Sterilisera tik?

mimmipigg

Trådstartare
Numera kastreras ju hanhundar ofta, men tikar görs det också sterilseringar av dessa?
Vi har en rälig bitch som har pms 1 månad innan löpet och sen löper i minst 4 veckor och då mår hon jättedåligt, deprimerad och orkeslös.
Går det sterilsera utan allt för stora biverkningar?

Sv: Sterilisera tik?

Vad jag vet som så kastreras tikar bara, dvs hela paketet tas bort.

Återhämtningen går rätt så fort trots att det är en buköppning. Kostar en del pengar, runt 5000 kr brukar det väl gå på, men det är väl värt det.
Jag ska kastrera min tik nu i januari, för att slippa en tokig hanhund och en helt knäpp tik som alltid blir skendräktig dessutom.

Numera kastreras ju hanhundar ofta, men tikar görs det också sterilseringar av dessa?
Vi har en rälig bitch som har pms 1 månad innan löpet och sen löper i minst 4 veckor och då mår hon jättedåligt, deprimerad och orkeslös.
Går det sterilsera utan allt för stora biverkningar?

Tikar kastreras..det borde vara vanligare att kastrera hundar som ej skall användas i avel...
Skillnaden på hunden blir ofta ej märkbar dessutom eliminerar man riskerna med livmoderinflammation samt andra sjukdomar i livmodern.
Om man tycker operationen är kostsam skall man betänka vad en akut livmoderop kostar vid inflammation...det blir ofta kostsamt även med försäkring.:)

Tikar kastreras..det borde vara vanligare att kastrera hundar som ej skall användas i avel...
Skillnaden på hunden blir ofta ej märkbar dessutom eliminerar man riskerna med livmoderinflammation samt andra sjukdomar i livmodern.
Om man tycker operationen är kostsam skall man betänka vad en akut livmoderop kostar vid inflammation...det blir ofta kostsamt även med försäkring.:)

vid livmoderinflammation betalar man bara självrisk o de % om man har det i försäkringen
7000 kostade min förra tik , av det betalade jag 1 400kr

Fast det är ju synnerligen skönt att slippa akuta livmoderinflammationer...

Risken för juvertumörer minskar oxå , framförallt om man kastrerar ganska tidigt i hundens liv.

Just livmoderinflammationer innebär dessutom så stora kostnader för försäkringsbolagen att både Agria och Folksam (o mycket möjligt fler bolag) har valt att ge premierabatt om man kastrerar sin tik innan det händer.

Fast det är ju synnerligen skönt att slippa akuta livmoderinflammationer...

Risken för juvertumörer minskar oxå , framförallt om man kastrerar ganska tidigt i hundens liv.

Just livmoderinflammationer innebär dessutom så stora kostnader för försäkringsbolagen att både Agria och Folksam (o mycket möjligt fler bolag) har valt att ge premierabatt om man kastrerar sin tik innan det händer.

Skriver under på alltihop. Tror man får 10% avdrag hos Agria.

Förra tiken jag hade fick en livmoderinflammation och hon blev konstig efter operationen, pälsen växte så hon såg ut som en myskoxe och hon blev dubbelt så bred på 3 månader trots samma mat och motion.
Därför undrar jag.

Vad jag förstår så är det vanligt att tikar får mkt kraftigare päls efter ingreppet och även går väldigt lätt upp i vikt efteråt.

Ja, sånt händer ju. Men så himla vanligt är det trots allt inte, dom flesta tikarna ser likadana ut efter ingreppet. I alla fall alla dom korthåriga hundarna jag stött på. Det kanske är vanligare hos hundar med längre päls.

Bara några få av dom vi haft som kastrerats har ökat i vikt efteråt, trots samma mat och motion. Men det är en bieffekt det med, som man får räkna med åtminstone.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 776
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 056
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 035
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka