stilterrängritt och terränghästprov!

S

sassa1978

stilterrängritt och terränghästprov!

En ganska ny tävlingsform som kommit detta år är denna (enligt mig rolig tävlingsform!) Där den förstnämda bedömmer ryttarens sits, följsamhet, vägval och tempo och den andra bedömmer hästens prestation.

Det som inte riktigt framkommit är att det räcker med ett grönt kort för att få ställa upp! Man behöver alltså inte ta fältävlansmärke!! Detta är information som jag tycker att vårt kära förbund verkligen borde ta och skriva på sin sida. Ordenligt så det syns! klasserna börjar på 80 cm och går väl upp till 100 cm tror jag (är inte helt hundra på den högsta höjden det är bara för högt för mig ändå...)
Det har varit lite knepigt med att få folk att anmäla sig till detta eftersom informationen om vad som krävs för att vara med saknas. Det räcker alltså med ett grönt kort. Bra att veta för de som är nyfikna men inte vill dra i gång det ganska krångliga projektet att ta fältävlansmärke.

Det ska förövrigt räcka med att rida en stil90 med poängen 6.0 för att få märket om jag har förstått det rätt :laugh:

Kom i gen och pröva denna lite lättare tävlingsformen som egentligen är bara terrängdelen av de tre deltävlingarna :)

Sv: stilterrängritt och terränghästprov!

Jag håller inte med om att det är krångligt att ta ta fälttävlanskortet och därigenom bli godkänd för att starta i en hel fälttävlan istf att bara starta en stilterräng/TH.

Vi tränade några gånger för den person som senare var provförättare. Detta gjorde vi för att lära oss klara av de olika typer av hinder som kan dyka upp i debutant och lätt klass (och även på TH...), därefter hade vi en genomgång av TR IV och hur en tävlingsdag kan se ut, vad man ska tänka på osv. Därefter åkte vi till den närliggande terrängbanan och värmde upp våra hästar. Vi hoppade fram på några hinder och hoppade sen en hel bana på 90-100 höjd. Man behövde inte vara felfri, men man ska behärska de olika hindertyperna.

Jag tyckte inte alls att det var krångligt eller svårt och jag vill nog inte ha en "massa" ekipage som kanske inte alls har tränat terräng innan de kommer till en stilterräng/TH. Däremot kan det vara en bra infasning innan man rider en hel fälttävlan.

Jag håller inte med om att det är krångligt att ta ta fälttävlanskortet och därigenom bli godkänd för att starta i en hel fälttävlan istf att bara starta en stilterräng/TH.

Vi tränade några gånger för den person som senare var provförättare. Detta gjorde vi för att lära oss klara av de olika typer av hinder som kan dyka upp i debutant och lätt klass (och även på TH...), därefter hade vi en genomgång av TR IV och hur en tävlingsdag kan se ut, vad man ska tänka på osv. Därefter åkte vi till den närliggande terrängbanan och värmde upp våra hästar. Vi hoppade fram på några hinder och hoppade sen en hel bana på 90-100 höjd. Man behövde inte vara felfri, men man ska behärska de olika hindertyperna.

Jag tyckte inte alls att det var krångligt eller svårt och jag vill nog inte ha en "massa" ekipage som kanske inte alls har tränat terräng innan de kommer till en stilterräng/TH. Däremot kan det vara en bra infasning innan man rider en hel fälttävlan.

Jag håller med.. allt jäkla tjat om säkerhet hit och dit och sen kan vem som helst ge sig ut och rida en ST 90 ?? I vanlig fälttävlan har du åtminstonde hoppningen du måste klara för att komma ut i terrängen.

Fast om svenska ridsportförbundet godkänt att det inte behövs något fältävlansmärke så tycker jag att det ska framgå och det är inte helt klart.

Sen kan man väl tycka vad man vill om detta men det är faktiskt ridsportförbundet som sätter regler och har tagit detta beslut.

En ST80 som jag startade tror jag inte vem som helst kastar sig in i. Och det har man grönt kort som man ändå måste ha vet man ju att läsa vad som står i TR är A och O. För mig som var nyfiken fungerade det som en tändpinne och nu tränar vi för fullt så mkt vi kan! Men det är begränsat med träningsmöjligheter här i Gävleborg. Likaså möjligheter till att ta märke.
Jag tycker att det är roligt om sporten blir större och det blir den om man väcker intresset. :laugh:
Därför tycker jag stilterräng är ett bra initiativ men det saknas informationen. I Gävleborg blir stilterrängerna inställda på grund av för få anmälda. Kanske inte så kontigt om man tror att man måste ha märke.

Jo det framgår OM man läser TR, det hoppas jag att dom flesta gör innan dom tänker starta. Men tydligen inte?

Men om man inte ens tror att man får starta. Varför ska man då läsa TR? Jag menar det är ju inte så att man kan gissa att det kanske finns någon klass där det plötsligt inte behövs märke. Man får lusläsa eller fråga om man är angelägen. Om man har ngn att fråga. Eller om man har är tillräckligt nyfiken på grenen. Och vad jag förstår så drivs det en kampanj att locka folk till sporten. Allt jag vill säga att jag tycker att infon är dålig från ridsportförbundets sida.

Förstå mig rätt nu.

Visst ska man läsa TR åtminstone en gång om året (när nyheterna kommer), men när man läser många trådar här på Buke så inser man att det nog är alltför få som verkligen gör det...

Visst ska man läsa TR åtminstone en gång om året (när nyheterna kommer), men när man läser många trådar här på Buke så inser man att det nog är alltför få som verkligen gör det...

Så är det säkert. Tycker det är super att de numera finns elektroniskt :laugh: när jag tog mitt gröna kort så fanns de bara i små böcker som fanns på klubben och var inte så tillgängliga.

FältävlansTR däremot ingår ju inte i det gröna kortet så för mig var det mycket ny spännande läsning. Har ju mest lusläst TR i hoppning och allmänna TR.

Jag håller med.. allt jäkla tjat om säkerhet hit och dit och sen kan vem som helst ge sig ut och rida en ST 90 ?? I vanlig fälttävlan har du åtminstonde hoppningen du måste klara för att komma ut i terrängen.

Å andra sidan så är där alldeles för många hästar som fixar hoppningen åt sina ryttare hur illa de än rider. :devil:

I en ST90 kan ju domaren avbryta när som helst om hen tycker det är osäkert. :laugh: Inte som en vanlig fälttävlan.

Men om man inte ens tror att man får starta. Varför ska man då läsa TR? Jag menar det är ju inte så att man kan gissa att det kanske finns någon klass där det plötsligt inte behövs märke. Man får lusläsa eller fråga om man är angelägen. Om man har ngn att fråga. Eller om man har är tillräckligt nyfiken på grenen. Och vad jag förstår så drivs det en kampanj att locka folk till sporten. Allt jag vill säga att jag tycker att infon är dålig från ridsportförbundets sida.

Förstå mig rätt nu.

Helt rätt! Klart du inte lusläser TR om du tänker dej att kanske starta och frågar "experter" och de svarar att du ska ha ft-kort. Jag ställde frågan till några olika personer igår när vi var på tävling. INGEN visste att man inte behövde och en blev lite aggressiv när jag sa emot. :p

Klart ni inte vet det i skåne.. där läses ju aldrig TR utan det är ju vilda västern på alla sätt och vis :devil:

Å andra sidan så är där alldeles för många hästar som fixar hoppningen åt sina ryttare hur illa de än rider. :devil:

I en ST90 kan ju domaren avbryta när som helst om hen tycker det är osäkert. :laugh: Inte som en vanlig fälttävlan.

:rofl:

Du det kommer aldrig hända.. förrän det är försent.. du ser ju vilka idioter det finns på fälttävlansbanorna, tex alla dom som har hästar som fixar hoppningen åt dom :angel: Dom har fått fälttävlanskortet av någon.. någon som inte kommer avbryta några ritter.. det kan jag LOVA och händer det är jag Bellman! :D

Nej det tror inte jag heller. Och att kunna rida en ST90 utan att nånsin tränat terräng låter ju också helt vansinnigt med tanke på allt säkerhets snack som varit de senaste åren. Även om vi vill locka folk till vår sport så vill vi ju självklart inte tumma på säkerheten. Måste vara en miss av RF. Jag skulle däremot kunna tänka mig en enklare variant, t ex att man hade underskrift i ryttarbok att man tränat några ggr för godkänd tränare innan man fick starta ST.

Klart ni inte vet det i skåne.. där läses ju aldrig TR utan det är ju vilda västern på alla sätt och vis :devil:

Hallå där. Vilket landskap har gjort den största grodan iår och inte läst TR? Det där på vänstra sidan av landet.. :eek:

:rofl:

Du det kommer aldrig hända.. förrän det är försent.. du ser ju vilka idioter det finns på fälttävlansbanorna, tex alla dom som har hästar som fixar hoppningen åt dom :angel: Dom har fått fälttävlanskortet av någon.. någon som inte kommer avbryta några ritter.. det kan jag LOVA och händer det är jag Bellman! :D

Du har missat något! Det har redan skett! :rofl:

Nej det tror inte jag heller. Och att kunna rida en ST90 utan att nånsin tränat terräng låter ju också helt vansinnigt med tanke på allt säkerhets snack som varit de senaste åren. Även om vi vill locka folk till vår sport så vill vi ju självklart inte tumma på säkerheten. Måste vara en miss av RF. Jag skulle däremot kunna tänka mig en enklare variant, t ex att man hade underskrift i ryttarbok att man tränat några ggr för godkänd tränare innan man fick starta ST.

Jag skulle kunna tänka mig att man använder stilklassen som uppridning för fälttävlanskortet, då har man rimligtvis tränat några gånger och haft en genomgång av TR.

Och att kunna rida en ST90 utan att nånsin tränat terräng låter ju också helt vansinnigt med tanke på allt säkerhets snack som varit de senaste åren. Även om vi vill locka folk till vår sport så vill vi ju självklart inte tumma på säkerheten. Måste vara en miss av RF.

Jag håller helt med.

Tävlingsformen som sådan gillar jag MYCKET. Men för mig skulle det vara självklart att fälttävlanskortet togs FÖRST. Och en ritt över 6.0 ska absolut inte ersätta kortet :confused:

Så jäkla svårt är det inte att ta fälttävlanskortet. Det krävs ju kanske några träningar innan man får tävla dock... Är det svårt så är man ju inte redo, hur svårt kan det vara att förstå och acceptera?

Dessutom tror jag inte en vanlig fälttävlanstränare man rider för till vardags har mycket emot att fundera ut en bana och hålla en egen märkestagning om man så önskar. Det är ju inget krav på en teoretisk del utan man ska bara helt enkelt rida en 90-bana (för häst) och genom sin ritt visa att man behärskar sin lätta sits, sin häst och de olika hindertyperna.

För mig är tävling ett resultat av träning, inte något man tvunget måste, pga jobbiga/stränga regler, MÅSTE träna inför?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 460
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 491
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar