Stenborttagning och snigeldynamit

Kanske var därför de sa att det var så dyrt då :meh: :grin:

Syftet med dynamiten är ju naturligtvis att få dem till en hanterbar storlek men kanske inte ner till skottkärrenivå ;)

Det verkar ju som om det billigaste blir att du använder snigeldynamiten själv och sedan försöker få till bortforsling via grannens mark.

Här är en bild på några av stenarna hos mig. Spaden bredvid ger kanske en uppfattning om storleken som en minigrävare åtminstone klarar. Den största stenen på bilden är över en meter. (Den allra största är dock inte med, för den kördes bort.)

Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jul 12, 2015 kl. 1:59 PDT

Vill du ha bort stenarna snabbare så borra hålen i lämpligt mönster och använd slägga och kilar.

Vi tog bort stenbumlingar på vår tomt på detta sätt (jag minns inget borrande i och för sig). Det kom en ung vältränad kille en mycket varm sommardag och några timmar var ett tiotal bumlingar borta, flera riktigt stora. Pris minns jag inte, men inte mer än några tusen. Detta i Stockholm (kan säkert vara billigare på andra platser)

Vi tog bort stenbumlingar på vår tomt på detta sätt (jag minns inget borrande i och för sig). Det kom en ung vältränad kille en mycket varm sommardag och några timmar var ett tiotal bumlingar borta, flera riktigt stora. Pris minns jag inte, men inte mer än några tusen. Detta i Stockholm (kan säkert vara billigare på andra platser)

En "större" elektrisk slagborrmaskin typ Makita eller Hitachi med 15 eller 20 mm borr hörs nästan inte om du är ute i friluft med den, så kanske inte så konstigt att du inte minns borrningen :)

Här är en bild på några av stenarna hos mig. Spaden bredvid ger kanske en uppfattning om storleken som en minigrävare åtminstone klarar. Den största stenen på bilden är över en meter. (Den allra största är dock inte med, för den kördes bort.)

Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jul 12, 2015 kl. 1:59 PDT

Dom är ju inte i klass med den stora undre iafl, möjligen att den största i min trädgård kvalar in i samma klass som de mindre på din bild.
Inbillar jag mig i alla fall, alla ligger ju inte helt synliga. Kanske visar sig att de är värsta enorma stenbumlingarna när jag väl börjar gräva runt bland dom :crazy:

Dom är ju inte i klass med den stora undre iafl, möjligen att den största i min trädgård kvalar in i samma klass som de mindre på din bild.
Inbillar jag mig i alla fall, alla ligger ju inte helt synliga. Kanske visar sig att de är värsta enorma stenbumlingarna när jag väl börjar gräva runt bland dom :crazy:
Men... då är de väl inte så stora? Jag hade föreställt mig kubiksten när du talade om grävmaskin.

De där borde väl inte vara nån match att klyva och köra bort med en bra räv eller kärra.

Eller ta dit en minigrävare av modell "grävande skithus". Mät hur brett och högt det är mellan uthusen

Men... då är de väl inte så stora? Jag hade föreställt mig kubiksten när du talade om grävmaskin.

De där borde väl inte vara nån match att klyva och köra bort med en bra räv eller kärra.

Eller ta dit en minigrävare av modell "grävande skithus". Mät hur brett och högt det är mellan uthusen
.
Nej det är (förhoppningsvis) inga bergsmassiv vi ska spränga loss :D Men mitt ögonmått är inte direkt att lita på...
Men tillräckligt stora för att de måste tas sönder i bitar om vi ska lyfta och förflytta dom.
Första tanken var ju grävmaskin, snabbt och enkelt. Sen insåg jag ju att det blir (dyrt och) problem att få in den där så då började jag fundera på alternativ såsom snigeldynamiten eller eventuella andra metoder för att få hanterbara bitar att rensa bort.

Om de inte är större än de som ligger omkring den stora stenen på bilden väger de ju inte mycket mer än 30-40kg stk och det lyfter ju två personer enkelt upp i en skottkärra.

Vi har en Avant minilastare som är midjestyrd (420) som vi använder till allt möjligt: t.ex. ta ur fårbäddar, plocka sten på åkern, skotta snö med snöblad eller skopa, ta bort grovfoderspill ur hagarna, köra vedsäckar, planera grus, hantera trädgårdsavfall, lasta eller lossa gödsel, köra ut vattendunkar till beten och flytta stora tunga och skrymmande saker.

Den modellen lyfter storbalar med hö och halm, men p.g.a. sina relativt små hjul, så fungerar den mindre bra att köra i terräng (typ "skogen"), men däremot bra på åkermark och inte alltför knölig betesmark, gårdsplaner, trädgård, rimligt bra skogsvägar, m.m. Den är såpass lätt, så det blir inga märken i marken när man kör på gräsmattan, om man inte kör en hel massa gånger fram och tillbaka i exakt samma spår förstås.

Med den mindre skopan på (som vi har), så är den 105 cm bred, så den kan lätt köras på/längs en gångväg, och tack vare midjestyrningen så snirklar den sig fram och kan manövreras i trånga utrymmen.

Om stenarna är i storlek som de mindre på bilden, så flyttar Avanten lätt dessa. Med skopa, så kan den inte liksom "knipa" tag i stenarna, utan man får så att säga "lyfta" dem genom att trycka in skopan under, och "pilla" lite med skopan, och i ibland hålla emot med ett spett om stenen vill glida iväg.

Mät gångvägen! Är den rimligt "rak" och minst ca 120 bred, så är det absolut inga problem att köra en Avant av mindre modell där. Jag kör in min i stallet, och där är dörren 120...
Om gångvägen har en 90 graders böj med väggar runt, så behövs mer bredd för att maskinen ska kunna svänga.

Avant lastare finns att hyra mest över hela landet, kostar kanske en 1000-1500 kr för en dag, och ett mindre stenröse tar några timmar att ta bort. De är mycket lätta att lära sig köra...

Om de inte är större än de som ligger omkring den stora stenen på bilden väger de ju inte mycket mer än 30-40kg stk och det lyfter ju två personer enkelt upp i en skottkärra.

Hmmm... jag inser ännu en gång att mitt ögonmått måste anses högst opålitligt.
Alternativt så består min bekantskapskrets av oerhörda klenisar :confused: :angel:

Hmmm... jag inser ännu en gång att mitt ögonmått måste anses högst opålitligt.
Alternativt så består min bekantskapskrets av oerhörda klenisar :confused: :angel:
Mät de största stenarna, och prova att rulla dem med spett (hävstångseffekten). Är de rullbara med spett (och svett) så behövs knappast maskin bara tid. Man behöver ju inte flytta alla stenar vid samma tillfälle...

När det varit för dåliga förhållanden för att köra maskin på åkern vid stenplockning (blött), men ändå varit bråttom att plocka stenen (viktigt att kunna så under det annalkande fina vädret), så har vi varit ute med skottkärra, arbetshandskar, spett och spade. Ensam så kan man rulla förvånansvärt stora stenar riktigt långa sträckor, bara det inte är uppförsbacke. Är man två, så kan man oftast häva upp stora stenar i skottkärran, man kan ställa kärran på "nosen" och en puttar in stenen från "nosen" samtidigt som den andra "häver ner" skottkärran. Men det måste vara en stadig rejäl skottkärra, inte en sån där klenis man köper billigt på stormarknaden, en sådan kommer gå sönder eller böjas.

50-100 kg stenar går det att göra så med, med lite vana och tanke.

Snigeldynamit gör inget grus av stenen utan spräcker den bara så det blir lite mindre bitar .Ska man ha grus då är det gammal hederlig dynamex som gäller och det funkar inte så nära hus då man behöver sprängmattor och dom är så tunga att man behöver en lastmaskin eller en större grävare för att lägga på dom annars så får man ringa glasmästaren och beställa nya fönster innan man spränger !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka