kul att göra :p Men vi får väl se efter nästa tripp till island vad som händer....

Tack för svar allihop!
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Förresten, när är det lagom att importera ett dräktigt sto? Alltså, hur många veckor/månader innan fölningen?

Stoet får vara max 7 mån dräktig. Fick det svaret förra veckan av Gunnar & Krissa på horseexport.
 
Sv: Sto med okänd stam från Island?

Låter konstigt för mig !
Mitt sto saknade info ang ffa + mf, i hennes Isländska pass .Om jag inte fick fram det så kunde hon inte reggas, detta är länge sedan ( 12 år ) så reglerna har kanske ändrats.....

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Såg en annons på ett sto jag blev lite intresserad av, men har en fråga ang. stammen. Den står som SWB på blup och så, men såg...
Svar
11
· Visningar
1 169
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 942
Senast: Lavinia
·
N
Avel Hej! Jag har en 3 årig valack med okänd stam, vet bara att han är importerad från Danmark. Hans pass är danskt, och han är chippad...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: KickiH
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Mawerica78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp