Stenig ridbana

acj

Trådstartare
Har en liten ridbana med bra underarbete men som förra ägaren av oförstånd lagt ut en blandning med bl a en mängd småsten på (från grusstort till halv knytnävestora). Ska nu fixa till detta men vet inte riktigt hur. Har traktor med liten harv som vi mjukat upp det hela med men förutom plog och skopa för typ snöröjning har vi inga fler traktorredskap. Min man tycker det ska krattas och rensas för hand. Det tycker inte jag! Någon som kan bidra med ett bra sätt att få bort stenen på så att jag hinner rida lite mer på semestern istället för att plocka sten? Tacksam för tips! (Funkar inte att be maken göra det själv, testat!)
 
Senast ändrad:
Sv: Stenig ridbana

Tyvärr, det är nog att flocka för hand som gäller. De stengrepar som finns för lastare tar inte såna små stenar.
 
Sv: Stenig ridbana

Vet inte om jag ska tacka för svaren eller inte ;). Hade hoppats på ett litet underverk typ men kanske var lite väl optimistisk. Kanske bara att ta grepen i nävarna och sätta igång. (Pust!) Nå, har ju ångan uppe efter massiv hus- och trädgårdsrenovering. :grin:
 
Sv: Stenig ridbana

kratta + använd en spångrep för att få bort det. harvar man bara så drar man ju upp mer sten bara..

hade först krattat bort från spåret ordentligt så man åtminstonde kan rida där, sen ta en sektion i taget och mocka ut sten samtidigt som man tar ut bajset efter varje rid pass. kan ju enkelt kombineras med att skritta av/fram hästen för hand.
 
Sv: Stenig ridbana

Kändes som om en harvning i första läget var nödvändig. Dels eftersom det också växt i en hel del gräs/ogräs, dels eftersom det var ojämnt utlagt. Men framöver ska man nog skippa att harva då. Tack för tips om att börja i spåret. Kanske naturligt men hade faktiskt tänkt börja i ena änden och i fyrkanter. Tänkt om nu.:angel:
 
Sv: Stenig ridbana

harva kan ni nog göra ngn gång om året, annars brukar det räcka att sladda ofta så det blir jämnt.
 
Sv: Stenig ridbana

Eller så bjuder du in en massa vänner på middag. När dem väl kommer så sätter du en grep i varje näve så får dem arbeta lite innan maten är klar ;)

Hahah. . . Nää men skämt och sidå, som dem andra har sagt är det nog bästa du kan göra att plocka för hand med en grep och börja i spåret.
 
Sv: Stenig ridbana

Bra ide'! Ska genast fundera på vilka som går på detta! Tack!
 
Sv: Stenig ridbana

Har en liten ridbana med bra underarbete men som förra ägaren av oförstånd lagt ut en blandning med bl a en mängd småsten på (från grusstort till halv knytnävestora). Ska nu fixa till detta men vet inte riktigt hur. Har traktor med liten harv som vi mjukat upp det hela med men förutom plog och skopa för typ snöröjning har vi inga fler traktorredskap. Min man tycker det ska krattas och rensas för hand. Det tycker inte jag! Någon som kan bidra med ett bra sätt att få bort stenen på så att jag hinner rida lite mer på semestern istället för att plocka sten? Tacksam för tips! (Funkar inte att be maken göra det själv, testat!)

Kolla med kommunen.
De kan ha en entrprenör som klarar av jobbet med maskin.
Ex en som städar sandstranden eller som sammlar in gruset på cykelbanonrna på våren......
 
Sv: Stenig ridbana

Kan nog funka om man inte bor för långt bort men tror inte att de är positiva till att åka ett antal mil utanför stadsplanerad mark. Men självklart kan man ju fråga, det kostar ju inget. Tack för tips.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: warg
·
Anläggning som många andra så rider jag i min hage under sommaren/ hösten då jag tycker att det är onödigt att åka i väg och betala för att bara...
Svar
6
· Visningar
3 231
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp