Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

F

FloJoSpin

Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund från första ögonkastet, småpratade och buffade försiktigt och bara bad om att få flytta med mig från det hemska stället där hon stod. Själv är jag en hyfsat erfaren hästmänniska men har tidigare nästan uteslutande arbetat med yngre hingstar av varierande ras. Nu står jag alltså här med ett 10-årigt sto som jag givit mig f-n på att få ordning på. :crazy:

Och nu till problemet:

Hästen är ett 10-årigt travsto med full stam. Hon har en KRAFTIG hingstnacke med ca 10 cm tjock fettnacke (som hon alltså måste ha byggt upp under låång tid). Hon är i gott hull MEN med fettansättning i hela överlinjen precis som en hingst i mkt gott hull; kraftig fettnacke, medelhög och extremt bred och rundad manke ( 7-8 cm hög och 18-20 cm bred, typ som på en stor äldre välgödd lipizzanerhingst), bred platt rygg (typ arab) och helt rundat kors men utan bredd bakifrån sett. Visst låter det inte som en normal travmärr detta... Ska fotografera henne vid tillfälle så kan jag visa er vad vi pratar om - jag har aldrig sett något liknande och är alltså MYCKET brydd över hennes hälsa.

Hon har inga fysiska tecken som tyder på att hon är ett sto, förutom att hon saknar skap. Hennes buk är välformad men uppdragen baktill och ljuver och spenar är mkt små och spetsiga så jag tvivlar starkt på att hon någonsin haft föl. Tvivlar på att hon är fertil över huvud taget.
Hon beter sig i övrigt helt som en hingst och utan några som helst problem med rang/hantering oss två emellan. Hon pratar mycket, vallar sin flock, nosar på bajshögar, märker revir och är ranghögst i hagen.

Hon är visserligen mycket tjusig i denna fysik, men eftersom hon då trots allt är ett sto så är hon alltså rätt illa ute rent fysiskt... Och nu har jag givit mig sjutton på jag hjälpa henne att bli frisk. Hennes alternativ om jag inte tagit hem henne hade annars varit slakt då både hästhandlaren, veterinären och andra i stallet inte vågade sig i närheten av henne. Hästhandlaren muttrade att han brukade ta ca 6000 spänn för travmärrarna men att jag kunde få denna för 2000. Så jag lastade och drog därifrån. Nu står hon i "karantän" själv i en avskild hage då hon också hostade och nös gulgrönt snor... Usch ja.

I övrigt är hon fräsch och fin i ben, hovar, päls osv.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig några råd utöver min planering nedan??!!

* Jag skall börja med att ge henne Hilton Regulate med bl.a. munkpeppar, för att se om hennes hormonnivåer kan stabilisera sig.
* Blodprov för testosteron och därefter gyn. undersökning för att checka äggstockarna vad gäller cystor o. dyl.
* Chiropraktor för att leta efter eventuella skador på bäcken, kors o rygg.
* Örtblandningen Hilton Puriphy för att rensa undan eventuella invärtes svampinfektioner som kan störa hormonbalans m.m.

FINNS DET NÅGON ANNAN HJÄLP JAG KAN GE DENNA HÄST?! INNERLIGT TACKSAM FÖR ALLA IDÉER, TIPS, RÅD M.M. NI KAN KOMMA PÅ.

:confused:

Mvh, Carin
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Tycker du att hon är fetkraftig eller svälldkraftig ??
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Nu har jag inte så värst mycket erfarenhet av ämnet ifråga (förutom ett eget sto som hade lite brunstporblem ett tag, men inte något extremt precis) så du får ta det för vad det är...
Jag skulle nog välja att börja med att ta proverna innan hästen fick munkpeppar, annars torde det väl finnas en risk att man "maskerar" något som borde synas på proverna.
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Ja just det!... Visst bör jag FÖRST ta blodproverna och sedan försöka med örterna, det skall jag ju göra - tack "sanwan" för att du tänkte till åt mig där!

Fetkraftig eller svälldkraftig?... Hmm, förstår inte EXAKT hur du menar "martha", men hon är snarare fet än svullen då. Hon är inte på något vis svälld i huvud, ben eller så, inga ödem eller andra mystiska ansamlingar, men grejen är att hon heller inte är bukig eller bred fram/bakifrån, och revbenen känner man tydligt under ett par cm fettlager. Så jag upplever henne inte som överviktig, utan snarare i normalt gott hull bara (såhär efter betessäsongen)... Vilket inte kan förklara hennes enorma fettnacke med tanke på kön och framför allt ras. Hon är också av ädel modell, kort o högställd (162 cm, 135-täcken) med cob-huvud och gracil benstomme, 75% amerikansk travare, 25% fransk...

Mvh, Carin
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Det kan inte vara så att det du beskriver som fett-nacke i själva verket är muskel-nacke? :bump:
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Nej, det är fett, inte muskler, tyvärr.
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Är det inte bandmasken som kan ställa till det i mankammen??? eller är det nån annan mask??
Jag är inte riktigt säker här.......
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Kan det ha med mask att göra menar du?... Hmm, tackar så mycket martha, detdär måste jag ta reda på mer om.
Veterinären sade inget om det när han vaccinerade henne, men veterinärer kan ju inte tänka på allt, alltid.
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

FloJoSpin skrev:
Kan det ha med mask att göra menar du?... Hmm, tackar så mycket martha, detdär måste jag ta reda på mer om.
Veterinären sade inget om det när han vaccinerade henne, men veterinärer kan ju inte tänka på allt, alltid.

Jag vet att åsnor kan få nån mask som det sätter sig i mankammen, och att det även kan smitta till hästar..ska kolla upp det mera...nackbandsmask ploppar upp i huvudet nu...
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Japp martha, detsamma har jag också hittat info. om nu!... Bl.a. läste jag att nackbandmasken kan ge klåda i mankammen och vara en vanlig orsak till sommareksem då svidknott sprider denna parasit på sommaren. Ivomec hjälper i detta stadium. Däremot om hästar gått med denna infektion länge så kan döda maskar ligga kvar i nacken och förkalkas där så att det bildas en öm och stel valk i mankammen från tornutskotten framför manken och halvvägs upp mot huvudet... Denna går alltså inte bort med Ivomec... Något som stämmer VÄL på denna dam när jag nu också funderar över att hennes man faktiskt inte är längre än ca 15 cm - alltså kan hon ha kliat av den typ förra eller förrförra sommaren och därefter ha avmaskats... för vem skulle ha brytt sig om att klippa henne när de inte brytt sig om någonting annat vad gäller henne... stackars häst :cry:
Om denna valk i mankammen stör hästen mycket (kan bl.a. störa rörelsemönstret i framdelen) så kan den opereras bort. och inte travar hon som ett varmblod - hon har ett mycket kortare steg än en travare... Men hon har full stam och är frysmärkt, så travare är hon allt. Hmm.

Det låter som om jag beställer tid på Sthlms Södra Hästklinik direkt på måndag morgon, både för blodprover, gynundersökn. och undersökning av "innehållet" i hennes mankam... F-n så beklämd jag blir av dethär. :( Jag har aldrig tidigare varit typen som försökt rädda hästar på detta vis och jag har nästan uteslutande ägnat mig åt unga hbl-dressyrämnen... Men denna häst behöver hjälp och nu står jag här med ett varmblodssto, och känner att jag av hela mitt hjärta vill få henne frisk och tralla runt i skogarna med sadel eller rockard och bara njuta med henne de kommande åren.

Märkliga vändningar livet tar sig ibland. Men förälskade är vi - hon och jag :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Va härligt det låter...Jag blir lycklo av sånt :love:

Men vad heter hästen...nyfiken bara, om du vill kan du kanske pm:a
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Hmmm, jag skulle passa mig för att operera bort delar av mankammen, det är ett område med mycket viktiga nervbanor såsom meridianer odyl.....
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Nej jag vet, det låter ju inget vidare att börja att skära i de regionerna... men frågan är hur mycket hon lider av det om det nu skulle vara förkalkade maskar som trycker på nerver m.m. just över ryggraden :( Veterinärerna får väl avgöra...

Hon heter precis som mitt nick här, Flo Jo Spin; e) Joe Spin u) Lady Ozo ue) Ron B. Hanover uu) Ozo Polaris uue) Ocean Du Pont... säger det dig något martha?...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Nja...det är ju ingen vanlig stam precis...joe spin var ju ingen höjdare direkt, men mormor ozo polaris var inte så dålig och hon lämnade ett par som inte var att skämmas för, bl a en som hette purser :bow:

Du vey väl var du kan kolla härstamningen på travaren?? www.travsport.se klicka på sök sportinfo och sedan på häst.
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Nyfiken bara på vilket sätt du tror att hästen skulle må bättre av att inte ha denna späcknacke???? Många av mina ston ahr ju späcknacke syndrome och de rids och körs utan problem. Det är snarare så att jag tycker att det måste vara något fel på andras hästar för att de inte har någon hals alls. Vårt ena sto har en hingstig utsrålning viket gör att de flesta ston brusntar för henne. Honhar en speciell hållning på nacken och visst är hennes juver uppdraget till minimum men när hon fick gå med hingst så blev hon brunstig.
Om stoet mår bra för övrigt så förstår jag inte varför du tror att hon har så dålig hälsa???? Ett av mina andra avelston bossar över alla i hagen och kan bete sig som en hingst men inte är det fel på henne för det. Hon har föl vid sidan och är dräktig igen.
Jag har nog inte fattat av ditt inlägg vad som är felet på detta sto bortsett från en bred manke och fettansamling i mankammen samt ett hingstigt beteende :confused:
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

martha skrev:
Nja...det är ju ingen vanlig stam precis...joe spin var ju ingen höjdare direkt, men mormor ozo polaris var inte så dålig och hon lämnade ett par som inte var att skämmas för, bl a en som hette purser :bow:

Du vey väl var du kan kolla härstamningen på travaren?? www.travsport.se klicka på sök sportinfo och sedan på häst.

Hehe, nej jag hörde av hästhandlaren att Joe Spin inte gav särskilt bra avkommor. Då frågar sig en amatör på området som jag då, varför man över huvud taget använt honom i aveln?... Men men, exteriörmässigt tycker jag nog att han givit en fin häst i denna dam, även om det kanske är mer av en ridhästmodell; kortryggad och korrekt ställd med högt ansatt hals och kraftfull bakdel.

Jo jag kikade på travsport.se men där listades ju bara ev. löpresultat för 4 eller var det 5 år tillbaka... så jag vet fortfarande inte om hon är travtränad och startad. Men jag har själv tävlat en del i körning så jag tänker testa henne en hel del och se om hon varit körd och om hon gillar det. För i så fall blir det nog en hel del körning för vår del.

Martha, har du några övriga tips till mig vad gäller igångsättande och omskolning av denna dam? Hon skall enl. uppgift vara riden, men det tar jag inte alls för givet, utan tänker börja från början med henne. Finns det några för travarna särskilda egenskaper i konformation och rörelsemönster som jag särskilt bör beakta när jag sätter igång "Smilla"?
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Welsh skrev:
Nyfiken bara på vilket sätt du tror att hästen skulle må bättre av att inte ha denna späcknacke???? Många av mina ston ahr ju späcknacke syndrome och de rids och körs utan problem. Det är snarare så att jag tycker att det måste vara något fel på andras hästar för att de inte har någon hals alls. Vårt ena sto har en hingstig utsrålning viket gör att de flesta ston brusntar för henne. Honhar en speciell hållning på nacken och visst är hennes juver uppdraget till minimum men när hon fick gå med hingst så blev hon brunstig.
Om stoet mår bra för övrigt så förstår jag inte varför du tror att hon har så dålig hälsa???? Ett av mina andra avelston bossar över alla i hagen och kan bete sig som en hingst men inte är det fel på henne för det. Hon har föl vid sidan och är dräktig igen.
Jag har nog inte fattat av ditt inlägg vad som är felet på detta sto bortsett från en bred manke och fettansamling i mankammen samt ett hingstigt beteende :confused:


Hmm, jag tror inte att varken du eller jag har förstått varandras inlägg helt. :( Om du (som ditt nick antyder) föder upp bl.a. Welsh så är det ju naturligt att ston av denna ras - liksom t.ex. Knabstrupper eller nordisston - får en fettdepå i nacken när de är i gott hull. Däremot har jag aldrig sett ett varmblodssto (eller fbl, arab eller dyl) som med normalhull över buken har en sådan här ansamling som min Smilla har. Därför är jag ju nu av dessa skäl brydd över hennes hälsa. Depån går också bara halvvägs upp på halsen från manken. Jag ska sätta in ett foto av henne här strax så ska du få se vad jag talar om. Jag tror att du kommer att bli brydd du med. Men som sagt, har din welshston depåer i mankammen så är det ju för att de antagligen mår alldeles utmärkt. :)
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Ja det är nog som du skriver. Själv tycker jag ju att halvbloden på ön inte har några halsar alls......smala och emliga :angel:
Däremot så hade min travvalack e Messersmith, en rejäl nacke. Såg ut som en västa nordishingst när han var i gott hull. Visserligen en valack men tidigt skuren.
Du ska se hur hingsten jag har på station! Efter det så är alla hästar smalhalsade ;)
lycka till med stoet!
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Hon är aldrig startad, det är jag 100 på, för hon har INGA resultat, och det har man i hundra år om man har gjort det....hennes mormors resultat finns ju med....

Ang att avla på hingstar som inte lämnar nåt så är det så att de blir godkända på resutat(han var alltså bra själv) men för det första kanske dom får dåliga ston eller så nedärver dom inga bra anlag för trav...ofta är det bägge delarna...sen finns det ändå en o annan som betäcker med hingsten trots detta......och så blir det en "Smilla" :rofl:

På travsport står det ju att ägaren o uppfödaren är densamma, kan du inte försöka få kontakt med honom då??? Han kanske vet vad som gjorts med hästen.....
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Welsh skrev:
Ja det är nog som du skriver. Själv tycker jag ju att halvbloden på ön inte har några halsar alls......smala och emliga :angel:
Däremot så hade min travvalack e Messersmith, en rejäl nacke. Såg ut som en västa nordishingst när han var i gott hull. Visserligen en valack men tidigt skuren.
Du ska se hur hingsten jag har på station! Efter det så är alla hästar smalhalsade ;)
lycka till med stoet!


Hm jo vist har jag ju sett en hel del kraftiga hbl-ston som i gott hull under betet också lagt på sig en rejäl nacke och jag hoppas ju innerligt att Smilla är frisk - jag skall låta undersöka henne grundligt i alla fall för att utesluta problem med äggstockar m.m. Vill hon sedan i alla fall se ut såhär så inte mig emot - hon får faktiskt se ut precis som hon vill! Hon är världens mest underbara häst i mina ögon, vi har sedan första ögonkastet en alldeles underbar kontakt, så vi två lär dras med varandra läänge... Vi har bestämt att vi ska bli gamla tanter tillsammans Smilla och jag :) ...
 

Liknande trådar

F
Träning Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp