Sthus gnälliga sadeltråd

sthu

Trådstartare
Nu är jag upprörd! Jag har slitit som ett djur hela året med att få ner min käre ponnyherre i vikt. Han är fjording/island och älskar mat, så jag har verkligen verkligen fått kämpa! Det har inneburit en massa motionerande, en minutiöst uträknad foderstat och en mycket tjurig häst. Jag har kämpat och kämpat, och han har tappat näranog 100 kg eller mer! Underbart! Ovanpå alltihop fick han fång, ingen aning om vad som kan ha löst ut det..
Men nu är vi igång igen! Jag har varit ute och gått med honom någon vecka, suttit lite barbacka och ridit lite smått.

Idag la jag på sadeln för första gången på två månader. Sist låg den kalasbra, som vanligt.
Men idag var den för stor! Den trillade fram så fort häst rörde på huvudet, den gled från sida till sida och var inte alls så stabil som en tidigare varit.
Jag är skitsur!
Jag har alltså äntligen fått ner hästen i vikt, även om målvikten är en bra bit bort. Då måste jag byta sadel. Bajs!! Jag kan ju hoppas att han kommer fylla ut den bättre i framtiden när han fått tillbaka lite muskler (inte för att han är omusklad nu, men lite har han ju tappat). Men det är löjligt hur dåligt den ligger nu!

Det ser inte bättre ut än att jag måste leva på makaroner och ketchup några månader så jag har råd att skaffa en ny.
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Attans alltså! Inte kul.

Jag håller på och letar sadel till min häst och är lite rädd för att en sadel som ligger bra nu kommer bli för liten. Just nu är han relativt omusklad så risken finns att sadeln blir för trång när musklerna kommer. Så det tar emot att köpa en sadel och veta att jag kanske måste byta den så småningom. Men det är svårt att bygga muskler utan sadel.... :crazy:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Njaaa, jag tror inte det. Hade dubbla filtar under idag, men det hjälpte inte. Så värst mycket mer vill jag inte lägga in, då kommer jag ju sitta högt över hästen!
Jag får väl göda upp honom igen :p
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

fick samma problem med min arab som tappade muskler i ryggen under hösten..

köpte ett ikea- fårskinn och lade på längden på ryggen med breda sidan mot huvudet, en yllefilt (vikt lagom många ggr) och sedan ca en-två dm av skinnet viker jag över filten..

tar en stund att sadla varje gång, halt som attan och absolut inte optimalt, det vet jag...
men för min häst funkar det tills hon byggt upp sig igen...

mitt tips om du provar detta är att rota fram det absolut största fårskinnet du hittar när/om du köper... men 229:- är billigare än en ny sadel om det funkar.. :angel:

lycka till!!
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Ja, det är helt klart värt ett försök. Om inte annat ser det lite mysigt ut! Visserligen har folk frågat om det är en renfäll jag har under sadeln (hästen är spårklippt, så det är hans päls de har sett) :angel:

Just nu har jag två lager dubbelvikta sadelfiltar + 3 cm pad.

Renfäll ska väl vara bra mot pälsskav förresten? Var hittar man ett sånt?
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

det är hemskt mysigt tycker jag iaf.. :D

renskinn har jag sett under vintern på ica maxi faktiskt.. vet inte om de har det överallt men det borde de nästan.. morsan köpte ett och tipsade om att man får kolla undersidan för vissa var helpepprade med kulhål...:o
sen har just det skinnet lossat hår nå aldeles galet, mycket mer än den golden retriver som ligger på det!!:cool:

mitt fårskinn är jag jättenöjd med, det blir knappt ens skitigt. nu när det tillslut fastnat en del så tog jag en hårborste a la piggborste ( modellen gjord för folk) och borstade igenom det åt alla håll, det blev som nytt!!!
I love!!:bow:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Nu har jag inhandlat ett fårskinn! Ska provas så fort jag är tillbaka i stan!
Men hur ska man lägga det, med pälsen neråt eller skinnet neråt?
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

päälsen neråt!!
när hästen svettat ner den tar du en borste ( a la människa) och borstar igenom pälsen i skinnet... så blir det som nytt!!

sen kan du lägga det åt det håll som funkar bäst för dig, jag lade mitt med breda änden framåt och dubbelvikt över yllefilten jag har som stoppning, det blev till en väldigt formbar built-up pad med extra fluff!! :idea:

jag håller tummarna!!
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Jag ska prova imorgon. Tror jag ska vika den fram istället, det är där den behövs bäst just nu. Jobbigt bara med att hästen fäller så kopiöst! Nackdelen med otäckde kallblod ;)

Tänkte testa med fårskinn i botten och en gammal enorm arméfilt över. Om man viker tillräckligt många gånger blir det tjockt och fint. Kommer se ganska fånigt ut, men det är ingen som ser det ute på landet!
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Jäklar vad bra det blev! Helt klart det bästa jag har haft under sadeln någonsin! Hästen verkade uppskatta det med.
Enda nackdelen var att det blev lite varmt, varmare än med vanliga paden. Men absolut inte för varmt.

Tack för ett fantastiskt tips! :bow:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Haha, det ser inte klok ut :p Jag kan ta lite bilder i eftermiddag.
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

IMG_9761.jpg


IMG_9762.jpg


Och bonus!
IMG_9764.jpg

Visst ser han pigg och glad ut :D
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

:D ja det såg ju intressant ut..

Är det en handduk du har över? Kanske med en snygg filt så ser det inte så tokigt ut :)


Han ser inte ut att gilla att du fotade han med det där :angel:
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Haha nej det är en gammal arméfilt från ÖB :D Har inte riktigt hittat snitsen på hur allt ska ligga än. Sen hade jag tänkt att ha en vinröd filt över, den hänger fortfarande på tork så det kommer senare.
Det gör inte så mycket att vi ser ut som stryk (jag rider i pappas 30 år gamla Tensonjacka, mycket elegant), vi tänker inte visa oss bland folk än på länge :D
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Måste bara gnälla av mig lite så jag tar min tillflykt till den här tråden...

Jag är SÅ sjukt trött på att inte ha en egen sadel!!!!! Jag har letat sadel sedan jag fick min häst i början av februari och har hittat nada än så länge. Inte ens hittat nåt att prova hem ännu. Hur svårt kan det vara egentligen?? :(
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Det är inte kul att leta sadel, nej! Även jag står där:cool:. Rocket är 3 år och har redan breddat sig så pass att jag troligen måste ha MINST en FQ. Han har vants in vid sadel med en CH XXL-trail som jag har till min Welsh Cob. Den är för stor men ligger förvånansvärt bra och i fin balans med en built up pad. Dock vill jag inte sätta mig i den, har bara klivit upp och legat på den när han stått still. Provade en semi...den var extremt för trång så det lutar åt att jag åker till Sala och provar ut istället...
 
Sv: Sthus gnälliga sadeltråd

Det är verkligen en djungel!! :S
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 567
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 360
Senast: MattiZ
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 096
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp