Stick i leden??

maria_b

Trådstartare
Och så har det hänt igen, lillfölisen är skadad:cry: Mitt sto o föl går på bete en bit bort och i morse så ringde hyresvärden och sa att min unge gjort sig illa så vi åkte dit. I hagen så var hon halt och svullen i hela kotan samt andades kraftigt och var väldigt svettig. Hon togs in i stallet och under promenaden dit så blev hältan mkt bättre. Väl inne i stallet så tempade vi och tempen låg på 39,1 vilket inte är skyhögt på föl , men hennes normaltemp ligger på 37,9-38,1 vet vi efter ett otal ggr av tempande i andra sammanhang. Vi fick inte röra benet utan kraftigt motstånd, men till slut så lyckades vi konstatera att det rann vätska ifrån ett litet litet stick, ca 2mm brett precis på kotan. Vi tog ut veterinär som redan i telefon sa att om det är in i leden så är det inte bra, då måste hon vidare till Strömsholm.

Veterinären kunde inte komma förrän efter två timmar och efter lugnande o smärtstillande så konstaterades ett finmejslat stick ca 1cm rakt in mot leden, och en sårficka 1dm uppåt. Veterinären kunde inte avgöra om vätskan som kom ifrån benet var sårvätska eller ledvätska. Vid denna tidpunkt så hade tempen gått ner till 38,2(tack o lov) och efter veterinärens gemensamma beslut med Strömsholm efter telefonkontakt så skulle vi avvakta med att åka dit eftersom tempen gått ner o allmäntillståndet verkade bättre. Pencillinkur påbörjades omedelbart men däremot så ska hon ej ha smärtstillande då det blir svårare att avgöra hur allvarligt det är nu när vi ska avvakta. Enligt veterinären så är dåliga tecken om hon får feber igen, blir halt eller om det är mkt vätska på bandaget imorn bitti (hon är lindad från knäet och neråt). Ikväll så hade tempen börjat stiga igen och låg på 38,8 men fölis äter o dricker samt "är med" på noterna även om hon har ont i benet, dock ej halt. Vi ringde veterinären som sa att vi skulle avvakta till imorn, men går tempen upp till över 39 så måste vi kanske fundera på om vi ska åka till Strömsholm iallafall, om det skulle va sån otur att det gått in i leden.

Men nu till det som jag egentligen skulle komma till, mitt i all uppståndelse så glömde jag fråga vad som kan hända om sticket nu gått in i leden, vad följderna kan bli o hur det behandlas. Är det någon som har erfarenheter av sticksår in i leden o speciellt eftersom det är ett tvåmånaders föl?:confused: Jag hoppas att vi slipper strömsholm igen då vi redan åkt upp med henne akut dit för några veckor sedan. Nu känns det som det får vara bra, hon är 9 veckor o vi har haft ute veterinär i snitt en gång i veckan till henne, nästan alla gånger av olika orsaker och hela tiden på helgjour:crazy: Hon blir dyr, men det är hon värd!

Sv: Stick i leden??

Glömde säga att gången innan vi tempade henne ikväll då hon stigit till 38,8så var hon nere i 37,9, så tempen har alltså gått upp igen nästan en grad på tre timmar..

dom få ggr. vi haft häst med sticksår i led så har hästen dött, och det ganska fort. infektionen kan gå blixtsnabbt då bakterierna sprider sig med en oehörd hastighet i den sterila vätskan. även om det "bara" är lednära så inebär det en större risk än andra sår/sticksår.

mitt halvblod fick en lednära skada när han va unghäst i ett framknä (gick utmed ledkapslen men hade inte skadat den, han fick "provtryckas") det blev dubbla pencillinkurer och en hög räkning men det gick bra.

hans lilla syster fick en stickskada i en bakkota i våras, det blev raka vägen tioll kliniken där hon provtrycktes och sattes på beh. (hon hade klarat leden, men det va väldigt nära) hon blev kvar en vecka för int. beh. och sedan 10 dagar till med pencillin och omläggning varannan dag.

jag hoppas det går vägen för er

Oj herregud:crazy: Går det alltså så illa ganska ofta vid ledstick:cry: Men hur fort ifrån att ni upptäck sticket har det gått till de har dött, o hur har de varit påverkade innan??

Förra gången vi åkte med henne till Strömsholm så var det pga misstänkt Artrit, är det alltså samma sak? Ungeför så jag fick det beskrivet för mig då med bakterie som går ut genom blodet och att de kan dö, därför vi då åkte så akut. Som tur var så var det då ingen fara med henne.

Usch vad jag nu blev orolig, eller det var jag ju redan innan men hade då inte tanken på att det kan vara vanligt att de dör vid ledtick, hade inte en tanke på att just det var detsamma som Artrit(om det nu är det)....

Som sagt, veterinär och Strömsholm beslutade om att avvakta då allmäntillståndet var bättre, men honfår iallafall pencillin..

Det var vågat av alla vets måste jag säga, :crazy: men det står för mig. Även om nu tempen gått ner.

Ett stick in i leden leder med stor sannolikhet till en obrukbar häst, i värsta fall som hillevie skrev, en död häst. En infektion i leden bryter oerhört snabbt ner brosk och benvävnad där, om det är en för eller nackdel att det är ett föl vågar jag inte svara på.

Vilken liten otursfågel du fått. Håller alla tummarna för att det inte är någon fara! :)

Minns en häst i ett stall där jag stod, hon fick ett lednära sår som behandlades. Men efter ett tag så blev hon blockhalt, ledvätska rann ur såret som var vid hasleden.

Den hästen gjorde dagliga ledsköljningar på klinik, ett bra tag men blev aldrig bättre så hon avlivades.

Har aldrig hört att dom självdör av sår i leden, men det blir deformering av leden med kronisk hälta som följd.

Oj jag hade nog inte väntat med att åka in jag hade åkt direkt faktist. Speciellt med ett föl.
Har precis varit i väg med min häst i helsingbog där han stått i 2veckor för ett sticksår som de först var rädda tagit i leden. De sa att jag skulle in på en gång! Just för att om det gått i leden så hade de kunnat gå riktigt illa. Även om hästen överlever kan ju leden bli förstörd om det blir broskbildningar osv. Det är svårt för antibiotikan att komma in i en led så man måste nog spola den.

Har fått lära mig om blodet är segt och lite ljusare så är det ledvätska. tips till en annan gång.

Sen måste de väl ändå sätta drän? kan ju vara fickor neråt med som vet. missat? är ju inte så lätt att spola såret ordentligt i ett stall heller.

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste hålla med Kirre om att det var 'vågat' av vet.

När mitt sto fick en lednära sårskada, som av beskrivningen att döma var lindrigare än fölets så när jag ringde klinik sa vet mycket bestämt att 'kom in NU'. Så jag åkte in, och när de röntgat och sondat så las hon in för observation. Helt enkelt för det var lednära. Det gick inte in i leden, men iom att det är lednära ville de inte släppa hem henne. För OM det blir infektion sådär nära leden, så.. :crazy:

Hons attes på antibiotika och tempen gick ner ganska snart, hon las in en måndag, och när jag pratade med dem på onsdag morgon så skulle de 'bara' gå ronden, men om det såg lika fint ut som på tisdagskvällen skulle hon få komma hem. Efter ronden ringde de och konstaterade att hon kommer inte hem. Då hade tempen stigit lite och låg på ca ½ grad över normaltemp, och hon markerade i trav på sårbenet igen (från att ha varit feberfri och ohalt på tisdagskvällen). Och de tar liksom inga risker.

Så hon blev kvar veckan ut innan de blåste faran över och släppte hem henne med smärtstillande, hippotrim, zinkaband och boxvila.

Får du en infektion i led är det tyvärr oftast kört. Det finns de som klarar det med intensiv behandling, men då blir det oftast permanenta ledskador, dvs brukbarheten påverkas. (Kompisens lovande fyraåring är en av de som faktiskt klarat det, men hennes hoppkarriär förbyttes raskt i en karriär i avelsboxen, hon kommer aldrig bli ridhäst pga de ledskador som blev..)

Så, jag är lite förbryllad över hur de hanterat det, men vore det mitt föl skulle jag åka till klinik pronto.

Håller tummarna för din lilla!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 624
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur