Steriotypi på kanin

linnsan

Trådstartare
Stavas det så? Aja, iaf. Har nyligen köpt en kaninhona på fem månader. Det är en blivande avelshona. Utställd med 93 poäng, av rasen lejonhuvad dvärgkanin. Iaf så visade hon ett väldigt lustigt beteende som jag inte sett hos kanin innan. När hon sitter stilla så vaggar hon fram och tillbaka med huvudet. Ungefär som en häst som väver.. Det verkar inte vara ngt fysiskt fel på henne. När hon skuttar runt så är hon helt normal. Inte dålig balans eller liknande. Så det jag främst tänker på är om det någon form av stereotypi. Och då kommer ju frågan om det är så smart att avla på henne.

Jag har kontakt med uppfödaren och jag får byta henne mot en annan kanin om jag vill. Uppfödaren hade även frågat en annan person som visste en del om kaniner (uppfödaren är rätt ny) och h*n hade sagt att det antagligen inte var ngn fara med henne :crazy:

Men jag tycker det låter konstigt, har aldrig sett ngt sådant innan... Det känns ju inte så smart att avla på och frågan är ju om man inte skulle avliva henne. Hon ser inte ut att må så bra. Lite i "sin egen värld" eller hur man ska säga.. Men tja, jag vet inte..

Någon som vet ngt om detta? Ska man ha kvar eller avliva henne? Avel?

Hoppas någon vet ngt :)

Sv: Steriotypi på kanin

Vissa kaniner kan göra detta för att "fokusera".
Vanligast är det på vita rödögda, men förekommer även på ex zobel och andra färger.
En del uppfödare spekulerar i om det kan ha med linjer att göra, att vissa väver (som det kallar).
De kaniner som gör så brukar inte må dåligt utav det i övrigt, så avliva tycker jag känns lite drastiskt om hon inte sitter så dygnet runt och inte gör annat.
Däremot är det väl inget jag skulle avlat på.

Okej, ja hon är Zobel blå. Har ju en kullbror till henne också, har inte sett att han gjort så än. Men ska man isåfall låta bli att använda honom i avel också? Eller är det bara på de som visar "det"?

Nej hon verkar ju inte göra så hela tiden, men det är ju såfort hon sitter stilla...

Tack för era svar!

Senast ändrad:

Jag tror mer man får börja med att inte använda de som själva uppvisar problemet i avel. Är det så att man sen upptäcker att avkommor efter symtomfria kaniner där syskon har problem, även själva får problem, får man börja utesluta mer. Eftersom man inte vet exakt hur det nedärvs, dvs i vilken utsträckning, är det svårt att säga något generellt, utan det är väl mer hur man själv tycker. Jag hade kunnat använda hanen om han själv inte har några problem med vävning.

Ja, jag tänkte något liknande att man utvärderar hanen. Visar det sig att han lämnar avkommor som "väver" så tas han såklart ur avel.

Var förresten och skulle byta honan mot en annan av hennes honor. När vi kollade på dem så vävde alla hennes kaniner (kollade på dem en stund), tror det möjligtvis var en av 10 som inte gjorde så. Inte under tiden vi var där iaf.. Och hon hade aldrig sett eller hört talas om det innan :crazy:

Så jag lämnade iaf tillbaka honan och fick pengarna tillbaka.

Jag skulle byta uppfödare helt, känns för osäkert att ta en kanin för avel därifrån om det är såpass utbrett bland hennes djur.

Håller med om det där!

*knapp i övrigt*

Om det är ett stereotypt beteende som inte uppkommit hemma hos mig så skulle jag inte säga absolut nej till att avla på djuret, eftersom det inte är något som nedärvs eller "smittar". Det som skulle kunna tala emot att avla på ett djur med stereotypa beteenden är väl att man skulle kunna anse att de är mindre bra på att hantera sin rådande situation = eventuellt mer lättstressade än andra. I en bra miljö gör det dock kanske ingen större skillnad, utan det är något som märks i en sämre miljö.

Liknande trådar

Däggdjur Har en liten bedårande 4månaders dvärgkanin (? lejonhuvad tror jag rasen var) hemma. Är innekanin och det går alldeles förträffligt...
Svar
5
· Visningar
1 677
Senast: katja40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama