Stígandi fra Hvolsvelli

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michis

Trådstartare
Någon som vet mer om denna hingst ?
Förutom bedömning för det har jag reda kollat upp.

Någon med en avkomma eller som känner till en avkomma e: Stígandi fra Hvolsvelli ? Någon som vet mer om hingsten själv ?

Sv: Stígandi fra Hvolsvelli

Jag har träffat Stígandi flera gånger och även sett och provat 3-4 avkommor efter honom.
Han stod i Finland från ca 1996/97 tills han dog (tarmvred).

Hans avkommor är ofta fyrgångare, medelstora med mycket aktion och stark trav. Mycket fin tölt, men den behöver jobbas fram.
Stigande hade patellaupphakning och flera av hans avkommor har också haft det, men växt från det.

Några bilder på Stígandi.

En fin avkomma:
Hrynjandi frá Fageräng, förstaklass fyrgångshingst. Står nuförtiden i Norge.

/Malin

Hur var lynnet på hingsten och dom avkommor du träffat på Malin ?

Stígandi själv var, de gånger jag träffade honom, helt underbar! Lugn, lätthanterad och så vacker.
Han ägare Linda sade att han var otroligt trevlig hemma också och bra med ston med.
Har två bilder på honom själv, men bara på pappersfoto och äger ingen scanner.

Här är dock två bilder på en avkomma, med sin ägare.
Sprengja frá Snettans, född 2002.
Hon har haft patellaupphakning och är långsamt inriden pga det. Töltad ganska lite.
Jag har ridit henne några gånger och hon är enormt elastisk och har underbara rörelser.

main.php

main.php

De avkommor jag träfat har varit trevliga hästar med bra lynne allihop.

/Malin

Tack för bra svar :)

Vad heter den Linda du känner i efternamn ?
Du kan PM:a om du vill ...

Vad jag vet så känner jag två avkommor. En är en jättefin trevlig valack. Den andra ,stoet har tyvärr dött men hon var en pigg framåt häst.

Kraftfullt men mjukt, har inte sett honom riden på ett tag men han var med på Tunatävlingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.