Sto eller vallack, vad är trevligast?

C

Candykills

Jag vill börja med att säga att detta är en seriös tråd och jag är inte speciellt hästkunnig. Alls.. Hoppas på lite erfarna svar och fakta!

*Är egentligen ett sto eller en vallack trevligast att ha att göra med?
*Hur beter sig ston/vallacker rent allmänt? Vilka är mest lätthanterliga?

Min lilla erfarenhet säger att det är högst individuellt men ni med bredare erfarenhet kanske vet något?

Det känns skapligt motbjudande att ex. behöva köra upp handen i "skapet" och ta bort massa "klet" hos en vallack, men kan det vara så att ens sto humörsväningar vid brunst väger upp detta?
Har ston också någon liknande mindre trevlig hygeinfråga där dom behöver lite hjälp med rengöring. Flytningar?
:angel:

Hmm... ?

Sv: Sto eller vallack, vad är trevligast?

Nog är det individuellt, alltid ;)

Jag har alltid sagt att jag ska ha valack...men har mest haft ston :o . Om det sen är tur eller ej, jag har aldrig behövt rengöra i skap och har inte haft ston som behövt någon särskild rengöring heller annat än normal omvårdnad.

Har en av varje idag. Båda har sin charm så för min del är det personligheten på individen som avgör. Stoet har inte några brunstproblem heller ;)

Lite av vad som är bäst är nog en del också vad som hästen ska användas till. En valack blir jämnare i humöret men kan t ex inte få föl. Ett sto kan bli nog så otrevilgt att hålla ren om hon har kraftiga brunster och speciellt om hon viftar med svansen. Det som kommer ut vid brunst är väldigt svårt att få bort om hinner torka.

Så för utom att det är individuellt så har användningsområdet stor betydelse. Avel ställer ju sina krav men det gör tävling också, skogmulle eller bara sällskap kan passa helt andra hästtyper.

Helt ärligt fördrar jag hingstar men de ställer åter igen andra krav bl a stallplats. Men om man bara ska ha en häst för ridning och vill ha ett jämt humör och slippa överraskningar är en valack enklast att hitta. Att behöva rota runt i skapet på dem hör inte till vanligheten heller. Så det behöver inte vara avskräckande från att köpa en om allt annat stämmer.

Sto eller vallack, ja, jag är en typisk stomänniska som inte funkar så bra med vallackar. Därför har jag, när jag upptäckte det, bara haft ston och jag har haft skitkul ihop med dom. Det är så väldigt olika hur man är som människa så jag kan ge rådet att prova dig fram och se vad du fungerar bäst ihop med.

Sista märren, som fick sluta sina dagar här för knappt en vecka sen, 24 år gammal, kom hit som ett asocialt vrak, folkilsken och högdräktig och under dom 17 år hon bodde här hade vi inte en tråkig stund. Hon var skitrolig, spelade onåbar och livsfarlig men var en riktig krambjörn innerst inne.

Vad jag ville säga var att se till individen och inte till könet, båda könen har sina för och nackdelar, liksom vi människor har våra för och nackdelar.

Som sagt, det är ju väldigt olika

Men jag tycker Kyra Kyrklund har en bra generalisering:
En valack säger man till att göra något. En hingst ber man och till ett sto skickar man in två skriftliga ansökningar och frågar om hon skulle kunna tänka sig att göra detta...

En valack säger man till att göra något. En hingst ber man och till ett sto skickar man in två skriftliga ansökningar och frågar om hon skulle kunna tänka sig att göra detta...

Och vissa ston kräver tre skriftliga ansökning tre veckor innan den eventuella uppgiften ska utföras ;) Samt att ansökan sällan blir godkänd

Skämt åsido, valacker är oftast jämnare i humöret men det kan skilja väldigt mycket.

Jag har haft både ston och valacker men vet inte riktigt om det stämmer. Kanske skulle jag nog mer säga att mina valacker har varit gosigare än stona, har fått bättre kontakt med dem än med stona. Kanske bara är en tillfällighet :)

Sto eller vallack, ja, jag är en typisk stomänniska som inte funkar så bra med vallackar. Därför har jag, när jag upptäckte det, bara haft ston och jag har haft skitkul ihop med dom. Det är så väldigt olika hur man är som människa så jag kan ge rådet att prova dig fram och se vad du fungerar bäst ihop med.

Sista märren, som fick sluta sina dagar här för knappt en vecka sen, 24 år gammal, kom hit som ett asocialt vrak, folkilsken och högdräktig och under dom 17 år hon bodde här hade vi inte en tråkig stund. Hon var skitrolig, spelade onåbar och livsfarlig men var en riktig krambjörn innerst inne.

Vad jag ville säga var att se till individen och inte till könet, båda könen har sina för och nackdelar, liksom vi människor har våra för och nackdelar.

Är det Madame som gått bort? :cry:

Kram på dig Ridde!:(

Lite av vad som är bäst är nog en del också vad som hästen ska användas till. En valack blir jämnare i humöret men kan t ex inte få föl. Ett sto kan bli nog så otrevilgt att hålla ren om hon har kraftiga brunster och speciellt om hon viftar med svansen. Det som kommer ut vid brunst är väldigt svårt att få bort om hinner torka.

Så för utom att det är individuellt så har användningsområdet stor betydelse. Avel ställer ju sina krav men det gör tävling också, skogmulle eller bara sällskap kan passa helt andra hästtyper.

Helt ärligt fördrar jag hingstar men de ställer åter igen andra krav bl a stallplats. Men om man bara ska ha en häst för ridning och vill ha ett jämt humör och slippa överraskningar är en valack enklast att hitta. Att behöva rota runt i skapet på dem hör inte till vanligheten heller. Så det behöver inte vara avskräckande från att köpa en om allt annat stämmer.

Det vi i framtiden vill ha hästar till, om man kan säga så är som skogsmullar och sällskap/kompis. Ridning eventuellt lite skogskörning.. :love:

Finns det några allmänna tips för hur man får bort det som kommer ut och hamnar i hela svansen vid brunst? Har märkt att skölja med ljummet vatten inte funkar sådär jättebra.. ??

Det verkar som att vissa gör rent sina killhästars privata delar varje vecka.. Är detta nögvändigt eller är det egentligen så att man ska låta det göra rent sig själv och inte störa den eventuella "balansen"
Annars kanske plasthandskar och en mjuk tvättsvamp funkar bra...

Ja det är Madam.:cry:

Tack Enya.

Beror mer på personligheten är på könet tror jag. Rider nu en riktig PMS-vallack, han varierar enormt i humör från dag till dag. Men såklart är han finast i världen även när han hötter med baktassen ;).

Har mest ridit vallack, men hyrde ett ponnysto ett år för ett par år sedan. Hon var jämnare i humöret än de flesta jag stött på. Har dock tävlat ridskolehästar - både ston och vallacker - och upplever inte att det var någon enorm skillnad som jag med säkerhet visste berodde på just könet.

Ston kan vara lite griniga runt brunsten såklart.

Beror mer på personligheten är på könet tror jag. Rider nu en riktig PMS-vallack, han varierar enormt i humör från dag till dag. Men såklart är han finast i världen även när han hötter med baktassen ;).

Har mest ridit vallack, men hyrde ett ponnysto ett år för ett par år sedan. Hon var jämnare i humöret än de flesta jag stött på. Har dock tävlat ridskolehästar - både ston och vallacker - och upplever inte att det var någon enorm skillnad som jag med säkerhet visste berodde på just könet.

Ston kan vara lite griniga runt brunsten såklart.

Nä, det kanske inte är någon märkbar skillnad mellan könen i humör.. Kanske är det så..

Jag har också hyrt ett ponnysto (längesen) och jag kunde inte märka något i hennes humör vid brunst förutom klägget som fastna i svansen...

Jag har haft flera ston och de har varit som natt och dag i temperamentet. Men faktiskt har jag aldrig upplevt någon jobbig brunstperiod, brukar inte lägga märke till det ens men så väljer jag häst med jämnt lugnt humör. Inte heller sett klet i svansarna. Brukar dock ta bort klegget i vecket mellan spenarna så det inte blir klåda.

Har även en valack som är supersnäll.

Alltså, välj en häst som känns rätt för dig, bara att prova. Men ha inte förutfattade meningar om kön, färg, osv.

/Gg

Först och främst vill jag verkligen beklaga din sorg och förlust!
Det är det som är det värsta med ens djur, en rejäl käftsmäll när dom går bort
:(

Frågan är bara hur man ska lista ut vad som passar en bäst... ?
I väldigt små drag har jag nog oftast gillat att rida och hantera ston..
När jag höll på med hästar (ska börja ta upp det igen) så fastna jag nog oftast för dom lite mer svårridna sura stona..
Men nu när jag är nybörjare igen vill jag nog hellre ha en trygg och stadig pålle :grin:

Alltså, välj en häst som känns rätt för dig, bara att prova. Men ha inte förutfattade meningar om kön, färg, osv.

/Gg

Oj där kom nåt nytt! Finns det fördomar mot färgerna?
En sak som jag minns sedan barn var hur vissa sa att typ vita haser på en häst innebär att det lättare fick skador just där.. Men det har jag avfärdat som myt ( ? )

Ja, allts vad gäller att ston skulle vara krångligare så kan jag ju säga direkt att det är högst individuellt. De svåraste hästarna jag har hanterat har varit valacker (slump såklart). Däremot blir ju många ston tjuriga när de brunstar... Jag vet iofs ston som blir extra överkeliga och sällskapssjuka under den perioden också.

Ja, det finns fördomar kring färger, ex. att alla fuxar skulle vara hetlevrade. En myt, såklart. Det enda jag vet som stämmer är att albinohästar och andra hästar med rosa mular måste smörjas där på sommaren eftersom de bränner sig, men det är ju ingen myt utan en logisk grej att ljus hud = lättare att bränna sig.

Skaffa du var du vill ha :) Alla har olika preferenser, jag vill absolut inte ha ett sto utan är ute efter en valack eller hingst. Inte för att jag tycker illa om ston, utan för att jag helt enkelt föredrar att ha djur av hankön av någon anledning. Det känns rätt för mig, medan andra vill ha ston.

Jag har haft 3 hästar varav 2 ston. Ändå anser jag mig vara en valackperson, baserat på de flertalet häsar jag ridit och hanterat genom åren (mina egna inräknade). Jag har tyckt mig se att jag har störst chans att komma bra överens med en valack, än jag har med ett sto. De ston jag haft runt mig har varierat betydligt mer i lynne och temperament än de valacker jag haft att göra med. De har kunnat vara änglar enda dagen och djävlar andra dagen, får man med sig ett egensinnigt sto på rätt sida är de underbara men vägen dit kan både vara brokig, överraskande samt aldrig beständig utan tas ofta upp till diskussion. En valack kanske ter sig lite tråkig och intetsägande men hittar man väl knapparna så sitter de där dagen efter också. Enligt egen erfarenhet.

Min första häst var ett sto utan några direkta stofasoner, hon blev bara väldigt kär i en speciell valack varje gång hon brunstade, i övrigt märkte man knappt att det var ett sto. Skulle jag hitta ett sto som henne igen skulle jag inte tveka.

Min andra häst var ett sto med mkt egen vilja och diverse pissmärrstendenser. Mkt ojämn både i ridning och hantering och krävde praktiskt taget fjäsk för att gå bra. Ena dagen hoppade hon LA felfritt med världens flyt och andra dagen vägrade hon ut sig på första hindret. Så nej, även om hon var hiskeligt fin när hon var på det humöret så aldrig mer - jag vill ha en mindre komplicerad tillvaro med min häst.

Min tredje häst var en valack jag fick överta för att han ansågs som hopplös. Han stod på bakbenen och var allmänt besvärlig och fungerade varken i ridskoleverksamheten eller när ridlärarna skulle "rida till" honom. Den hästen lärde jag känna på ett par veckor och sedan gick vi genom eld och vatten för varandra. Någon bättre kontakt har jag aldrig haft med en häst varken innan eller efter. Jämn i humöret, man visste vad man kunde vänta sig och han bjöd på väldigt få överrraskningar. En enmanshäst och en helt underbar sådan, efter att vi hittade varandra behövde vi aldrig diksutera något.

Så... jag tänker lite som så efter mina år med hästar att en valack riskerar kanske att vara lite tråkig innan man kommer honom innanför skinnet, men ett sto är ofta ett långtids fjäskprojekt ;) Undantag finns alltid, men jag ska bli väldigt kär i ett sto innan jag hyser samma känslor som jag gör för de trevliga valacker jag träffat. Eller rättare sagt: ögonblicksförälskelser har sällan drabbat mig men de ggr det har det så har det varit i en pojk ;)

Senast ändrad:

Jag tycker mest om ston, vet inte varför men mina favorit hästar har alltid varit ston :) Fast det är ju hästen och personligheten som är det viktigaste, sen spelar det ju ingen roll om det är sto eller valack.

Oj där kom nåt nytt! Finns det fördomar mot färgerna?
En sak som jag minns sedan barn var hur vissa sa att typ vita haser på en häst innebär att det lättare fick skador just där.. Men det har jag avfärdat som myt ( ? )

Den vanligaste fördomen om färg är väl att fuxar är svårare i sitt temperament.

Va? Är det sant det om fuxar? Min favorit är ett fux sto :) Tycker inte hon är svårare i temperamentet, däremot red jag en svart skäckig valack i förrgår som blir riktigt busig när man rider ute eller i padock- bockar och håller på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka