Tussinussen
Trådstartare
Jag har en liten arabtjej som jag så otroligt gärna vill rida ett distanslopp på någon gång snart, men jag drar mig för det då jag har problem med henne när man rider i sällskap. Hon tycker nämligen att allt utom skritt ska vara rejs och när jag rider med andra får jag hålla i henne stenhårt för att hon inte ska försöka fara förbi. Trava är jobbigt för att hon jagar upp sig och travar "symaskinstrav" och galopperar man har jag fullt sjå med att kontrollera henne. Jag föredrar faktiskt att rida ut ensam pga detta för då går hon på i lugn o lagom takt.
Med andra är hon lugn och glad bara hon får vara först, men hon kan ju inte vara först jämt, speciellt inte om man ska rida ett lopp där det finns många andra hästar...
Detta fenomen är väl distansryttare väl bekanta med? Hur gör ni för att träna bort det eller få ner det till en lagom nivå?
Hoppas att ni har några goda råd
Med andra är hon lugn och glad bara hon får vara först, men hon kan ju inte vara först jämt, speciellt inte om man ska rida ett lopp där det finns många andra hästar...
Detta fenomen är väl distansryttare väl bekanta med? Hur gör ni för att träna bort det eller få ner det till en lagom nivå?
Hoppas att ni har några goda råd