Stimuluskontroll, signalkontroll, omvänt lockande och stadga

rahl

Trådstartare
Kan någon mer kunnig förklara för mig:

1) vad betyder de för dig?

2) hur lär du in detta?

3) vad har du för nytta av det?

4) hur hör de ihop?

-----

Jag har Sherry som bjuder på massor av saker så där skulle jag behöva jobba med henne att vänta på kommando (belöna passivitet) och ge kommando hon tycker om och belöna om hon lyssnar och sen belöna för att hon behåller den positionen och väntar på nytt kommando. Sen har hon ett annat problem alltså att hon bryter position för att få godisbit vilket jag önskar mig att hon skulle stanna och vänta på godisbiter (omvänt lockande?).

Mila däremot förstår kommando rätt bra, men om jag kör till exempel läggande under gång i uppvärmning och belönar att hon stannar kvar så kan hon lika gärna lägga sig när jag går in på rallybana och säger sitt till henne. Alltså hon upprepar det som PRECIS lönade sig. Så här tänker jag jobba lite mer med att INTE belöna frivilliga läggande (eller ett annat position frivilligt om hon kan det på kommando).

Tänker jag rätt? Vilka tips kan ni ge mig utifrån det jag beskrev? Känns lite tråkigt att gå igen till grunden att förstå kommando och inte bjuda på massor av saker men samtidigt är det bra ändå i slutändan.

Tack!

Sv: Stimuluskontroll, signalkontroll, omvänt lockande och stadga

Kan någon mer kunnig förklara för mig:
Kunnig och kunnig... jag kan försöka få fram vad jag tycker/tror att de innebär ;)

Stimuluskontroll/signalkontroll

1) vad betyder det för dig?
Att ha kontroll över ett beteende och när det kommer fram.
  • Hunden gör X varje gång du säger X (lägger sig varje gång du säger "ligg")
  • Hunden gör inte Y om du säger X (sätter sig inte om du säger "ligg")
  • Hunden gör inte X om du säger Y (lägger sig inte om du säger "sitt")
  • Hunden gör inte X så länge du inte säger X (lägger sig inte så länge du inte sagt "ligg")

2) hur lär du in detta?
Genom att snabbt "namnge" nya beteenden vid shejping. Alltså ge kommandot samtidigt som beteendet utförs, sedan "luras" och inte ge kommandot och då inte belöna beteendet men belöna om hunden är passiv(vi snackar halva sekunder första gångerna, sedan längre och längre tid). Sen går jag vidare till att blanda in andra ord som påminner om kommandot och behandlar dem precis som om hunden utför beteendet helt utan kommando. Till slut så växlar jag med andra kommandon som hunden redan kan. När kommandoinlärningen är påbörjad så slutar jag belöna om hunden föreslår det utan kommando. (Om det inte är under extrema omständigheter, tex ett spontant ligg istället för att kasta sig efter en flyende tacka osv.)

Det är katastrof om hunden går åt fel håll när vi vallar och väldigt jobbigt om de blandar ihop kommandona i vardagen.

Omvänt lockande/stadga

1) vad betyder det för dig?
Att hunden har förstått "störningsleken" och att det inte alltid är hög aktivitet som leder till framgång.

2) hur lär du in detta?
Genom att ställa mig framför hunden, hålla godis i båda händerna och hålla ut dem åt sidorna. Så fort hunden slutar titta på godiset/tar ögonkontakt så belönar jag(framifrån, snabbt in med handen!). Gå vidare genom att kräva snabbare kontakt, längre tid och kontakt trots att du flyttar händerna närmare hunden. Så fort hunden tappar kontakten så skratta till och för bort godishänderna igen. Notera att det är två separata beteenden som båda måste förstärkas regelbundet - att ta kontakt och att behålla kontakt.

Enorm, i allt.

4) hur hör de ihop?
Frishejping i början handlar om att introducera för hunden att den kan påverka sin omgivning, i stil med en enarmad bandit. Hunden agerar på nått vis och vips så kommer belöning. Att introducera stimuluskontrollen, stadgan, arbetstecken, kedjning osv är som att utöka spelreglerna från den enarmade banditen till en betydligt komplexare och mer användbar lek. Jag får ofta känslan av att hundarna växer mer ju fler spelregler de förstår, och det blir mer och mer brukbart.

Senast ändrad:

Tack du!! Ska läsa :) Det var jättesnäll att du ville förklara! Tack tack!

Mila fick sitt första pass idag, alldeles för långt men det svårt med henne att veta hur långa pass vi gör när hon är inte lika snabbt att bjuda på saker
http://www.youtube.com/watch?v=BzSwZzLfaEc

Sherry och jag jobbade lite med signalkontroll innan för ett tag sen 6 pass så hon förstår det bättre http://www.youtube.com/watch?v=wwEZZOQIHBk

Vad tycker du? Hur ska jag jobba vidare?

Nu han jag bara kolla en minut på första filmen, men där belönar du kedjan ligg-stå, istället för passivitet.

Testa att använda en "rättshjälp" i form av ett ord som betyder "oj nu blev det fel, ingen belöning!". Det ska sägas med glad ton och aldrig vara hotfullt, bara förmedla att nått gick snett. Jag använder "oj".

Du kan belöna innan hon hinner lägga sig (fast jag skulle inte klicka, bara belöna med röst och ev godis), men om hon lägger sig själv säg din rättshjälp, flytta lite på dig så att hon reser sig och "börja om".

Med Sherry skulle jag belöna liggandet med godis kvar i position, och sen ge frikommando och kastad belöning efter "klickbelöningen". Du vill inte ha en hund som kastar sig ur position så fort den hör ett klick!

När jag "korrigerar" så gör jag det med neutral ton. Upplever annars att hunden tar det som en form av belöning ändå (om man säger det med glad ton).

Brukar använda det när hunden tex skall göra sitt och det går för långsamt. Det är alltså redan ett inlärt beteende men det utförs inte så bra som jag vet hunden kan göra det. Däremot belönar jag sen bara hunden gör minsta ansats till att sätta sig snabbt efter en "korrigering". Vill ju inte att hunden skall misslyckas mer en en gång (helst ingen gång alls självklart).

Brukar säga "Det gör vi igen". Lite för långt kanske egentligen men det funkar utmärkt och ligger bra i munnen.

Jag vill gärna att de misslyckas, har 80%-regeln hårt inbankad i mig!:D

Hmm? Hur belönar jag kedja? Fast när jag tittar på den i början igen så ser jag att det händer att hon lägger sig sen ställer sig och får belöning för det så det kan uppfattas som kedja ;) Tack jag tänkte att jag snart ska resa på mig - nu sitter jag på golvet så blir det med små hundar - så blir det lättare att säga oj och ändra min position samtidigt som det blir svårare att belöna om jag ska böja mig ner hela tiden :P

2:30 börjar jag säga upp (som en form av fri för att hon ska försöka på nytt) och efter 3 min börjar hon lägga sig och hålla på med andra saker - tydligt att det var för långt.

vid 4 minut kommer hon tillbaka från varsågod och är stående

jag belönar att hon står och väntar på kommando med godisbiten sen om det blir fel att hon lägger sig eller sätter sig så väntar jag ut henne tills hon ställer sig igen och belönar att hon väntar där. Jag klickar inte för att hon ställer sig - det just inte ställande i för sig jag är ute efter utan att hon står och väntar. klickar bara när jag säger ligg och hon lägger sig. Sen var Milas pass för långt och på slutet var det mycket bättre hon kom och ställde sig framför mig och fick godisbitar för att hon väntade och sen sa jag ligg (trött är mitt kommando)

Hur skulle jag annars göra? :)

Det med att belöna läggande med Sherry är något jag får tänka på.

Senast ändrad:

Beteendemönstret är just ett mönster, och det återkommer. Alltså har det blivit en beteendekedja. Det betyder att ditt förstärkningsschema inte är effektivt! :)
Jag tyckte att jag beskrev ett alternativt sätt att förstärka just det önskade men inte det oönskade beteendet?

Jag ändrade lite i mitt inlägg och glömde ta bort frågan - nu går det inte att ta bort den :) så läs den igen om du har lite tid och kolla filmen från 4 minut (lite innan) och säg till om det har blivit bättre och enligt dig tydligare för henne? sen klart även där förekommer det att hon lägger sig och blir belönad att ställa sig men också mer OJ eller UPP. och som sagt jag ska försöka resa på mi nästa gång så går det lättare att jag flyttar på mig och vi börjar på nytt när hon lägger sig utan kommando :) Tack!

Jag vill gärna att de misslyckas, har 80%-regeln hårt inbankad i mig!:D

Att det inte blir bra alla gånger är inte så konstigt. De är ju inga maskiner och jag inbillar mig att de faktiskt måste misslyckas då och då för att faktiskt bli bättre (men jag kan ha fel där) men jag vill helst inte att de misslyckas flera gånger i rad. De kan tappa motivationen då.

Men det kan ju bero på vilken ras man har. Min är vit med svarta prickar :cool::D

Jag får nog hota mina med svältvecka och vallningspaus för att de ska bli omotiverade...:D Men det där att försöka hålla max 80% är inte helt fel ändå, jag har för mig att det har att göra med maximal inlärning, men också lära hunden att det är okej att misslyckas och inte få belöning. Curlade hundar som är vana att ligga nära 100% blir lätt frustrerade!

Ett nytt pass idag, jag sänkte krav lite i med att jag ställde mig upp och belönade även om hon rörde sig i står mitt kriterium var att hon inte skulle bli belönad om hon lägger sig utan att jag säger ligg och sen belöna att hon väntar på kommando. en rolig sak som jag sa nu på filmen (det nyttigt att bli filmad) är att sidosteg som vi jobbar med i rallylydnad sitter fint :P Kolla hur söt hon är när hon får ett bra och flyttar sig längst en linje - börjar ca 0:35 :D

http://youtu.be/oE8s59B_hqg

Senast ändrad:

Jag tycker som du förutom att jag tycker att "stadga" betyder stadga i momentet, vilket kan ha både hög och låg aktivitetsnivå. Dvs att hunden inte är känslig för störningar i momentet utan är väldigt stadig/presterar jämnt. Att hitta och behålla rätt aktivitetsnivå (men bibehållet engagemang) ligger utanför begreppet stadga för mig. Att kunna laborera med aktivitetsnivån är essentiellt för alla andra aktiviteter man kan hitta på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 415
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: paradiset
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 811
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar