Sto blöder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loveisis
  • Startdatum Startdatum
L

loveisis

Har en kompis som har betäckt sitt sto hemma med egen hingst. Stoet i frågan har haft flera föl och hingsten har förut betäckt ett antal ston.
Nu ringde hon mig och var förtvivlad. Stoet blödde ur underlivet efter betäckning. De har gått på fribetäckning och hon hade bara haft de tillsammans 2-3 timmar. Han har under de timmarna betäckt 2 gånger.
Stoet är villig och sköter sig fint. Nu särade hon på hästarna.

Har själv ingen större erfarenhet men jag vet att det kan vara ytliga blodkärl som spruckit, men samtidigt har jag hört skräckexempel om ston som gått sönder helt och fått tagits bort.

Hur vanligt är det att du blöder? Vad tror ni?

Hon skulle avvakta och se vad som händer. Stoet är pigg och vill tillbaka till hingsten. Så jag hoppas självklart på något ytligt blodkärl.

Sv: Sto blöder

De ska inte blöda alls. Kan hända att maidenston gör det, men det ska inte ston som fölat göra.
Risken är väl att han perforerat henne. Jag skulle inte avvakta.

Eller hur mycket blod handlar det om som kommer ut?

Det absolut enklaste sättet att veta säkert är väl att kalla på en erfaren stuteriveteriär? En som är van att titta och känna på ston.

Ponera att det faktiskt är något rejälare som hänt. Då är det högst olämpligt att vänta. Det behöver sys.

Träffade på en ponny en gång som de förgäves försökt avla på. Hon visade sig vara sammanväxt i slidan. Stoet hade gått med en valack som ung och vid ett tillfälle hade de sett en liten blödning från slidan. Denna lilla blödning omintetgjorde alla avelsplaner många år senare.

jag hade tagit ut veterinär. Better safe than sorry

Jag skulle omgående ta ut en veterinär för att undersöka vad det är som blöder. Risken finns att när stoet börjar bli dåligt är det försent att göra något.

Släppa tillbaka in till hingsten ska hon naturligtvis inte göra i nuläget. (Finns ju heller ingen nytta med det, om man nu utgår från att stoet inte är allvarligt skadat. Betäckt är hon ju redan, så först i övermorgon finns anledning att släppa tillbaka henne om hon fortfarande brunstar.

Ringde och berättade vad ni svarat. De var nästan inge blod alls. 2-3 droppar. Hon torkade rent henne och sedan syns inget efter det.
Stoet fortfarande pigg och går och äter i hagen bredvid.
Ska jag be henne ringa veterinären? Det blir bara distriktarn och de kan ju tyvärr inte så mycket. Vet inte vart närmsta djursjukhus är, vi bor i norr. Så då är det väl Strömsholm. Dvs 10 timmar med transport!

Hon hade redan ringt veterinären nu när jag ringde upp.
De tyckte dom skulle avvakta. Hålla koll på stoet. De pratade också om ytliga blodkärl.
Just eftersom det rörde sig om några droppar.

Vad skulle egentligen distriktar kunna göra? Kan hon ringa till Strömsholm direkt? Stoet ställer upp sig för hingsten, fast en tråd emellan. Tur det är en snäll hingst samt de har rejält ström i hagarna.
Jag vet att stoet sista föl var ett stort föl. Om det har med saken att göra. Fast jag vet också att hon tittades upp att veterinärer i fjol då hon gick tom. Allt såg bra ut.

Nej två droppar är ju inget. Men förstår att man blir orolig då hon aldrig sett det förut.
Inte jag heller.

Tror ni att hon kan handbetäcka om två dagar om stoet brunstar? Eller bör hon kollas upp bara för att vara på den säkra sidan?

Men om något skulle bli i helgen så är Strömsholm närmast.
Ringde en sista gång nu innan natten. Stoet är sig själv och går fortfarande bredvid hingsten. Inget mera blod har kommit än de små dropparna efter betäckningen. Dock har hade hon dragit ihop sig lite och verkade inte direkt brunstig längre. Får väl mer information i morgon. Stoet är i bästa händer. Ägaren tar hand om hästarna som de skulle vara hennes egna barn.
Så känner jag henne rätt är hon ute och spanar några gånger i natt. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 063
Senast: Habina
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka