Stengolv i hallen

fejko

Trådstartare
Vi funderar på att lägga in någon form av stengolv i hallen som ska tåla alltfrån snöslask till lera och så har vi vedkaminen så det måste tåla hög värme. Sambon pratar om sjösten och jag har varit inne på marrakesh design och kollat på deras handmålade cementplattor.Vad har ni för tips och ideér? Kolmårdsmarmor är en annan kul grej vi har funderat på då bi bor i Östergötland.

Senast ändrad:
Sv: Stengolv i hallen

Sjösten skulle jag avråda ifrån. Måste oljas väldigt regelbundet då det är en porös sten med en hög vattenabsorption. Hade hellre rekommenderat granitkeramik.

Jag hade kolmårdsmarmor lagt i rutmönster i min hall i förra lägenheten, det var original från 30-talet och hade fått en fin patina! Marmor i sig är väl en rätt skor sten och känslig för syra som jag har förstått det, men jag tyckte att det verkligen hade åldrats med värdighet.

(bild från samma hus, men inte min lägnehet, golvet skymtas bara tyvärr)
SFDF1141C5E1BC04D4B8C7398D78E16A15C_800x800.jpg

Har det hållt sedan 30-talet kan det ju inte vara så ömtåligt, har hört att kolmårdsmarmor är ovanligt tålig för att vara marmor.

Sar: Tack för tipset, skall kolla närmare på det!

Marrakesh klinker/kakel är helt underbart vackert!! Finns några tillverkare till med liknande design men med humanare priser.
Vi ska sätta kakel i den stilen över vask/bakom fläkt när vi renoverar vårt kök:love: på golvet blir det golvtegel.

Marmor kan man behandla så den inte tar åt sig väta och blir slitstark och lättstädad. Kommer man åt begagnad men ful marmor så gör man följande efter läggningen:

Skaffa denaturerad svavelsyra.
Lägg på syran med svamp eller trasa.
Direkt när den bubblat en kort stund, tvätta av syran med tvättmedelsblandat vatten och då följer skiten som sitter i porerna med.
Låt torka.
Behandla golvet med metallbunden polish för hårda ytor.

Så gjorde jag på bla. ett svårt slitet marmorgolv i en taverna och reception i ett hotell och golvet blev som nytt och höll glansen över ett år med rejält slitage och daglig skurning-våtmoppning. När golvet börjar tappa glansen, på med polishremover och sen en ny omgång metallbunden polish och du har världens mest lättskötta golv.

Vi har mörkgrå granit i hallen, superbra! All sten kräver lite tanke bakom skötsel, men det är ju såklart otroligt hållbart.

Liknande trådar

Äldre Dålig rubrik, men får förklara bättre här vad jag menar. Jag älskar att ha folk hemma, vill ha ett hem där man är välkommen att komma in...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
36 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka