Stickelhår som försvinner?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 213
S

Svanhild

Undrar om nån mer har varit med om att en häst kan byta skepnad? Mitt ena sto var när vi köpte henne lite stickelhårig o hade en annan brun färg än nu.

Alla de där vita håren har försvunnit. Hur kan det komma sig? Vad var det för hår?

Hon var i hemskt dåligt skick, ovårdad o fet o trasiga hovar o så. Hon hade med all säkerhet brist på allt vad vitaminer o mineraler heter men varför vita hår som sen försvinner?

Sv: Stickelhår som försvinner?

Jag har en stickelhårig fux, han är fux på sommaren och stickelhårig på vintern. Det beror mkt på hur de sätter päls och så.

Din häst kanske byter färg till våren igen! :)

Nja, hon har bytt päls 2 gånger redan o inga vita hår återvänder...

Hon var i hemskt dåligt skick, ovårdad o fet o trasiga hovar o så. Hon hade med all säkerhet brist på allt vad vitaminer o mineraler heter men varför vita hår som sen försvinner?

Du har svaret här, många hästar med brister kan få vad som ser ut att vara stickelhår. Ofta ändras nyans och stickelhår försvinner om detta beror på brister av något slag.

Kan också vara så att hon har sabinoanlag som kan ge lite lustiga färgskiftningar och stickelhår som inte alltid blir beständiga.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 423
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Är det nån brist hästen har om den börjar bli "stickelhårig"... Jag har hört det nån gång, men jag kan inte komma på vad för...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Lillfisen04
·
G
Hästvård Jag har en minishettis på 3 år som jag idag upptäckte har nåt knepigt fel på sina bakben. Hörde ett ljud i varje steg när jag tömkörde...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: Geisli
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka