stl på bett

Sv: stl på bett

Min kompis halvblodssto e Mirocco - Cordon Bleu, var 168 som tvååring och hade mer än 12.5 i bettstorlek då. Som fullvuxen hade hon 15.5 om jag inte minns fel.

Så det är svårt att säga bu eller bä. Det går inte att säga att alla halvblod ska ha den och den storleken, när de är si och så gamla.

be en hästtandlökare kika i munnen på din häst för att se hur mkt plats som finns vilen sorts bett och vilken stl som skulle passa.

Min kompis halvblodssto e Mirocco - Cordon Bleu, var 168 som tvååring och hade mer än 12.5 i bettstorlek då. Som fullvuxen hade hon 15.5 om jag inte minns fel.

Så det är svårt att säga bu eller bä. Det går inte att säga att alla halvblod ska ha den och den storleken, när de är si och så gamla.

Oj, vilken stor mun. Det har inte ens min ardenner, hon har 14.5.

Det går inte att säga generellt, min häst kunde jag bettvänja på min förra hästs 9,5 cm-bett, men hon växte ur dem och gick upp en stl efter något år. Den storleken har hon sedan behållit.
Hon är ca 160 cm och har ganska "plufsiga" läppar.

Låna ihop bett och prova, och börja gärna med bett som är åt det kortare hållet än för långa.

testa båda;)
mitt halvblod på 170+ har min cponnys gamla bett..

Knapplån OCH Trådkapning.. :o

Hur skall det korrekta bettet sitta?
Alltså hur ser jag att jag har rätt storlek?

Hoppas TS har överseende och kanske själv har nytta av frågan.. :o

Det ska ligga rakt genom munnen, inte vika sig ner över tungan och inte sticka ut något på sidorna. Titta i hästens mun hur bettet ligger! :idea:

Det ska sitta lagom högt, det får inte ramla ner mot framtänderna men inte heller riskera att komma åt kindtänderna. Ett bra mått är minst två fingrar från kindtänderna. Bettet ska få mjukt stöd att ligga stilla i mungipan, inte glappa eller strama.

Kolla även hur en eventuell nosgrimma påverkar hästen i kombination med bettet. En för lågt placerad (eller alltför bred på ett kort huvud) engelsk eller aachengrimma kan gör att hästen nyps mellan nosgrimma och bett vid tygeltag.

Tackar!
Det där med två fingrar var ju bra att gå efter.
Har väl aldrig i o f s haft problem med ej passande bett men jag har å andra sidan heller aldrig kunnat beskriva hur bettet ska ligga..
Men nu kan jag.. :bump:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama