Sto hingst eller vallack?

H

Hallonboll

Vem föredrar vad och varför`? Vid hästköp ridning hantering? intressant att veta:)

Sv: Sto hingst eller vallack?

Oftast vallacker, de är jämnare i temperamentet.
Det känns lite pålitligare än ston som kan få för sig saker under vissa perioder. Kanske kan det vara så att det inte är en bra kombination när både ryttare och häst är såna ;) :rofl:

Hantering av hingstar har jag inte någon erfarenhet av, utom unghingstar. Jag skulle inte komma på tanken att skaffa en hingst. Vi har mest haft valacker här hemma. Jag har ridit en del på dem. Men de hästar som har varit mina egna har varit och är ston. Jag har alltid trivts bäst med dem. Det är svårt att förklara varför. Jag tycker att jag får mer kontakt med dem och att de verkligen lyssnar på mig och är lyhörda för vad jag vill att vi ska göra. Jag harinte märkt så mycket av deras ojämna temperament som en del gärna nämner. Det kanske bara är tramsigt men så tycker jag.

Ston eller hingst efter som jag håller på med avel :) Har både trevliga ston och hingst men föredrar ston då de är lite mindre buffliga.

Vem föredrar vad och varför`? Vid hästköp ridning hantering? intressant att veta:)

Jag har enbart ston hemma nu och tror att jag ska låta det förbli så. Lugnare i hagen, inga sönderbitna täcken etc. I ridning och hantering annars tycker jag inte det är så stor skillnad mellan ston och valacker. Det är helt klart större skilland individer emellan.

Ston,de är oftast lite roligare eftersom man aldrig vet vilket humör de är på.......:D
Hingstar har jag ingen erfarenhet av./L

Ston, helt klart. Hon är en bitch, men det är ju jag också så vi funkar bra ihop :angel:

Jag har alltid gillat ston men de är mycket envisa men som sagt,har man de på sin sida gör de allt,så jag säger alltså STON!

har alltid föredragit ston men skulle nog ändå säga valack bara för att vissa ston kan va jobbiga vid brunst. Hingst är det sista alternativet. Har ju en nu men det bara blev så....

Valacker helst men annars hingstar- tycker att ston har sådant knivigt temperament ibland (har en själv nu dock- fast hon beter sig mer som en valack :rofl: ).

jag är själv en envis människa som är super nogrann i min ridning och ibland för envis.. så jag och ston går tyvärr inte alltid bra ihop ...
Jag har idag bara ston som jag tävlar med men jag har lärt mig att hantera dem på ett lämpligt sätt. men jag tycker nog helst om hingstar i grund och botten.
De kan vara lite krongliga att hantera runt andra hästar men i ridningen är de bättre, tycker att de har en annan koncentrationsförmåga än ston och valacker. Stona surar, och valackerna kan vara lite väl loja. Så jag vill säga hingstar (så därför köpte vi nyss tre åringar som är hingstar, se om jag får äta upp mina ord om något år :angel:)

Jag föredra ston. gillar att de är lite växslande i temperamentet.. mitt sto kan vara ganska små sur och envis vid brunst.. det härdar ja ut och jag är ganska envis ja med så hon brukar ge sej:smirk:

Ston = att pyssla med
Hingstar = för tjusig dressyruppvisning
Valack = alltiallo

//Fröken_Skåne med alla typer av kön :rofl:

Vallacker, lätthanterliga, har inga speciella "perioder" som påverkar skötsel/ridning, pålitliga - underbara helt enkelt!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama