Stigbyglar för knepiga knän/fotleder

_Charlotte_

Trådstartare
Jag har problem med knäna och fotlederna, får ont när jag rider med hoppläder och även ibland med längre läder, framförallt vid t.ex. galoppintervaller och liknande ridning som kräver en del lätt sits.
Jag vill därför ha tips på de bästa stigbyglarna. Jag har provat breda plaststigbyglar, vilka ger skön stabilitet men jag får ont ändå. Jag har också provat ledade stigbyglar (Intec), och de var sköna, men jag har inte ridit i såna några längre pass så jag vet inte hur de fungerar då.

Ni med knä/fotledsproblem, vad använder ni för stigbyglar som gör att det gör minst ont?

Jag vrickar lätt fötterna så när jag red brukade jag helst ha kilplattor till stigbyglarna, Vristerna blev stadigare då.

O jag kör Intec, har problem med ena fotleden vilket känns av direkt i vanliga stigbyglar. Märker inte av det alls med Intec, har även provar Sprenger Bow Balance och de fungerar också :)

Sprenger alla gånger. Hade jämt ont i mitt ena knä förut efter ha ridit. Men inte längre med Sprenger :) Dom kostar ju lite så du kanske har en vän du kan låna av och prova innan du köper egna? :)

Jag har problem med knäna och fotlederna, får ont när jag rider med hoppläder och även ibland med längre läder, framförallt vid t.ex. galoppintervaller och liknande ridning som kräver en del lätt sits.
Jag vill därför ha tips på de bästa stigbyglarna. Jag har provat breda plaststigbyglar, vilka ger skön stabilitet men jag får ont ändå. Jag har också provat ledade stigbyglar (Intec), och de var sköna, men jag har inte ridit i såna några längre pass så jag vet inte hur de fungerar då.

Ni med knä/fotledsproblem, vad använder ni för stigbyglar som gör att det gör minst ont?

Sprengers Bow Balance! Det har jag flera elever som haft värk i knän och fotleder som bytt till efter att ha testat mina. Samtliga nöjda!

Bred fotplatta med gel i, ledade och bra balanserade.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 878
Senast: WBanna
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka