Sto eller vallack, vad är trevligast?

Sv: Sto eller vallack, vad är trevligast?

Är män eller kvinnor trevligast och lättast att ha att göra med?? ;)

Hehe.. Jag måste väl svara att män är lättast att ha att göra med!
Dock har jag aldrig mig veterligen träffat på en människo-vallack :angel:

Även fast alla i svaren sagt precis som jag att det är individuellt har även näst intill alla nämnt att vallacker är trevliga och ston är hysteriska. Så det måste väl nästan ligga något i det iallafall. Om man verkligen generaliserar alltså..

Då går jag emot strömmen :) Jag har haft många ston och de flesta har varit väldigt trevliga. Däremot så kanske ston inte "tar skit utan att ifrågasätta" och det tycker jag personligen är en fördel, man får tänka till hur man själv uppför sig:angel:

Jag tycker inte att du ska lägga någon vikt vid tvättningen. Jag har själv en valack, och visst luktar det inget vidare de få gånger det behövts en grovrengöring. Men å andra sidan så fick jag höra från stallkompisen som har sto att de samlar på sig något liknande i juvret som luktar gammal sur mjölk. Jag vet inte om det är vanligt, men det är ju inte alla vallacker som behöver tvättas i skapet heller. Alla behöver kontrolleras vid urinröret emellanåt, men det luktar ju inget sålänge man inte stoppar fingrarna under näsan.

Jag håller med om ston och humöret. Ston är ofta lite tjurigare, men å andra sidan så tycker jag ofta att ston är lite mer tillgivna också när de är på det humöret. När de är griniga är de grinigare, men när de är glada och positiva så är de desto goare. Självklart är valacker också jättegoa, men jag tror att humörsvängningarna hos ston (nu generaliserar jag, alla ston är ju inte lika) gör att det blir lite mer nyanserat. Eftersom man vet hur griniga de kan vara så tycker man att de är ännu gladare när de är glada.

Hehe.. Jag måste väl svara att män är lättast att ha att göra med!
Dock har jag aldrig mig veterligen träffat på en människo-vallack :angel:

Jodå, män är valacker! Hingstar går närmast att jämföra med testosteronstinna tonåringar, eller nån på anabola kanske:angel: :p

*kl*

För mig har det inte så mycket med kön att göra som med personlighet. :)

Min första häst var en vallack och han har stora likheter med det sto jag har nu. De är likadana i humöret. Snälla, stencoola men tycker om att busa till det för en stackars matte. Mitt sto märker jag inte alls någon skillnad på när hon brunstar och ej. Hon är fux också ja, men inte alls enligt fördomarna. ;)

Båda hade/har dock sinne för humor och är lite finurliga sådär så att man får tänka till rejält men deras protester skulle aldrig vara som damens nedan.

Min förra fuxmadam är en riktigt riktigt bestämd dam och där märks det väldigt tydligt när hon brunstar. + då att man får vara beredd på en rejäl portion motstånd om man ska göra något som inte passar damen ifråga. Då ska det suras, stegras, backas, slängas rundor osv tills man övertygat henne om att det är det HÄR vi ska göra...då går det hur bra som helst.:cool:

Har också en unghingst nu, som ska bli vallack vad det lider, han verkar än så länge ha den personligheten som jag tycker om. Hoppas det håller i sig.

Ride on: beklagar verkligen sorgen. Ni var alltid ett underhållande par att läsa om. :)

Har inte alla bruna hästar svart man :confused: Annars är det väl en fux

det förstås :p
menade en sån här brun häst (lånad från goggle)
horse16.jpg

med svarta ben man och svans utan tecken, inte mörkt brun där hela hästen ser brun ut. som min shettis som är mörkbrun hela hon (dålig bild)

förlåt för bild bomben^_^

Hade precis skrivit i tråden och gick sedan ut för att se att mitt nya sto är jättebrunstigt och har massor klegg i baken. Hon beter sig lite annorlunda i hagen. Eftersom du skrivit denna tråd tänkte jag verkligen studera sto-grejen.

Jag tvättade bort kletet under rumpan o tyvärr hade hon fått skavsår mellan skinkorna. Obs, kletet luktade ingenting. Smorde med salva. Lastade pålle och åkte till ridhus. Där var hon precis som vanligt, dösnäll.

En del hävdar ju att när man väl blivit kompis med sitt sto så har man verkligen en superkompis som ställer upp för en. Därför vill jag berätta följande:

Köpte min första stora häst. Ett sto, naturligtvis.
Efter köpet av min vackra häst stod jag då där i hagen, väldigt osäker vilken häst som faktiskt var min men jag kom fram till att det var den jävlen som såg galen ut, med öronen bakåtstrukna och höll sig långt bort medan 20 andra hästar glatt kom fram till mig :cry:

Nåväl, svälja förnedringen hämta havrehink och då fick jag tag henne.

Jaha, hur skulle jag ta mig upp på den då? Ville ju inte gärna be om hjälp då jag var ny i stallet. Nån måtta får det vara. Ja, efter en kvart kom jag upp då jag tryckt in henne i ett hörn i paddocken. Hon reste sig, slog med huvudet och var allmänt jävlig.

Efter några veckor hade jag anmält mig till en hoppkurs. Tog med pålle dit, sadlade och skulle sitta upp. DÅ, döm om min förvåning, pålle stod blixtstill och gjorde det alltid hädanefter, hästen var äntligen min. Jag glömmer aldrig det ögonblicket.

Tränaren dock inte nöjd med min insats, satte sig upp på pålle, sparkade med benen, o till slut spöet, vi andra stod bredvid och skrattade, pålle rörde sig inte ur fläcken. Tränaren hoppade av och bad om ursäkt, och tyckte plötsligt jag red strålande.

Denna häftiga enmanshäst, hade detta kunnat hända med en vallack?

/Gg

valacker är utan tvekan trevligare och jämnare i temperamentet. och ffa mkt snällare mot andra hästar. jag har nästan fått benet avsparkad två ggr pga ston som backat in i min häst och sparkat. vi har inte ens varit i närheten utan många meters avstånd.

rent ridmässigt är stona trevliga men usch och fy för hur dom beter sig annars. sparkar sönder stallet, anfaller andra hästar utan provokation, bryter sig ur hager för att ta sig in till hingstar..... :crazy:

Senast ändrad:

självklart, min ena valack är en extrem enkvinnashäst och mkt egensinnig. iofs är han så sent kastrerad att han är mer som en hingst.

haha jag kan hålla med dig om stons beteende^_^pollan min håller på att sparka sönder stallet då hon vill ut, ha mat, retar box grannen m.m, och mitt shettis sto håller på att hoppa ur boxen då hon brunstar om hon inte får gå ut först. medans min lilla valack är så guda snäll som bara den, tycker synd om honom ibland... 2 helgalna brunstande ston mot en 28årig liten valack.

Jag har just nu två ston och två valacker. Jag tycker att grabbarna är skitaktiga, slasiga och har ingen "ordning på rummet", buffliga och ska alltid stila och leka grabblekar. Dom är lite som tonårskillar, fattas bara kvisslor och armsvett:devil:
Stona är renliga, ordningsamma och vakna. Helt klart står de för regler och struktur. I gengäld har de PMS och ställer inte upp på vad som hellst. Ridmässigt (dressyr) tycker jag att ston är bäst, fast grabbarna gör det man ber dem om och gillar att få beröm. Stona överaskar ibland med att själva ha tänkt ut saker.

Senast ändrad:

Jag tycker att en valack oftast ger kanske 80% för sin ryttare. Ett sto kan ge dig 0% eller 100%, beroende på damens dagsform, uppgiften, helt enkelt vad hon känner för...

Ett exempel från en hoppträning med mitt sto... Vi skulle hoppa en trekombination på ca 120, tre galoppsprång innan snubblar hon till ganska rejält varpå jag hamnar runt halsen på hästen och halvvägs ur sadeln. Jag tror naturligtvis att hon ska svänga iväg och stanna så att jag kan kravla mig tillbaka i sadeln igen, men hon är fast besluten att hoppa och hoppar alltså hela kombinationen med mig hängande runt halsen :D
Utan att ens nudda en bom dessutom.

Andra dagar har hon helt enkelt inte känt för att hoppa ens ett kryss på 60 cm, utan har skickat mig ensam över hindret och själv lagt sig och rullat på sadeln :o

Som sagt, det är ju väldigt olika

Men jag tycker Kyra Kyrklund har en bra generalisering:

Och jag kan nämna åtminstone tre valacker som jag har känt (den senaste är "mitt monster":devil::love: jag rider nu) där skriftlig ansökan i god tid innan krävs
samt åtminstone ett sto:love: som brunsten inte märktes på och som mest av alla liknade en valack-det var aldrig problem med någonting!

Så det är väldigt individuellt men ja, i regel är valacker mest lätthanterliga för den ovane:D.

//Hon med valacken som har minst 10 nya ideer om dagen. Sist tyckte han det var nog ridet (på dressyrtävling kan tilläggas) och växte fast i marken...

Jag har haft både och, jag tycker nog när jag tänker efter att vallacker är mer "gosiga" och "gladare" än stona. Endel ston eller de flesta kan man nästan säga kan vara väldigt "tjuriga/bitchiga" och envisa men det beror ju på vad det är för häst men som jag sagt så stämmer det in på många vallacker och ston :D

Hehe, japp jag är säker på att jag vill ha hästar. Att bli lite äcklad över att gröpa runt i genitalierna på en häst är nog en högst naturlig känsla..
Därmed inte sagt att jag inte skulle göra det om det är vad som krävs!

Jag förstår dig precis. Urk, det är nästan så det krävs gasmask. Men jag är dock rätt lätt ulkad. Inte blir det bättre av att hästen avskyr det och var och varannan dag har halmstrån som måste plockas ut.. (sen kan väl någon förklara hur f*n det kan fastna så mkt halm just där) Dock tycker jag inte det är något du behöver tänka så mkt på i ditt val. De flesta valacker jag stött på håller sig otrolig rena och fina där nere..

Senast ändrad:

Denna häftiga enmanshäst, hade detta kunnat hända med en vallack?

/Gg

Jaadu, min gamla åsna kunde han också;)

Jag red för instruktör och hästen kändes riktigt trevlig, och eftersom instruktören provat hästen tidigare bad jag henne sätta sig upp för att hon skulle få känna skillnaden sen sist hon red honom. Hon sätter sig upp och lägger till skänkeln, -pålle bryr sig inte ett skvatt, hon skänklar lite hårdare - han drar upp magen lite och suckar djupt, skänklar lite hårdare - samma reaktion..

Till sist säger "Ville, nu går du framåt!" och se på fan, hästskrället skrittar i väg i sakta mak:rofl:

Nu var han väl inte riktigt en enmanshäst, många kunde rida honom och få honom att gå framåt, men i snigeltempo:p

Jag föredrar helt klart valacker, jag är inte så mycket för humörsvängningar och dramatik varken personligen eller i min närmsta omgivning. Dock vill jag gärna ha en valack med lite liv i, min egen är alldeles lagom för mig. Ständigt ifrågasättande gillar jag inte, och jag är inte den som provocerar och behöver en häst som "säger i från". Jag rider med mest känsla om jag känner att vi är på samma nivå - min valack blir osäker och ledsen som jag är för kass vilket jag kan hantera ganska bra. Blir hästen istället tjurig har jag svårare att reda ut det med positiv energi.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka