Stö i box

M

moniquen

En liten fråga från nybörjare. Hur mycket strö bör man lägga i boxen om golvet är av betong? Torvströ alltså.
Intresserad av att veta olika åsikter

Moniquen

Sv: Stö i box

Så mycket att golvet aldrig blir synligt då hästen rör sig, ca 3 balar om man nu använder sig av det. Bättre med för mycket än för lite!

En liten fråga från nybörjare. Hur mycket strö bör man lägga i boxen om golvet är av betong? Torvströ alltså.
Intresserad av att veta olika åsikter

Moniquen

Det beror lite på om du ska ha bädd eller inte.

Ska du inte ha bädd utan mocka ut bajs och kiss varje dag då ska du lägga in så pass tjockt att hästen kan ligga ner utan att skrapa i betonggolvet dvs mjukt och skönt.

Ska du ha bädd och starta upp en ny bädd så får du slänga in ganska mycket i början - kanske 3-4 balar eller mer beroende på hur stor box du har.

Jag brukar lägga in 4 balar spån i en box på 10-12 kvm , torv är mer flytigt så det kan behövas mer.
Hästarna ska kunna röra sig utan att golvet syns och ligga utan att få skavsår

Hej och tack så mycket för ditt svar.

Vad menas då med bädd?

Mina två tjejjer har nämligen blivigt skötare på två hästar och eftersom den lilla bara är 7 år så följer vi föräldrar med och hjälper till. Vi har ju också börjat rida och inser att om intresset håller i sig från tjejjerna så blir vi förr eller senare med häst så det finns en del vi måste få kläm på.

Problemet är ( och som jag oroar mig för en del) att det läggs så lite i boxen. Ägarna tillämpar en prinicp med bara ett par centimeter strö.
Detta skyfflas sedan åt sidan varje morgon så " att golvet ska lufta och torka upp". Jag upplever det dock som att torven inte blir riktigt fräch.
Några av hästarna får dessutom jätte stora "kokor" i pälsen.
Att hästarna blir leriga är ju förståligt i detta väder men det brukar gå att borsta bort om det torkar till lite. Men detta är som hårda klumpar.
Min undran var då om det pga för lite torv i boxen, gör att när hästen lägger sig ner så är torven för blöt och det kommer urin och bajs som gör att det sedan klistrar i hop.
Det blir mest på magen och på flanken bak. Och ungefär så ligger ju hästar, tro jag...

Skulle vara kul om du hade någon tanke om mina funderingar och hörde av dig.

Moniquen

Några cm är för lite.

En liten 'tumregel' som jag lärde mig som barn var att om man vill testa om det är nog med strö, så stå i boxen, vik benen och fall 'handlöst' (utan att ta emot dig med händer etc) ned på knä.

Om det inte gör ont i knäna är det okej med strö, om du slår/slrapar knäna i betongen är det för lite. Viktigt är dock att inte fega utan verkligen 'falla'. (Vilket jag inte skulle prova på några cm torv på betong, men..)

Det är absolut för lite torv i boxarna!!! Hästen ska kunna ligga ner och ha det mjukt och skönt och det ska finnas tillräckligt med torv för att den ska kunna suga upp så det inte blir blött för dem att ligga i.
Ta ett snack med stallägarna för så här kan inte hästarna ha det!
Har själv ca 10-15 cm tjockt lager och det funkar bra men mindre vill jag nog inte ha...

Det är alldeles för lite strö anser jag! Alexandra_w's tips om att falla på knän är väldigt bra att testa. Annars tycker jag nog att 10 cm är minimum. Att hästarna blir skitiga kan bero på olika saker, t.ex att de ligger i bajset. Detta behöver inte automatiskt innebära att det är för lite spån. Men det kan också vara så som du säger, att det är så lite att ströt inte klarar av att suga upp ordentligt. Kan du inte försöka prata med hästägarna om detta? Vet hur svårt det kan vara, men det är värt ett försök.
Måste dessutom ge dig en eloge för att du verkar engagera dig så mycket i dina barns (och ditt) intresse :D

Min undran var då om det pga för lite torv i boxen, gör att när hästen lägger sig ner så är torven för blöt och det kommer urin och bajs som gör att det sedan klistrar i hop.
Det blir mest på magen och på flanken bak. Och ungefär så ligger ju hästar, tro jag...

Ja, det är för lite torv. Men hästar får ofta urin- och bajsfläckar även när de har tjock bädd, de är liksom inte så noga med var de lägger sig. Min gule fjordkorsning har alltid en stor bajsfläck på högra skinkan (trots att han har 15 cm torvbädd i sin 12 kvadratmeter stora box)

Immer

Vi har haft samma problem med en tjej i mitt stall. Först stod hästen på halm, men hon slarvade med mockningen så det luktade ammoniak alltid i boxen ( även när det var nymockat!) Hästen fick hosta och då skulle det bytas till torvbädd. Det gick bra i 1 1/2 vecka, sen fylldes det inte på mer torv. "Bädden" bestod av 4-5 cm.
Ytan var konstant blöt och hästen som hade slutat hosta började igen! Jag tog upp det med henne och påpekade lite försiktigt att jag har hört att en bädd ska vara mellan 10-15cm. tjock. Men det tyckte hon att det blev för dyrt. Dessutom tyckte inte hon att det var tunt, fast man kunde se cementen i boxen. Hästen hade även slutat att ligga ner, vilket den brukat göra tidigare. Detta borde väl räknas som vanvård, eller hur?

Så mycket så att du själv skulle ligga bekvämt där:p Har visserligen spån, men går åt ganska många balar när man strör upp, sedan går det en bal i veckan för mig. Min häst står på 30 cm lager me spån, annars får hon skav och blir så hårt att sova annars!

Men räkna med tre balar att strö upp boxen med.

Hej, hur har det gått för dej med torvbädden? Hoppas du har fått stallägaren att förstå bättre, och bli mer rädd om sina hästar!

Verkligen för lite strö.
Jag har ca 15-20 cm spån till båda min, mest för att våran förra häst stod på
alldeles för lite strö under sin inseminering och kom hem med piphas.
Sen dess kör jag hellre för mycket än för lite :crazy:.

Jag har blivit upplärt med orden "en box ska se så bekväm ut att du själv skulle vilja sova där".
Alltså både renlighet och nivån på hur mycket underlag det ska vara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
990
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 380
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 915
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023