stirrig häst=magnesiumbrist???hjälp!

S

sinner

okej... min ardenner beter sig som om dett finns spöken överallt... han har blivit helt knasig och ganska hemsk att hantera..:cry:

jag har funderat på vad detta kan bero på, och har kanske kommit på en grej....

jag läste här inne på buke att magnesiumbrist kan leda till att hästen blir stirrig, och nu har jag kommit på att min gubbe brukade få cirka en dl biotin i pelletsform innan jag flyttade till det andra stallet. tanken var att jag skulle fortsätta ge honom där också, men jag har inte hittat pelletsena efterom dom har varit slut vart jag än kommit.:crazy:

nu till saken: pållen har blivit som ett fullblod, han beter sig som en tok helt enkelt, vilket han inte har gjort hos mig innan. dock har han rykte om sig att vara "galen" men som sagt, detta har han inte visat hos mig..

nu tittade jag på burken med biotinet och innehållet ser ut såhär:
11,2%råprotein
2,3%råfett
5,4%råfaser
11,0%råaska

0,60%fosfor
1,50%kalcium
1,00%natrium
1,00%MAGNESIUM

kan stirrigheten bero på att jag inte gett honom biotinpelletsen?
kan det vara nog för att göra skillnad?

kommer börja med pelletsen i vilket fall som helst, men det vore roligt att se vad ni som kan foder säger... jag är ganska kass på detta...:angel:

Sv: stirrig häst=magnesiumbrist???hjälp!

Om du har bytt grovfoder, kan ju magnesium-innehållet i detta skilja sig avsevärt.

vårat eget grovfoder, det han alltid har fått...ingen analys men han har ju alltid ätit det innan..

För att ta reda på ifall han brist på magnesium så gör en analys på ditt grovoder, räkna ut hästens behov och komplettera med det som behövs för att täcka det.

analys av det grovfodret han får nu är omöjlig då fodret inte är mitt utan min svärfars, efterom jag inte vet vilka balar jag får från gång till gång så kan jag inte analysera det.

i sådana fall skulle jag behöva analysera allt grovfoder på hela gården, och det har jag faktiskt inte råd med..

nästa år tar jag aldeles eget till hästarna och då kommer jag också analysera det.

så analys är uteslutet nu, det jag undrar är om det magnesiumet som fanns i biotinpelletsen är nog för att göra skillnad??

Du kan prova att köpa en burk Magnesium exv Biomag och prova att ge hästen det, utan risk för att det blir tokigt. Skillnad bör du märka på en vecka eller två, och under den tiden händer det inget konstigt med foderstaten. Det är ju så små mängder som behövs. Hjälper det, fine, då kan du väl forsätta.
Hugg inte ihjäl mig nu alla foderstatsberäknare:cool:

tänkte faktiskt göra precis det...:)
ville bara kolla här inne om det verkligen kan vara så "enkelt" att en så liten mängd magnesium gör skillnad...

okej, nu har jag börjat ge magnesium. köpte kraffts pulver då det fanns närmast...
tyckte jag märkte skillnad redan idag...mer daller på hästen och lugnare i sättet...
kom t.o.m upp på ryggen på honom idag!!

Vad kostar magnesium å vart får man tag på det?

jag köpte på granngården..115kr tror jag jag gav..

kan tillägga att det funkade på min kille... jag är övertygad eftersom jag kunde stå och rykta av honom ordentiligt i boxen igårkväll, något jag inte har kunnat/velat innan..

Sitter bara & skrattar lite när jag såg att du skrivit:
"pållen har blivit som ett fullblod, han beter sig som en tok helt enkelt"

Tycker att det är tråkigt att folk säger att fullblod är så stirriga & galna av sig. Jag kan verkligen inte instämma om detta.
Dom jag känner är väldigt lugna & trevliga...

Hoppas att det löser sig med killen :)

okej, sorry om fullblodsliknelsen, jag vet själv hur jag reagerar när någon säger slöa kallblod...

det går bra, jag hoppas på att få hem sadeln snart, så ska jag kolla hurdan han är att rida.... har ju inte så mycket att
jämföra med eftersom jag bara skrittat och travat lite lugnt i skogen barbacka på honom innan... men den som lever får se, som man brukar säga..

kanpplånar lite..
hur mkt magnesium ger man?
vad händer om en häst får i sig för mkt magnesium?

Jag ger magnesiumtillskott som jag köpte på Horze, har inte märkt någon skillnad på min tanta.
Enligt anvisningen på min burk ska hon ha en msk per dag...annan mängd ska vara rek. av vetrinär.

efter vad jag har förstått så ska det ganska mycket till för att man ska kunna förgifta... 5g står det på min burk, det är ett mått med..

dock kan överdosering leda till hästhimlen.. men som sagt, det ska tydligen ganska mycket till innan det går så långt..

njä, det kanske inte funkar på alla hästar, det måste ju rimligtvis finnas en brist för att det ska göra skillnad...tror jag..

Ge fullgiva magnesium en vecka så ser du om det är nån skillnad .
Mitt sto får magnesiumbrist varje vinter .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Vad tycker ni om "torr-barf" fodrena? De är väldigt popullära här i danmark men jag har aldrig träffar någon i sverige som fodrar med...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur