Sto med föl?

RIA

Trådstartare
hur gör ni stallägare med en inackorderad som har ett sto med föl i erat stall?
dom delar ju box i början-ända tills fölet är ca 8 månader gammal.

hur får dom då betala stallhyran? betalar dom bara en, eller blir det en till för fölet?

hur brukar ni sedan lösa det när fölet ska avvänjas? har hästägaren paxat en box och betalat för den också eller håller ni en till dom för att vara snäll?

hur funkar det övriga med tex. utsläpp/insläpp? får den hästägaren med fölet ta fler gånger bara för att den har fler hästar eller är det bara "en" häst?

berätta hur ni gör :)

Sv: Sto med föl?

hur får dom då betala stallhyran? betalar dom bara en, eller blir det en till för fölet?
I vårat stall betalar dom halvhyra för fölet tills den får egen box

hur brukar ni sedan lösa det när fölet ska avvänjas? har hästägaren paxat en box och betalat för den också eller håller ni en till dom för att vara snäll?
vi är snälla och håller en box

hur funkar det övriga med tex. utsläpp/insläpp? får den hästägaren med fölet ta fler gånger bara för att den har fler hästar eller är det bara "en" häst?
vi delar upp på¨antall hästar så den som har två hästar får mer utsläpp/insläpp

Det är många år sedan vi hade det så i stallet. Då lät vi ägaren betala endast en boxhyra fram till fölet var fyra månader, sedan betalde hon för två.
Vi hade inga lediga uthyrningsboxar just då, utan hon fick ta en av våra egna som för närvarande inte användes.

De gånger vi haft hästar inhyrda själva i stall, så har fodringsschemat/utsläpp osv gått i ordning med boxarna, vilket ju automatiskt innebär att den som har fler hästar får fler pass...

Så länge sto och föl delar box så betalar de för en box. När fölet skall ha ett eget kryp in så får ägaren betala för det.

Det är alltid jag som tar in/utsläppen... så där ligger ingen skillnad.

Strö ingår i boxhyran... men kostnad för grovfoder tillkommer... Varje ägare betalar defacto vad hästen äter.

Om ägaren ska paxa en box till fölet så får personen gott betala för den oxå. Om jag inte hittar någon som vill hyra boxen en kort period.
Annars om förlet ska flytta direkt då den separeras från stoet så betalar de bara för en box.

In och utsläpp skulle nog gå efter överenskommelse som vanligt.

I vårt kollektivstall så betalar vi bara för antal boxar vi använder. Däremot så betalar vi för ut/insläpp även för fölen när de stallas upp på hösten men inte på våren.

Jag har alltid 6 boxar som jag betalar för oavsett om de står tomma el ej. Den andra tjejen som haft föl i stallet hade turen att det fanns en ledig box att hyra för stunden när det var hennes tur att dela av föl o moder.

BTW ni vet om att sto + föl få dela fölbox fram till månad 6. Efter det så krävs det större ytor iom att stoet ska stå 100% på egen storlekad box + föelt på 50% av sin storleks box.

Har själv sto med föl och de delar fortfarande box, fick betala knappt halva stallhyran för fölet denna månaden som är första de stått inne hela månaden.

Har sån "tur" att det finns en extra liten box i stallet som inte hyrs ut utan används som "förråd" i vanliga fall som fölen får stå i första vintern. Förutsätter att jag betalar full hyra när hon väl hamnar där.

Vi delar helger men det är en helg per ägare, har alltid varit så och fram till nu är det bara jag som hittills inte under någon period haft två hästar. Så även om du har två hästar tar man en helg och nu när jag får min "lyx" så har det jämnat ut sig. :)

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar