Snowwhite
Trådstartare
Då får du använda MYCKET snigeldynamit
Kanske var därför de sa att det var så dyrt då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då får du använda MYCKET snigeldynamit
Kanske var därför de sa att det var så dyrt då
Vill du ha bort stenarna snabbare så borra hålen i lämpligt mönster och använd slägga och kilar.
Vi tog bort stenbumlingar på vår tomt på detta sätt (jag minns inget borrande i och för sig). Det kom en ung vältränad kille en mycket varm sommardag och några timmar var ett tiotal bumlingar borta, flera riktigt stora. Pris minns jag inte, men inte mer än några tusen. Detta i Stockholm (kan säkert vara billigare på andra platser)
Här är en bild på några av stenarna hos mig. Spaden bredvid ger kanske en uppfattning om storleken som en minigrävare åtminstone klarar. Den största stenen på bilden är över en meter. (Den allra största är dock inte med, för den kördes bort.)
Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jul 12, 2015 kl. 1:59 PDT
Men... då är de väl inte så stora? Jag hade föreställt mig kubiksten när du talade om grävmaskin.Dom är ju inte i klass med den stora undre iafl, möjligen att den största i min trädgård kvalar in i samma klass som de mindre på din bild.
Inbillar jag mig i alla fall, alla ligger ju inte helt synliga. Kanske visar sig att de är värsta enorma stenbumlingarna när jag väl börjar gräva runt bland dom
Nej det är (förhoppningsvis) inga bergsmassiv vi ska spränga loss Men mitt ögonmått är inte direkt att lita på...Men... då är de väl inte så stora? Jag hade föreställt mig kubiksten när du talade om grävmaskin.
De där borde väl inte vara nån match att klyva och köra bort med en bra räv eller kärra.
Eller ta dit en minigrävare av modell "grävande skithus". Mät hur brett och högt det är mellan uthusen
.
Dom är ju inte i klass med den stora undre iafl, möjligen att den största i min trädgård kvalar in i samma klass som de mindre på din bild.
Inbillar jag mig i alla fall, alla ligger ju inte helt synliga. Kanske visar sig att de är värsta enorma stenbumlingarna när jag väl börjar gräva runt bland dom
Om de inte är större än de som ligger omkring den stora stenen på bilden väger de ju inte mycket mer än 30-40kg stk och det lyfter ju två personer enkelt upp i en skottkärra.
Mät de största stenarna, och prova att rulla dem med spett (hävstångseffekten). Är de rullbara med spett (och svett) så behövs knappast maskin bara tid. Man behöver ju inte flytta alla stenar vid samma tillfälle...Hmmm... jag inser ännu en gång att mitt ögonmått måste anses högst opålitligt.
Alternativt så består min bekantskapskrets av oerhörda klenisar
50-100 kg stenar går det att göra så med, med lite vana och tanke.