steptococcus zooepidemicus

vildros

Trådstartare
Vet. tog snorprov på min häst häromveckan, eftersom han varit förkyld så länge. Resultatet av analysen blev ovan nämnda bakterie. Det var enligt vet. en bakterie som innebär en ganska ordentlig förkylning. (Han har haft snor och hosta men ingen feber och pigg i övrigt.) Innan vi fick analysresultatet fick han äta en slemlösande medicin 1 vecka. Han svarade väldigt bra på det, blev symptomfri och var jättepigg att rida :cool: Men nu tycker jag att han är lite sämre igen, hostar något och lite snorig, men inte alls så mycket som förut. Ingen feber. I går pigg, men inte idag (det var då jag blev lite orolig att förkylningen var på väg tillbaka :angel: ) Måste jag sätta in penicillin snart? Skulle vara trevligt om man slapp, men det kanske inte ger sig annars?

Sv: steptococcus zooepidemicus

Min kompis häst fick detta under sommarbetet. Då denna streptokock tillhör normalfloran i hästens luftvägar så utlöstes detta på denna häst sannolikt av stress. På denna häst behövdes ingen behandling mer än vila, men en sanering av stall och utrustning gjordes grundligt. Streptokocker är i allmänhet pencillinkänsliga, men om det behövs eller ej får du nog rådslå med din veterinär om.

Zooepidermicus klassificeras numera som rapporteringsskyldig sjukdom jämställd (eller som en art av) kvarka !!!!! Total isolering av stallet krävs. Isoleringen skall hållas till minst 3 veckor efter sista hästen tillfrisknat. Zooepidermicus behandlas med antibiotika (rejäl kur dessutom) Har själv haft detta i stallet och vi tappade 3 månaders tävlingsäsong det året så jag vet hur trevligt det är.

Nej Str zooepidemicus är inte anmälningspliktig, SJVFS 2002:16.
Däremot bör kvarkaliknade utbrott där man bara hittar zooepidemicus behandlas som kvarka.
PL

Jag skulle ta o skicka in ett träckprov också på hästen...spolmask ger de symtom du har på din häst...att det sen "odlas" bakterier i långvariga maskproblem borde ju kunna vara en sanning....

Efter vad min veterinär sa så har det kommit en ändring i direktiven avseende zooepidermicus mitten eller slutet av 2004 (kommer ej ihåg exakt när det var vi pratade om det), kom in på det av någon anledning då detta grasserat mkt friskt runt om i Skåne och då det tidigare inte var anmälningspliktigt så kom det inte ut till allmän kännedom var de var drabbade utan det spreds bara vidare. Nu vet ju inte jag med säkerhet om det har blivit en anmpliktig sjukdom eller de gick ut här nere och rekommenderade att det skulle anmälas in för att försöka få stopp på spridningen (jag hade min släng redan -01 så jag har inte varit nära involverad nu utan går bara på vad vet sa) Har dock sett ett par gånger att zooepidermicus står med på smittlistorna över isolerade stall.

Equi är kvarka, zooepidermicus är en annan som dock numer allt mer behandlas likvärdigt med kvarka.

Eh, det vet jag väl...jag frågade bara för jag trodde inte du visste...

Som sagt ingen ändring. Däremot har jag för mig att STC kräver att stall med kvarkasymtom o zooepidemicus skall isoleras, men det är deras regel, lagen kräver ju ingen isolering för kvarka. Sen är det fråga om Zooepidemicus kan ge kvarkasymtom eller ej många tror att det finns Equi i bakgrunden men den kan vara svår att hitta i näsborrarna har svälv haft fall där andra strepokocker hittades först men när bölderna sprack fanns där Equi.
PL

Hade detta i mitt stall förra vintern, alla hästarna blev jättesjuka, och det tog lång tid innan dom hämtade sig, även efter att de akuta symtomen gått över. De som var värst drabbade fick antibiotika, men vet. sa att helst ska det få läka ut själv, annars kan det komma tillbaka. Rekommenderar att din häst får vila ett bra tag och bara gå i hagen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 077
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min åring har blivit vinglig när hon rör sig. Veterinär har varit ute och tagit prov för borrelia och får nog svar nästa vecka. Hon går...
Svar
19
· Visningar
2 437
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Behöver lite tipps om hur jag ska bli fri från detta. Har varit förkyld med hög snor tillverkning i flera veckor tror 4 veckor nu, har...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Lobelia
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka