stenig hage

M

MalinS

har lite funderingar över våran vinterhage. den är kuperad och rätt stenig på sina ställen. så länge snön varit packad har det ju inte spelat någon roll, men nu när den smält bort och stenarna ligger lite överallt, är det bäst att plocka upp dem? jag har hört så många olika åsikter, vissa påstår att hästarna blir mer uppmärksamma & säkra på fötterna om delar av hagen är "knögglig". medan andra säger att det är för riskabelt ur säkerhetssynpunkt.

någon här som har åsikter?

Sv: stenig hage

Då kan man ju lika gärna stänga in hästen i en box dygnet runt. Eller förbjuga ungarna att gå ut för att de kan skada sig.
PL

Hej!
Jag tycker det beror lite på hur stora stenar det är. Om det ligger ett gäng stora stenar i ett "röse" så lär sig nog hästarna att undvika det, men det är klart att har man unghästar och det ligger stenar som är till hälften dolda eller placerade så att hästarna inte kan springa runt utan att stöta på dem så kan det såklart hända en olycka.
Men olyckor händer ju ändå.

Personligen hör jag till den övertygelsen att hästar mår bra av en kuperad och varierad hage och att detta ibland överväger risken att de kan skada sig.

Så länge hästarna inte går barfota och det är stenar överallt så är det ingen fara..

Alltså är det en liten paddock full med sten så kanske du ska fundera på att plocka bort lite av stenarna så de kan röra sig.. Men är det en större hage med olika partin som är stenigt så spelar det ju ingen roll.

Vår vinterhage är oxå kuperad, själv tycker jag det är bra för att de lär sig att lyfta på fötterna och ta sig då fram säkrare när man rider dem i skogen, har aldrig haft någon häst som skadat sig i den hagen:smirk:

Har därimot en häst som har lite mjukare sulor, som har fått en hovböld någon gång på en plan åker, där småsten trampats upp, dem går jag och plocka bort när jag får tid;)

De blir faktiskt säkrare på fötterna. Min unge man hade en usel balans som föl och riktigt ung häst. Efter att ha gått i vad vi kallade stenhagen är han otroligt säker och numera mycket uppmärksam. Ok, visst kan det hända olyckor men som Peter skriver man kan inte förebygga ALLT. Då får man stänga in dem helt och inte heller då är man säker eftersom de ju kan bli sjuka.

oj, den här tråden hade jag helt glömt bort..
det är inga stenrösen, utan dom ligger lite hur som helst, så att säga. och hela hagen är ju inte full med sten, utan de har helt fria områden där de kan röra sig som de vill, ligga ner osv.

men då behöver jag kanske inte gå och rensa hela hagen från sten ändå. :)

Hästen/hästarna lär sig snabbt att undvika stora stenar. Att det kan vara farligt, en väldigt liten risk. Det är i så fall om hästen sprallar, annars inte.

Har en hage (av många) som ett par hästar går i. Mycket sten och små berg, de klarar av det galant. Blir riktigt glada när de får komma in i den hagen, då det är varation och lite att pilla med.

Klarar de av svåra parti i skogen när man rider så klarar de absolut av stenar i hagen.

Du behöver inte oroa dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 302
Senast: Totola
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 569
Senast: Pettsson
·
S
Ridning Suck. Just nu kommer jag och min häst inte alls överrens – känner att jag måste be om råd innan jag blir tokig. Innan jag kommer till...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Schuldig
·
B
Hästmänniskan Svårt att placera den här tråden. Flytta om den ligger fel. I mitt stall står min häst och en till. Vi bor båda nära stallet och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 810
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III