Stissig i sällskap - hur träna bort?

Tussinussen

Trådstartare
Jag har en liten arabtjej som jag så otroligt gärna vill rida ett distanslopp på någon gång snart, men jag drar mig för det då jag har problem med henne när man rider i sällskap. Hon tycker nämligen att allt utom skritt ska vara rejs :angel: och när jag rider med andra får jag hålla i henne stenhårt för att hon inte ska försöka fara förbi. Trava är jobbigt för att hon jagar upp sig och travar "symaskinstrav" och galopperar man har jag fullt sjå med att kontrollera henne. Jag föredrar faktiskt att rida ut ensam pga detta för då går hon på i lugn o lagom takt.

Med andra är hon lugn och glad bara hon får vara först, men hon kan ju inte vara först jämt, speciellt inte om man ska rida ett lopp där det finns många andra hästar...

Detta fenomen är väl distansryttare väl bekanta med? Hur gör ni för att träna bort det eller få ner det till en lagom nivå?

Hoppas att ni har några goda råd :idea:

Sv: Stissig i sällskap - hur träna bort?

Jag tränar väldigt mkt på att det är hästen och jag som är ute och rider, eller vad vi nu pysslar med. Oavsett så får hästen inte fokusera på de andra hästarna, för då gör vi nåt annat istället. Man kan börja på marken, ensam och gå vidare med att folk rider runt en, och sedan att andra hästar (som hästen känner givetvis) är lösa runt och busar och har sig.

Ledarskap och fokus på dig, det är ni 2 som är ute och rider, inte din häst och de andra hästarna.

Det här tänket gjorde att jag på Pselmas första distanstävling kunde rida på långa tyglar från start till mål.

Det är nog många som har samma problem, mer eller mindre. Många hästar är jobbiga i starten och de första milen, men kan sedan slappna av.

Jag har inget bra tips på hur man kan träna bort det, men, du måste inte rida i sällskap på en distanstävling. Du kan gå undan när starten går och starta själv efteråt i lugn och ro. Du har 20 minuter på dig att starta efter att starten gått.
Visst kan du bli förbi riden av ryttare i andra klasser senare, eller hinna upp någon framför, men du bestämmer själv vilken hastighet du rider i. Att hästen klarar av att bli omriden av andra är nog bra att träna på hemma.

Du kan gå undan när starten går och starta själv efteråt i lugn och ro. Du har 20 minuter på dig att starta efter att starten gått.

Nej, nej! Enligt TR har man max 15 minuter på sig att passera startlinjen efter att starttiden har passerat! (inte 20...)

Att träna och utsätta hästen för detta är det sätt som hjälpt mig och min häst. första CR var en dödsfärd men han lärde sig rätt snabbt. Kom direkt från galoppbanan och var lagon på tårna. Testa att åka på träningsritter och vällj en mindre tävling kanske som första val. Se är inte ledaskaps träning fel typ NH stuk men tror ändå på att utsätta dem för det som stressar. Testa ett annat bett och låt henne gå lite fortare ibland. Ge och ta men med bibehållen kontroll. Lycka till :)

Hej,

som sagt du behöver inte starta samtidigt som de övriga men du måste gå iväg inom 15 minuter från start!

Sen är det faktiskt bättre att träna med andra så att det inte blir så stissigt på tävlingarna. Rid med de som du känner dig säker med och gör det ofta, till slut blir de vana med att ha andra med.

Fast, du måste rida din häst hela tiden och inte bara hänga på de andra. Kom överens hur ni skall interagera med varandra, innan ni rider iväg. T ex vem som ska gå först, om ni skall rida om och så vidare.

På en tävling brukar det kunna gå fort i början men oftast lugnar de ner sig efter ett tag. Bråka inte med hästen i starten för du tröttar bara ut dig.

Rid några PP eller CR för att komma underfund med hur hästen reagerar ...

Här har du min springare.
Simlangsritten2008_30.jpg

Han har aldrig klarat av att starta med klungan. När jag hoppade upp på tävlingar så stod mamma framför honom med en tygel i varje hand och fick absolut inte släppa förrän jag sa till att jag var redo. De första stegen så skjuter han rygg o kan inte gå ordentligt. Man sitter en halv meter högre upp än vanligt.
Det tar ett tag att skritta bort spänningen så att han kan gå ordentligt.

Jag kämpade med "vanligt" 2-delat bett tills han var 8år då bytte jag till 3-delat för att få mer kontroll. De sista åren har han gått med ett stångbett (syns på bilden) på första slingan och sen har jag kunnat byta bett.

Han kan NH o följer en som en hund men glömmer allt på tävling. Otroligt flockbunden häst som har svårt att hålla sig lugn och koncentrera sig på vad matte vill.
När han väl började gå 8-milare så blev det bättre. Han har alltid varit lugnare när han vet om att han får springa av sig.
Nu på äldre dar så har han blivit värre på tävlingar igen och därför är han nu pensionerad från distanstävling. Han är startad 26ggr under 14år. Han är 19år gammal.

Om ditt ridsällskap vill så öva att rida om och förbi varandra hela tiden. Gör inget stort väsen av det och stanna inte bakom/framför för länge utan byt hela tiden. Men undvik ställen där ni brukar ha fart till att börja med.

Men det går att starta en halvtokig häst. Du kan ha stor användning av hennes framåtanda för att rida förbi hästar som startat snabbt och som kroknar lite på slutet. Man vinner inte en distansritt i starten.:D

// Linda

*KL*

Tack så himla mycket för alla råd...ja det är väl som allting annat, att detta är en träningssak så det är bara att träna på :)

Vi får se om det blir någon Edsbyritt i år :p

Mitt sto kan/kunde ha lite strul med att låta andra vara före då tempot gick uppåt mot snabb galopp. Inte så att hon blev okontrollerbar, men tung att hålla tillbaka :angel: . Tränade bort det med hjälp av stallkompisar. Vi red helt enkelt ut och övade med henne tills hon vande sig. Passerade varann i alla tempon osv.

Detta har dock aldrig visat sig på tävling - där är hon en klippa :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar