Sto eller vallack, vad är trevligast?

Sv: Sto eller vallack, vad är trevligast?

Jag har mest haft ston men tror egentligen att det är individuellt hur hästen är i temperament. Just nu har jag både ett sto och en valack. Har inte haft valacken så länge men nog har han humör alltid. Stoet är ett ganska jämt sto, som inte reagerar på något otrevligt sätt vid brunst. Det enda man kan säga om hennes humör är att hon blir mer eller mindre kinkig vid pälsbyte, och då bara vid borstning. Annars är hon vid ridning och hantering hyfsat jämn.

Jag personligen tror att man ska titta på individen när man letar häst, titta på den några gånger och be om att få hantera den så mycket som möjligt. På det viset får man kanske lite mer på fötterna vid sitt val. Jag skulle dock inte ha någon förutfattad mening om könet i allmänhet.

Tycker inte det brukar komma så mycket i svansen, mer på benen ;) går att tvätta bort med schampo å vatten! Iaf mitt sto har en självrenande tendens hon kan tex vara riktigt lerig ena dagen och nästa dag är det borta, tror nog det gäller de flesta tänk på vildhästarna... överlag ska man nog inte störa för mycket på de "känsliga" områdena, absolut inte med annat än vatten!

Är du säker på att du ska ha häst alls om du redan nu oroar dig för diverese tvättning? Sånt kommer ju av naturen och vissa behöver det, andra inte.

Jag är nog en typisk stomänniska, jag gillar snärtiga individer med mycket vilja och ett bra självförtroende! (Ger mina hästar upp över öronen mycket kredit så att dom alltid vet hur bra dom är :love:) Och av någon anledning så fastnar jag ofta för fuxar, på både gott och ont! ;):D

Annars brukar jag säga såhär:

Valacker säger du till!
Hingstar diskuterar du med!
Ston ber du! :devil:

Först och främst vill jag verkligen beklaga din sorg och förlust!
Det är det som är det värsta med ens djur, en rejäl käftsmäll när dom går bort
:(
Tack!
Ja jag kan bara instämma i det. Vi djurvänner skulle egentligen inte skaffa några djur av den anledningen.

Frågan är bara hur man ska lista ut vad som passar en bäst... ?
I väldigt små drag har jag nog oftast gillat att rida och hantera ston..
När jag höll på med hästar (ska börja ta upp det igen) så fastna jag nog oftast för dom lite mer svårridna sura stona..
Men nu när jag är nybörjare igen vill jag nog hellre ha en trygg och stadig pålle :grin:
Det är rätt lustigt, det är dom sura, ja rent av elaka stona som valt mig. Det var likadant på ridskolan när jag började med hästeriet. Där kunde stallets skräck formligen låsa in mig i ett hörn i boxen just bara för att verkligen få rå om mig och gud nåde den som ens tittade åt vårt håll. Det var där jag upptäckte att speciellt surmärrar har humor, om än ganska sjuk sån, och det var där en märr lärde mig allt om att retas med en häst, på hästars vis. :devil:

Jag har haft både ston och valacker, och jag tycker att ston ofta är mer tjuriga. En valack är mer jämn i temperamentet, medan ston kan få för sig att dom inte alls har någon lust till att göra det eller det. Deras humör varierar mycket mer från dag till dag tycker jag.
Sen är det ju väldigt olika beroende på vilken häst man pratar om, men av de jag har träffat tycker jag att valacker är mer okomplicerade och jämna helt enkelt.

Valack, dom ston jag sett genom åren har jag inte velat ha nåt av dom. Är det inte det ena så är det det andra.

Ja, det finns fördomar kring färger, ex. att alla fuxar skulle vara hetlevrade. En myt, såklart. Det enda jag vet som stämmer är att albinohästar och andra hästar med rosa mular måste smörjas där på sommaren eftersom de bränner sig, men det är ju ingen myt utan en logisk grej att ljus hud = lättare att bränna sig.

Har en teori om att de har lättare för att få mugg om de har vita ben också. Men endast en teori!

Den vanligaste fördomen om färg är väl att fuxar är svårare i sitt temperament.

Jasså intressant!!

De två fuxar jag lärt känna har båda haft lite attitydproblem.
Den ena var bara allmänt svårriden och kaxig och den andra som är islandshäst var himla snäll förutom att han kunde få spunk och ställa sig på bakbenen och rejsa runt lite efter eget behag när man red!

Meeen det är inget jag lägger någon vikt på.. Precis som blondiner faktiskt inte är dummare :grin:

Ja det är Madam.:cry:

Tack Enya.
Beklagar verkligen!!! Älskade att läsa om er. Tuff del i djurägandet så en kram ska du ha!!!

Den vanligaste fördomen om färg är väl att fuxar är svårare i sitt temperament.

Jag har ett fuxsto som dessutom är fullständigt överhopad av virvlar och jag kan meddela att hon inte är konstigare än någon annat sto...hennes eh :angel: "sidor" har varit påverkan utifrån:cool:

Själv undviker jag faktiskt skimmlar, då skimmlar ofta drabbas av "skimmelsjukan" OCH de är förbaskat svåra att hålla rena. Jag föredrar helt klart bruna hästar med inga eller lite vita tecken. Nu kan det blir en fux till våren (en månad kvar till fölning) men någon skimmel ska det inte kunna bli

Är du säker på att du ska ha häst alls om du redan nu oroar dig för diverese tvättning? Sånt kommer ju av naturen och vissa behöver det, andra inte.

Jag är nog en typisk stomänniska, jag gillar snärtiga individer med mycket vilja och ett bra självförtroende! (Ger mina hästar upp över öronen mycket kredit så att dom alltid vet hur bra dom är :love:) Och av någon anledning så fastnar jag ofta för fuxar, på både gott och ont! ;):D

Annars brukar jag säga såhär:

Valacker säger du till!
Hingstar diskuterar du med!
Ston ber du! :devil:

Hehe, japp jag är säker på att jag vill ha hästar. Att bli lite äcklad över att gröpa runt i genitalierna på en häst är nog en högst naturlig känsla..
Därmed inte sagt att jag inte skulle göra det om det är vad som krävs!

Jag har alltid sagt att nästa häst ska bli en valack men det har alltid blivit ston, utom 1 gång.

Jag föredrar dock ston trots skiftande humör och allt det där eftersom jag upplever att när man får dem på sin sida så gör de verkligen allt för en. Jag tycker de är personligare än många valackar, och ger desto mer.
Men jag antar att det är högst individuellt, sen beror det säkert på vad man självs trivs med.

Självklart är så gott som allting med hästar individuellt men ska man ändå generalisera är mina erfarenheter följande:

Valacker: Jämnast i humöret. Många är känsliga och spänner sig lätt men väldigt många är stabila i psyket också. En snäll valack är "bäst" som första häst. Mycket samarbetsvilliga i de flesta fall. Vi har haft väldigt mycket hästar och således även många valacker och endast i undantagsfall har vi behövt rengöra skapet "invändigt" s.a.s. Normalt sett ska kroppen sköta det självmant.

Ston: Finns väldigt många med problem vid brunsten och har ofta ett skarpare psyke och mer humör och egen vilja. Men det finns såklart också samarbetsvilliga och snälla ston. Inte lika "känsliga" som valacker för yttre påverkan och inte lika "fjantiga".

Hingstar: Tycker jag ofta är bra i psyket, det hänger på hur välhanterade de är och givetvis åldern. En unghingst kan vara väldigt stökig. Kräver dock en van hästmänniska och kan vara problem med utevistelse, stallplats, hagkompisar osv. Jag anser att hingstar ska användas till avel, annars kastreras.

OBS! att detta är en grov generalisering men jag uppfattade som att det var det du ville ha :) Om du letar häst och därför undrar så skulle jag inte bry mig så mkt om könet. Sök efter en häst som passar dina behov och provrid, ställ många frågor och känn dig för. När du har hittat rätt häst spelar könet ingen roll. Jag själv föredrar valacker men har just nu även ett sto att rida. Hon är helknasig och har problem med sina brunster men vi har mkt kul ihop ändå. Halvblodsvalacken är helt annorlunda i psyket men är mkt "fjompigare" och det ställer också till problem. Leta som sagt efter en individ; inte ras, kön, färg osv.

Mvh Jate Volim

Jag ska precis köpa min första häst. Innan hade jag tänkt köpa en vallack just för att dom brukar kunna vara jämnare i humöret, det skulle vara en häst som var så snäll att barnen 7 år och 3 år ska ska kunna borsta utan problem samt att den skulle vara helt utan olater. Hästen jag ska köpa är ett tjurigt sto som bits i spiltan ;). Hon kan vara fruktansvärt envis och är inte van att gå ensam vilket gör att hon är rätt kämpig att få att gå men det ger nog med sig bara hon lär sig att jag är mer envis än vad hon är. Men hon är helt rätt ändå och perfekt till vår familj.

Barnen kommer att kunna borsta henne om hon står i stallgången samt att man håller i henne lite. Hon är nu ridskolehäst och barnen som är totalt nybörjare kan rida henne utan problem. Det enda hon egentligen gör är att hon ibland ställer sig och vägrar gå men det går nog att få bukt på det. Hon kan mer än vad jag kan så hon är en läromästare och gör jag rätt gör hon rätt. Hon gillar hoppning så dottern 11 år har en häst att lära sig hoppa på.

Det var dock inte kärlek vid första ögonkastet. Första gångerna jag skulle rida henne gillade jag henne inte alls. Andra gången bet hon mej så jag fick blått finger några veckor... Men efter några gånger började jag smäla och nu älskar jag den hästen. Så häng inte upp dej så mycket på kön på hästen utan se mer på hur hästen är som individ. Även om det känns fel från början kan det ändå bli den perfekta hästen.

Jag har aldrig haft ett sto med jobbigt humör, utan tycker att ston och valacker generellt är ungefär lika. Möjligtvis att valacker är litemer "loj" medans ston är lite mer vakna.

Jag har aldrig riktigt valt häst, utan det har varit slump, eller att hästen valt mig så att säga.

Första fick jag, russ-sto med mycket egen vilja men gudasnäll!
Andra fick jag, New Forest-valack, gick med på det mesta.
Tredje fick jag ha på foder, arabvalack, testade i början men när vi blivit vänner så gick vi genom eld och vatten tillsammans.
Fjärde har jag köpt, var och tittade på många hästar men denna var något speciellt. Hon gick undan för de andra, ville inte alls vara med, men ställde sig vid mig och gosade. Där var jag fast! Hon är ett arabsto.

men varför blev tråden flyttad? hästvård? har inget att göra med det tycker jag! :P

jag tycker bäst om valacker då de är mysiga^.^ en brun valack med svart man var drömmen, men så plötsligt så fick jag hem ett helgalet fux sto med både ko skräck och noll respekt för människor och som bits fram och sparkas bak. men nu 1 år senare så är lilla galningen bara halvgalen, hon litar på mig och är hur mysig som helst, hon har sina bits fram och sparkas bak perioder fortfarande men inte lika mycket.

jag gillar stons temperament och jag gillar valackers mysighet. min första ponny var en skäck valack på18 år och det kommer aldrig att finnas en bättre häst, han följer mig genom allt och finns alltid där för mig ^_^, men med min lilla galning till sto så är det aldrig en tråkig minut och även om hon bits fram och sparkas bak så finns det en mysig nallebjörn med en bunte dynamit i handen innerst inne i henne.

men om man bortser från alla ras, kön och färg fördomar så är allt högst individuellt.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka