Under kyligare delen av året värms halva huset med vedspis typ aga, helt i metall alltså. Jag upplever att det måste vara eld i denna i princip konstant, 30 minuter efter att det slocknat börjar temperaturen snabbt falla. Så, jag funderar på att lägga lite stenar uppepå som kanske kan fånga värmen och släppa ut över längre tid. Men, hur stora bör dessa stenar vara för bästa effektivitet? Granit, kalksten eller nåt annat? Kan det finnas någon fara med att ha stenar på, typ att de spricker eller nåt sånt? Kommer det göra nån skillnad eller ska jag snällt fixa element istället?
Kan tilläggas att andra halvan av huset har en modern värmespis. Där räcker det med en brasa om dagen trots att det är sämre isolerat och på nordsidan, alltså ingen solvärme. Så det är inte huset det är fel på.
Kan tilläggas att andra halvan av huset har en modern värmespis. Där räcker det med en brasa om dagen trots att det är sämre isolerat och på nordsidan, alltså ingen solvärme. Så det är inte huset det är fel på.