Stl på hingst till mini sto

misen

Trådstartare
Som rubriken lyder? har ett sto på 85 cm som har haft 2 föl med 1 mini hingst å en liten vanlig shettis.. hur stor hingst vågar man ta på henne.. vill ju inte ta en för stor hingst. De fölningarna hon haft har varit heltokomplicerade... jag e ju inne mest på å sätta en mini på henne men så har jag hittat en kanon fin welsh hingst som e 114 cm.. vågar man chansa? tacksam för hjälp

Sv: Stl på hingst till mini sto

Shetlandsponnyer är överrepresenterade vad det gäller komplikationer vid fölning pga förhållandevis stora fölungar. Så jag hade INTE chansat.

Köp en welsh istället !!! Du kan säkert få ett föl för den summan det skulle kosta att ta fram ett eget föl , Och som cirkus säger varför riskera dött sto och föl ?

Tesora

Nej, jag hade inte heller chansat, av flera orsaker. Dels pga eventuella fölningskomplikationer, men problemen kan komma tidigare än så. Har hingsten en "lång vattenslang" så kan han perforera henne invärtes och då står du nog utan sto...

Sen är ju frågan vad du har för avsikt med parningen? Att få en större avkomma? Det ska du inte vara så säker på att det blir...

Som jag sa så har jag bara tittat på den hingsten som e 114cm..alltså inte bestämmt mej eftersom jag inte e helt inne på småtting avel =) å varför ska jag köpa en welsh?? jag sa att jag ska ta föl på min ponny varför ska jag då i stället köpa en??

Men då kör jag som jag alltid gjort innan å håller mej till mini hingst på henne =) Men tack för hjälpen...

men bara en fundering e de nått speciellt med fölen på shettisar eftersom de inte klassas som nån större fara å sätta 170 hingst på 145 sto? Menman ska inte sätta en 20 cm högre hingst på ett mini sto? bara nyfiken?

Om det bara är ett föl du är ute efter spelar det ju ingen roll att du betäcker inom samma ras !
Men i och med att du skrev Welsh så antar man ju att det är något hos welshen du vill komma åt med din avel?
så avlar jag i alla fall att jag använder en hingst som har egenskaper som jag gärna vill åt :-)

tesora

men bara en fundering e de nått speciellt med fölen på shettisar eftersom de inte klassas som nån större fara å sätta 170 hingst på 145 sto? Menman ska inte sätta en 20 cm högre hingst på ett mini sto? bara nyfiken?
shetlandsponnyer är överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem, men man vet inte riktigt varför. Det är inte nödvändigtvis de större fölen som det blir problem med.

Jag hade å andra sidan aldrig satt en 170-hingst på ett 145-sto heller, framförallt inte på naturlig betäckning. Möjligen på semin...
Och där är ju då nästa skillnad - shettisar semineras inte.

Jag kan inte så mycket om avel,
men jag vill lära mig mer.
Så därför undrar jag av ren nyfikenhet
varför inte shettisar semineras.
Är det någon speciell anledning till det?

Jag kan inte så mycket om avel,
men jag vill lära mig mer.
Så därför undrar jag av ren nyfikenhet
varför inte shettisar semineras.
Är det någon speciell anledning till det?
det finns nog flera skäl till det.
Ett av skälen är nog rent ekonomiskt, det kostar många tusen att hålla på med semin, mer än vad fölet som föds är värt.
Ett annat skäl är att shettisar är så små, så det krävs veterinärer med väldigt smala armar för att undersöka dem - vilket man måste göra före varje seminering, enligt regelverket för seminverksamhet. (jag själv får åka in till kliniken för UL-undersökning av mina shettisar, för att ingen av de aktiva seminveterinärerna på stationerna i trakten har tillräckligt smala armar...)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka