Step-uplastning?

P

Pretty_Fly

hur går det till? eller jag menar, är inte det lite osäkert? vad händer om hästen kastar sej ut? kan den inte skada sej då?
jag tycker detta verkar otroligt riskabelt....är det bara jag som tycker det?

Sv: Step-uplastning?

Pretty_Fly skrev:
hur går det till? eller jag menar, är inte det lite osäkert? vad händer om hästen kastar sej ut? kan den inte skada sej då?
jag tycker detta verkar otroligt riskabelt....är det bara jag som tycker det?

Jag har kombidörrar på mitt släp, dvs kan både använda dörrar och läm, fast använder i stort sett alltid dörrarna.
Hästarna är mer lättlastade (tom unghästarna har gått rakt på när de sluppit kliva på lämmen), de första gångerna som de ska backa ur kan de tyckea det är lite obehagligt, men de vänjer sig snabbt.Hästar som har tendens att kasta sig ut gör inte detta mer än en gång med dörrar, efter det är de mycket försiktiga när de ska lastas ur, vilket blir mycket säkrare för en själv också.
Varken jag eller hästarna upplever något negativt alls med dörrar bak på släpet!

Sv: Step-uplastning?

Jag hade en fjording som var en riktig :devil: på att kasta sig baklänges ur transporten. Så kom jag till mitt sommarjobb på en hästgård (efter att ha kämpat med lastningen av pållen i ca. 1 ½ h). Där hade de en transport med step-up. Desperat som jag var började jag testa lasta honom i den. Lastningen har aldrig gått så smidigt. Fjordisen vågade inte kasta sig bakåt eftersom han visste att det inte fanns någon ramp. Om jag någonsin får råd med en transport kommer det att bli någon typ av kombi-transport, utan tvivel. Allt blir så mycket enklare då, tycker jag. :bump:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 583
Senast: Elise4321
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
986
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka