Sto eller vallack, vad är trevligast?

Sv: Sto eller vallack, vad är trevligast?

Jag tycker att du ska satsa på en valack om det är första hästen. Jag tycker de är stadigare i humöret och tjurar inte till lika lätt som ston.

Jag tycker bäst om ston och hingstar. Valacker är inte riktigt min grej.

Inom familjen har vi haft blandat, de som vart snällast är nog hingstarna, överlag, men så har vi tuktat dem från födelsedagen med.

jag själv har haft två ston och en valack.

Valacken var så galet snäll, skulle aldrig göra nåt dumt var bara världens ängel.

Sto 1 var tokig! :crazy: Knäpp i normala fall, och under brunst ska vi inte tala om:eek: Världens pissmärr, kastade av allt och alla men var snäll at rykta:grin:

Jag skullealdrig i livet ha ett sto igen sa jag när jag sålt henne....

Köpte sto 2:D

Aldrig träffat en trevligare märr, har haft henne sen januari och det enda åt det negativa hållet är väl att hon blåser upp sig när man ska dra gjorden, that's it!

De andra stona vi haft i familjen (alltså inte mina egna utan pappas/syrrans) har alla varit speciella på sitt egna lilla vis.

En var tvungen att longeras innan ridning så hon fick springa av sig annars fick man igen det, en annan gick till anfall i hagen, en tredje gick helt enkelt under namnet "krokodolhästen"

Jag har en vallack, jag tycker det är trevligast med en vallack för att ston blir ju brunstiga och då blir vissa lite aggrisiva eller lite elaka. Så jag föredrar vallack=)

Jag har själv mest erfarenhet av ston och enligt mig blir de ganska dryga sådär mot vårkanten och när de blir brunstiga men de blir ju aldrig ohanterliga.

Mitt sto är nu i brunsten och är alldeles kletig där bak men det är bara ta ljummet vatten och en svamp så är det borta på nolltid! :idea:

Rent generellt tycker jag mer om ston då ifall de inte skulle funka som ridhäst kan man ju ta föl på dom ;)

Jo det har du rätt i, men det är nog den enda nackdelen med att ha vallack tycker jag:):p

Det är rätt inviduellt vad man själv trivs med, jag tex har haft ett par ston och har 'bara' erfarenhet av att de är kackliga ;)
Jag är m a o valack och hingstmänniska och har i stort sätt bara haft det också

Jag hade ett sto i 9 år o nu har jag valack, jag ser massor av fördelar med valacker kan jag säga ;) Finns nackdelar också såklart o men för min del överväger fördelarna.

Det är ju så himla individuellt!! Men överlag tror jag att det är lättare att ha en valack, då ston kan vara VÄLDIGT envisa ( dock finns det ju vallacker som är det också ) Sen är det ju brunst-tid just nu, sjukt jobbigt, min donna får ett jäkla humör och har mest fokus på alla pojkarna.
Det beror ju lite på hur man är som person också, vad man föredrar, jag kan säga att min nästa häst ska nog vara vallack. ;P

Jag har ridit pissmärrar, sjukt lugna ston, pissvalacker och sjukt lugna valacker ;)

Generellt sett tycker jag bara det kan vara lite meck med brunsten ibland, typ att hästen blir skitig (brunstgrejs) runt bakben och svans och att man märker en förändring hos hästen. Typ lite "lynnigare" etc. Brukar dock tänka på mig själv och min pms så har jag full förståelse för dem sen :angel:

Det där med att rengöra skap tycker jag personligen inte är någon större fara. Hade en valack på foder som ibland kissade med snoppen indragen och då blev det ju naturligtvis äckligare än om han hade haft "vett" att stoppa ut den istället. Tog bara på mig ett par plasthandskar och rafsade runt lite och spolade med vatten. Han var så snäll att han inte brydde sig för fem öre, tyckte snarare det var väldigt skönt :o

Summa summarum är att jag tycker mycket beror på individen. Finns jobbiga hästar av alla kön. Dock har jag ändå sett ett visst mått av långdragenhet hos många ston jag ridit. Tex om man tillrättavisar dem i ridningen är det inte bara bra sen utan det ska hålla på och reageras, sägas emot och allmänt "tjorva". Med stoet jag rider nu får jag tänka på hjälper och tillrättavisningar på ett helt annat sätt, att jag kanske inte säger åt på skarpen det första jag gör utan mesar lite mer för att hon inte ska ställa sig på tvären helt. Hos de flesta valacker jag ridit har jag inte noterat detta beteende utan de har oftast tagit åhutningar bättre.

Detta är dock mina högst subjektiva iakttagelser :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka