sto eller valack?

cusan

Trådstartare
Finns det statistik på vilka som är bäst som tävlingshästar ( ston eller valacker). vilken föredrar ni om ni skall köpa unghäst?

Sv: sto eller valack?

Finns säkert statestik,men oxå ett ganska lätt sätt att lösa det själv.Ta bara ett V75program och läs...

I snitt tjänar hingstar/valacker mer pengar än ston. Men det finns ju även fantastiskt duktiga ston. Väljer man ett sto med högklassig stam finns det ju alltid ett avelsvärde kvar efter tävlingskarriären, är hon även en duktig tävlinghäst kan man lätt byta in henne mot en ny unghäst på ett stuteri när hon tävlat klart om man inte är intresserad av avel själv. ;) En hingst har ju mycket större krav på sig för att få användas i aveln, de flesta hingstar och valacker är ju i princip värdelösa efter avslutad karriär.

om det är så positivt med ston, förklara då för mig varför de är så svårsålda. är det tränarna/hästägarna som är för korkade för att förstå stonas värde?
:rofl:

cusan skrev:
Finns det statistik på vilka som är bäst som tävlingshästar ( ston eller valacker). vilken föredrar ni om ni skall köpa unghäst?

Statistiken finns på blodbanken.nu där kan sortera avkommor efter ston och hingst/val

Svårsålda ston håller antingen inte tillräcklig hög kvalité eller så är de för högt prissatta...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: MalanMjöl
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst