Sticksår i ljumsken

kopia

Trådstartare
Vår lille shettis har lyckats sticka upp något (antagligen en pinne) i ljumsken. Såret är mkt djupt och följer insidan av muskeln. Förhoppningsvis har han inte skadat urinblåsa/ -ledare och förhoppningsvis sitter det inte kvar något i såret.
Finns det någon här som har erfarenhet av sticksår? Hur lång tid tog det isf för det att läka? Blev hästen stel i den drabbade muskeln efteråt?
USCH, har eg inte så mkt att fråga, behövde mest skriva lite. Nu ska jag gå ut och se om han har kunnat kissa. :crazy:

//Kopia, som har ett mkt drygt arbete framför sig att leta rätt på denskyldiga pinnen och jämna den med marken :mad:
 
Sv: Sticksår i ljumsken

För tusan ta ut en veterinär!:eek: Jag hade en djup skärskada på min shettis för ett tag sedan. Den satt vid hasen, nära leden men ej i leden som tur var. Det var ca 3 cm djupt. Veterinären som kom ut sa att det var mycket viktigt att behandla djupa skärsår eller sticksår så fort som möjligt annars kan de orsaka stor skada om man har otur. Min stora häst stack sig på en pinne i hagen som unghäst, det satt i bringan, såg inte jättedjupt ut, såret där pinnen hade gått in var inte så stort. Stod uppstallad hos en veterinär då, tur ska man ha ibland, och hon fick sy fast en rätt rejäl dränageslang och du kan inte ana vilken gegga som kom ut under några dagar framåt.

Jag brukar inte vara "klemig" i onödan o kalla på veterinär så fort de har en f på tvären men sticksår har jag alltid haft respekt för i alla fall. Så- även om du inte ställde en fråga - mitt råd är att ta ut en veterinär.
 
Sv: Sticksår i ljumsken

Oj, självklart! Jag hade redan haft ute vet igår när jag skrev, men ville mest beklaga mig och höra om fler hästar som stuckit sig illa och blivit bra :idea: .

Idag ser han hängig ut och vill inte äta (och som sagt-det är en shettis-mat brukar man inte behöva truga med :crazy: ). Han har också stressat en del under natten.

Han har kissat några droppar iaf, så jag hoppas att det betyder att blåsan är OK.

//Kopia
 
Sv: Sticksår i ljumsken

Vad sa vet. ang kissandet då och ev skador på urinblåsan? Låter lite underligt att de inte skickade honom vidare för undersökning på klinik?! Eller var vet så säker på att det inte behövdes?

Hans beteénde under natten låter ju lite oroväckande...
 
Sv: Sticksår i ljumsken

Har inte vet. skrivit ut antibiotika till hästen?? Det fick min lille direkt, plus antiinflammatoriskt/smärtstillande.
Om jag vore som du så ring veterinären igen och berätta att han är hängig o fråga om han inte ska ha antibiotika + smärtstillande. Hästen ska ju inte behöva ha ont i onödan, och det vet man ju själv om man har fått en sårskada att det gör 10 gånger mer ont dagen efter!

Lycka till nu
 
Sv: Sticksår i ljumsken

Han har fått både antibiotika och metacam. Jag kan tänka mig att effekten av det smärtstillande han fick igår har avtagit och det därför gör mer ont nu.

Tänker åka hem på lunchen och ta ut honom lite för att se om han äter. Då ska han också få en ny dos metacam.

Jag ska enl vet hålla koll på om han kissar, och han har kissat lite (jag är ju inte hos honom hela tiden och det är möjligt att han kissat mer när jag inte sett), men han har å andra sidan inte druckit så mkt heller. Vet ska komma förbi imorgon så får vi se om det verkar bättre, annars får han åka in till djursjukhuset för ett ultraljud.

//Kopia
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp