stimulera mjölkproduktionen

Y

yodi

jag har ett tio dagar gamalt sto föl hemma och stoet har haft gott om mjölk men dom senaste dagarna verkar det som om lillan inte blir riktigt mätt, hon mår bra i övrigt men verkar lite hungrig.

har ni något tips på hur man kan få stoet att producera mer mjölk?

Kontrollera så att stoet inte har drabbats av juverinflammation, detta försämrar mjölkproduktionen och bidrar dessutom till att stoet, pga smärtan, inte släpper ner mjölk som hon ska.

stoet har inte feber, är pigg och äter med god aptit, hon är inte spänd eller öm i juvret, bör jag ändå oroa mig för juverinflamation?

Nä, då verkar det lite långsökt!
Se till att stoet får all den mat hon behöver och om fölungen växer dåligt och verkar missnöjd kan du kanske behöva stödutfodra den. Exakt hur och med vad vet jag faktiskt inte, hör med en stuteriveterinär!

Jag försöker minnas hur det var när Manlill var liten, jag har bestämt för mig att han jagade sin mor för jämnan för att få mer mat. Försökte hon gå (med oberörd min) ställde han sig på tvären framför henne. Kanske är det normalt att de verkar konstant hungriga?

kanske det :D i dag prövade den lilla att backa in under mamma :D hon har redan börjat pilla i sig lite av mammas mat, så i dag tugade hon i sig lite betfor :)

Hur märker du att fölungen är hungrig?
Mitt månadasgamla föl äter en hel del själv nu. Trevligast tycker hon det är att gå och mumsa i sig fröna till högt gräs. Mammas hö tuggar hon lite på och äter även lite betfor med kornkross ur en bunke från min hand (hon har ju så svårt att nå en hink på marken, och behöver att jag motar bort andra hästar). Så din fölunge vill säkerligen börja prova både det ena och det andra. Det bästa är väl att släppa på en bra bete åtminstone delar av dygnet.
Mitt sto med föl går inte på bete hela dygnet. Jag utfodrar därför med ordentligt med kraftfoder åt stoet. Jag lägger även till sojamjöl för att försäkra mig om att hon får nog med protein till sin mjölkproduktion.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka