Sthus gnälliga sadeltråd

Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

renskinn har jag sett under vintern på ica maxi faktiskt.. vet inte om de har det överallt men det borde de nästan.. morsan köpte ett och tipsade om att man får kolla undersidan för vissa var helpepprade med kulhål...:o

Det är inga kulhål man ser på renfällar (tror inte man skjuter ren med hagel). Utan hål på renfällar är oftast gjorda av en fluglarv som borrar sig in i huden på djuren.
Ledsen Sthu för detta lilla onödiga inlägg i din sadeltråd :)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Attans alltså! Inte kul.

Jag håller på och letar sadel till min häst och är lite rädd för att en sadel som ligger bra nu kommer bli för liten. Just nu är han relativt omusklad så risken finns att sadeln blir för trång när musklerna kommer. Så det tar emot att köpa en sadel och veta att jag kanske måste byta den så småningom. Men det är svårt att bygga muskler utan sadel.... :crazy:

Varför då?
Går ju att tömköra, rida barbacka (emellanåt alla fall) ect
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

*kl*

Sällar mig till skaran som känner sig lite gnälliga över sadelletande...

Jag är jättenojig över att sadeln har blivit något för smal för min pålle (som är under inridning. Han har inte reagerat på något sätt, ingen ruggad päls, och den ligger stil som den ska, men jag skulle med ögat önska en något större "frihet" om ni förstår vad jag menar. Sadeln har FQ-bom modell Wide, 7 1/2" och tillhör således de lite bredare sadlarna. Frågan är dock om jag skulle behöva en sadel som är något mer utsvängd framtill? Mitt problem är ju att hitta såpass breda sadlar som även är rundskurna och korta!

Här är ett litet smakprov på min hästs rygg (ser mer ut som en gråsäl:D)
SANY0828.jpg


Några tips på riiiktigt vida, korta sadlar? Jag ska tillsvidare investera i en lite tunnare, men tryckavlastande pad, att rida med tills jag upptäcker att hästen skulle ha några som helst besvär av sadeln, och avvakta tills hans lilla övervikt omvandlats till nya muskler innan vi ratar sadeln helt... Men det tar ju tid att hitta sadlar, så det är likabra att leta nu:)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

*KL*
En till sadelletare här. Skall dock lasta hästen och åka till en sadelutprovare och prova ut en westernsadel någon gång i maj-juni. Kruxet är bara att jag skall på clinic i helgen (John Moore) och det ryktas om uppsutten träning :crazy: Han kan till nöds ha sin T4 cobsadel som han egentligen bantat sig ur. Problemet med honom (kallblodstravare) är att han har en inte jättebred, takformad rygg, något svängd, men fruktansvärt breda bogar (tre handflator i bredd mellan frambenen) så det mesta tenderar att klämma precis bakom bogarna när han rör sig:(
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Nej fasen, jag undrar om det finns nått värre ibland. Har min 8'e?! sadel på nu och den ligger inte optimalt den heller, fast den ligger bättre än många andra har gjort. Suck...

Nej, nästa gång blir det att köpa en häst som passar sadeln inte tvärtom :rofl:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Nej fasen, jag undrar om det finns nått värre ibland. Har min 8'e?! sadel på nu och den ligger inte optimalt den heller, fast den ligger bättre än många andra har gjort. Suck...

Nej, nästa gång blir det att köpa en häst som passar sadeln inte tvärtom :rofl:

Haha, instämmer! :D
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Varför då?
Går ju att tömköra, rida barbacka (emellanåt alla fall) ect

Ja, det är klart. Jag tror att jag inte tycker att det går mest för att jag känner mig (just då iallafall) ällmänt pessimistiskt gällande allt det här med sadlar. Tur att jag har världens bästa vänner som lånar ut sina sadlar så länge!! :)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Det är inga kulhål man ser på renfällar (tror inte man skjuter ren med hagel). Utan hål på renfällar är oftast gjorda av en fluglarv som borrar sig in i huden på djuren.
Ledsen Sthu för detta lilla onödiga inlägg i din sadeltråd



tack för dte svaret, vi tyckte också att det var jättekonstigt!!
har även jag lärt mig något idag.. :angel:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Jag har äntligen, äntligen, äntligen köpt en sadel!!!!! :laugh::banana:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Ah, vad blev det för sadlar då?

Jag har provat en ny sadel sedan mitt senaste inlägg, en Double C med arabbom. Den låg helt galet fel, var säkert tillräckligt bred, men på tok för svängd i bommen. Men pålle verkar trivas bra med sin egna sadel, har skaffat en något tunnare tryckfördelande pad, så nu upplever jag att det är lite mer utrymme fram vid bogen. Men jag tar fortfarande tacksamt emot tips:)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Jag vet inte så mycket om den ännu... Det är en reiningsadel. Custom made, så jag är lite osäker på märke etc. Men riktigt fin och välgjord ("en jävla bra sadel" enligt tränaren. Haha, och ja, han svär en del:D). Jag kan lägga upp en bild på den imorn! :laugh: Om nån vill se vill säga ;)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Jag har provat en ny sadel sedan mitt senaste inlägg, en Double C med arabbom. Den låg helt galet fel, var säkert tillräckligt bred, men på tok för svängd i bommen. Men pålle verkar trivas bra med sin egna sadel, har skaffat en något tunnare tryckfördelande pad, så nu upplever jag att det är lite mer utrymme fram vid bogen. Men jag tar fortfarande tacksamt emot tips:)

Ja, arabsadlar är ju ofta väldigt svängda i bommen. Min förra häst var Arab med RAK rygg = helt omöjlig att hitta sadel till! Arabsadlarna var för svängda och sadlar gjorda för Q's var bara helt fel i utformningen :S
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

En Tex Tan pleasuresadel utprovad efter både hästens rygg och min rumpa. :D
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Här kommer bilder!

64147_1273602599.jpg


28612_1273602606.jpg


96855_1273602615.jpg


Jag är nöjd som tusan! Den ligger verkligen kanon och är jätteskön att rida i. Känns super! :laugh: Fast jag kommer få leva på ärtsoppa resten av livet, hehe ;)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Äsch, varva med nudlar ibland så känns det bättre :D
Det var en riktigt snygg sadel!
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Haha! Ja, jag får göra det. Ibland kanske jag kan lyxa till det och köpa mig lite bandpasta tillochmed, det är inte fy skam. Kan man leva länge på ;)
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Nej nu ska här gnällas igen!

Var och red lite akademiskt idag (asskoj! Helt underbart lärorikt!) och tränaren väckte en tanke om mina höftproblem. Det kan vara som så att min sadel helt enkelt är för vid för mig, så jag får problem med att sitta ordentligt och höftlederna belastas lite knasigt. Jag tror han kan ha rätt..

Så jag funderar, finns det sadlar som är breda och väldigt korta i bommen (så det passar hästen) samtidigt som de är smala över sätet (så de passar mig)? Eller ska jag helt enkelt ge upp..?
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Mer tankar och funderingar!

Hur är det, man får inte tävla utan horn på sadeln? Har en superfin Montsegur på g, men den har inget horn (har en fin med horn på g också, men den kostar 4000 kr mer...). Den sortens bladsadel är väl ok i tävlingssammanhang? Visserligen lär jag väl inte tävla högre än D-nivå varannat år, men ändå. Jag vill ändå ha chansen.
Skulle behöva vinna många kronor på lotto för att få ordning på det här...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 567
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 360
Senast: MattiZ
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 096
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp